Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits. |
| A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Saber distingir els diferents tipus cel·lulars, composició, funció i interrelacions. Explicar les bases genètiques de l'herència i de les malalties hereditàries. Comprendre els mecanismes que regulen el desenvolupament embrionari i la diferenciació cel·lular
| | A2 |
Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Definir els conceptes d'esterilització i desinfecció i saber explicar els processos d'esterilització, desinfecció i d'ús dels antisèptics
| | A7 |
Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc 1: BIOLOGIA CEL.LULAR. (7 hores) |
Tema 1. Introducció a la biologia cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Cèl•lules procariotes, eucariotes.
Tema 2. Estudi de l'organització cel.lular I: Matriu extracel•lular i membrana plasmàtica. Matriu citoplasmàtica i citoesquelet. Reticle endoplasmàtic, complex de Golgi, lisosomes, endosomes, peroxisomes i mitocòndris. Nucli: matriu nuclear, nuclèol i ribosomes.
Tema 3. Estudi de l'organització cel.lular II: Cicle cel•lular, divisiò cel•lular i desenvolupament embrionari. Cicle cel•lular i mitosis. Meiosis i reproducció sexual. Gametogènesi i fecundació. Diferenciació cel•lular.
|
Bloc 2: GENÈTICA (4 hores). |
Tema 4. Cromosomes i herència. Genètica mendeliana: conceptues bàsics. Lleis de Mendel.
Tema 5: Mutacions cromosòmiques y gnòmiques.
Tema 6: Trastorns monogènics o mendelians en els éssers humans: Herència autosòmica i herència lligada al sexe.
|
Bloc 3: MICROBIOLOGIA (20 hores) |
Tema 7. Microbiologia. Evolució històrica. Conceptes bàsics i contingut. Estructura bacteriana. Components de la cèl•lula bacteriana. Fisiologia, nutrició i creixement. Medis de cultiu. Identificació dels bacteris. Genètica bacteriana.
Tema 8. Interrelacions hoste-paràsit. Microbiota normal o indígena. Conceptes d’infecció. Postulats de Koch. Factors determinants d’acció patògena. Defenses naturals contra la infecció. Inflamació. Fagocitosi. Complement. Immunologia. Resposta immune específica. Immunoteràpia i immunoprevenció. Vacunes.
Tema 9. Quimioteràpia. Antibiòtics i quimioteràpics. Mecanismes d’acció. Classificació dels antibiòtics. Antibiograma.
Tema 10. Diagnòstic de les malalties infeccioses. Recollida de mostres, conservació i transport. Diagnòstic directe i indirecte. Cultiu. Reaccions serològiques. Tècniques de biologia molecular pel diagnòstic.
Tema 11. Cocs grampositius i gramnegatius. Staphylococcus. Streptococcus. Neisseria. Cocs anaerobis.
Tema 12. Bacils grampositius i gramnegatius. Corynebacterium. Listeria. Bacillus. Clostridium. Enterobacteriaceae. Vibrio. Campylobacter. Pseudomonas. Acinetobacter. Bacils gramnegatius anaerobis. Haemophilus. Brucella. Legionella. Bordetella.
Tema 13. Micobacteris. Mycobacterium tuberculosis. Altres micobacteris d’interès mèdic. Espiroquetes. Treponema, Borrelia, Leptospira. Micoplasmes rickèttsies i clamídies. Característiques generals.
Tema 14. Micologia. Característiques generals del fongs. Els fongs com organismes patògens. Tipus i característiques de les micosis. Diagnòstic i tractament.
Tema 15. Virologia. La partícula vírica. Estructura i mecanismes de multiplicació. Diagnòstic i tractament de les infeccions víriques. Virus ADN. Herpesvirus. Citomegalovirus. Virus d’Epstein-Barr. Papillomavirus. Hepatitis víriques. HepatitisA, B, C, D. Altres tipus d’hepatitis.
Tema 16.Virus ARN. Virus de la grip. Virus de la parotiditis. Virus del xarampió. Virus sincític respiratori. Virus de la poliomielitis. Enterovirus. Virus de la ràbia. Virus de la rubeola. Rotavirus. Virus de la immunodeficiència humana. Prions: Estructura i malalties que provoquen.
Tema 17. Parasitologia. Característiques generals dels paràsits d’interès mèdic. Tipus de paràsits i malalties en l´home. Definicions. Tècniques de diagnòstic..- Protozous. Amebes. Giardia. Trichomonas. Leishmania, Plasmodium, Toxoplasma, Cryptosporidium, Leishmania, Trypanosoma. Helmints. Enterobius. Ascaris. Trichinella. Echinococcus. Anisakis. Artròpodes paràsits i transmissors de malalties.
Tema 18. Bacterièmies. Sepsis. Hemocultiu. Endocarditis. Meningitis infeccioses.
Tema 19. Infecció respiratòria. Infeccions del tracte respiratori superior. Infeccions del tracte respiratori inferior.
Tema 20. Infeccions urinàries: caracterítiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.
Tema 21. Malalties de transmissió sexual: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.
Tema 22. Infeccions gastrointestinals: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.
Tema 23. Infeccions de la pell, teixits tous, osteomielitis: característiques generals, diagnòstic i tractament. Infeccions de la boca: característiques generals, tipus mecanismes de defensa i tractament.
Tema 24. Control de les poblacions microbianes. Concepte d’esterilització i desinfecció. Efectes dels agents físics i químics sobre els microorganismes. Radiacions. Filtració. Agents químics esterilitzants. Desinfectants. Antisèptics. Conservants. Graus d’acció dels germicides. Tècniques per a l’avaluació de la seva activitat.
Tema 25. Infecció hospitalària i infecció adquirida en la comunitat. Prevenció de la infecció hospitalària. Paper de la infermeria en el control de l’infecció hospitalària.
|
PRÀCTICAS AL LABORATORI (20 hores) |
PRÀCTICA 1: Introducció al estudi dels microorganismes en un laboratori de Microbiologia. Les persones i l’ambient com a vehicle de transmissió de microorganismes.
PRÀCTICA 2: Introducció a l’ús del microscopi. Observació a l'estructura cel•lular: organismes procariotes i eucariotes.
PRÀCTICA 3: Fongs d’importància clínica.
PRÀCTICA 4: Paràsits d'importància clínica.
PRÀCTICA 5: Divisió dels organismes: mitosi i meiosi.
PRÀCTICA 6: Espermatogènesi i ovogènesi.
PRÀCTICA 7: Determinació de grups sanguinis.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
18 |
26 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
31 |
16 |
47 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
10 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
40 |
44 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Per donar una visió pràctica dels conceptes explicats, els alumnes, en grups de tres o quatre, han de realitzar a classe una exposició de 10 minuts (presentació en Power Point) en la que han de participar tots els membres del grup sobre un tema d’interès i d’actualitat que proposarà el professor. Aquesta presentació i assistència és obligatòria per tots els alumnes (excepte per els repetidors). L'avaluació dels exposicions comptarà un 10% de la nota final. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. Estan programades tres hores lectives setmanals. Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran a traves de dos exàmens parcials i d’un examen final o de recuperació (2a convocatòria) que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats. El alumnes que hagin superat qualsevol examen parcial no hauran d'examinar-se al final de la part del programa avaluada en els exàmens parcials.
El primer parcial s'inclourà una pregunta de pràctiques i comptarà un 45% de la nota final; i el segon parcial també un 45%. Els alumnes que no superin qualsevol dels dos exàmens haurien d'anar amb la part suspesa l'examen final i de recuperació del gener (2a convocatòria). |
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques guiades són obligatòries per tots els alumnes excepte per els repetidors. Tindran una duració d’un total de 20 hores, distribuïdes en 5 hores diàries durant 4 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que esta disponible al Moodle.
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit donat que son d’obligatòria assistència.
Els coneixements derivats de les pràctiques s'avaluaran en l'examen parcial primer amb una pregunta de respostes curtes.
|
Atenció personalitzada |
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament amb els professors, de forma virtual a traves de correu electrònic. |
Descripció |
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament amb els professor, de forma virtual a traves de correu electrònic, pero també en una entrevista personalitzada, el dia i l’hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic adreçat a cadascun dels professors. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició de 10 minuts (presentació en Power Point) sobre un tema d’interès i d’actualitat que proposarà el professor. S'avaluarà la capacitat de anàlisis i síntesi, expressió oral així com capacitat de comunicació. La nota contarà un 10% de la nota final. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
La avaluació de les pràctiques guiades es realitza a traves de la assistència que es obligatòria, per tots els alumnes i a traves 1 qüestió inclosa al examen parcial 1. Aquells alumnes que hagin faltat a més una pràctica sense causa justificació se’ls li farà una prova addicional exclusivament d’aquesta part del programa avanç de l`examen final. |
5% |
Altres |
|
Els alumnes repetidors no tenen obligació de repetir les practiques si les varen realitzar totes però si cal que s'examinin de la pregunta de practiques en l'examen final. Així mateix no caldrà que facin la presentació de nou i se lis guardarà la nota obtinguda nomes durant el següent curs acadèmic. Les notes parcials aprovades dels continguts teòrics no es guarden per el següent curs acadèmic. |
85% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria inclourà preguntes curtes o esquemes dels tres blocs temàtics, una pregunta de pràctiques i un problema de genètica. En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris: 1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés) Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda |
Bàsica |
|
- Paniagua R., Nistal, M., Sesma, P., Álvarez-Uría, M., Fraile, B., Anadón,
R., Sáez, F. J. , Biología Celular. Cuarta edición. McGraw-Hill Interamericana
(2007). - Alberts, B. & cols., Introducción a la Biología Celular, 3n,
Panamericana. Barcelona (2011). - Patrick R. Murray, Ken S. Rosenthal, Michael A. Pfaller. Microbiología
Médica. Septima edición. Elsevier España (2013). - Benito Jiménez, C., Espino Nuño, FX. Genética Conceptos Esenciales.
Panamericana. Barcelona (2013). - Michael R. Cummings.
Human Heredity: Principles and issues. (2010). |
Complementària |
|
- Arteaga Martínez, M., García Peláez, I., Embriología Humana y Biología del
Desarrollo. 1a edición. Panamericana. Barcelona (2014). - Jorgense, JH. & cols., Manual of Clinical Microbiology. Vol 1, 11th edition. AJM press,
Washington (2015). |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|