Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A3 |
Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació |
| A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
| A9 |
Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A3 |
Saber les propietats generals dels enzims, la seva nomenclatura i classificació, les estratègies de la seva purificació, i els principis bàsics de la cinètica i catàlisi enzimàtica
| | A4 |
Conèixer el gran ventall de possibilitats metabòliques dels microorganismes i saber relacionar aquests metabolismes amb les aplicacions biotecnològiques
| | A8 |
Conèixer el gran ventall de possibilitats metabòliques dels microorganismes i saber relacionar aquests metabolismes amb les aplicacions biotecnològiques
| | A9 |
Conèixer el gran ventall de possibilitats metabòliques dels microorganismes i saber relacionar aquests metabolismes amb les aplicacions biotecnològiques
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Introducció al metabolisme de microorganismes |
1. Dinàmica metabòlica dels microorganismes unicel.lulars. Composició de cèl.lules procariotes: macromolècules, elements. Fonts de carboni, de nitrogen, altres. Font d’energia. Bases del metabolisme energètic: síntesi d’ATP i potencials de reducció. Diversitat metabòlica i principals tipus metabòlics. |
Tipus de metabolismes |
2. Tipus de microorganismes fotòtrofs. Fotoautotròfia oxigènica. Fotoautotròfia anoxigènica. Fotoheterotròfia. Fototròfia als arquees
3. Quimiolitotrofismes. Utilització d'hidrogen. Oxidació d'amoníac i de nitrit. Oxidació de compostos de sofre i del ferro. Quimiolitoheterotròfia o mixotròfia
4. Metabolisme metanogènic. Homoacetogènesi. Diazotròfia: fixació del nitrogen atmosfèric.
5. Respiració anaeròbica. Reducció de nitrats o desnitirificació. Reducció de sulfats. Reducció d'altres acceptors d'electrons.
6. Respiració aeròbica. Diversitat de sustrats utilitzats per respiració. Descomposició de matèria orgànica. Oxidació incompleta d'alcohols. Metanotròfia i metilotròfia. Degradació oxidativa de compostos xenobiòtics. Cometabolisme. Bioluminiscència
7. Fermentacions. Principals tipus de fermentacions: alcohòlica, làctica, propiònica, àcido-mixta, del 2,3-butadiol, butírica, d'acetona-butanol, d'aminoàcids i altres. Fermentacions peculiars amb ATPasa.
|
Anabolisme |
8. Biosíntesi de metabòlits primaris. Rutes centrals. Anabolisme de sucres. Biosíntesi d'aminoàcids. Biosíntesi d'altres metabòlits. |
Metabolisme secundari |
9. Vies i punts de partida dels diversos metabòlits secundaris. |
Origen de la diversitat metabòlica |
10. Prehistòria metabòlica. Origen de la vida. Evolució metabòlica dels procariotes. Origen dels eucariotes. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Seminaris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Descripció general dels objectius i continguts a desenvolupar a l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura a l'aula. |
Seminaris |
Exposició i treball amb l'alumnat sobre les aplicacions biotecnològiques més rellevants dels diferents metabolismes dels microorganismes. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de proves bioquímiques i microbiològiques al laboratori per caracteritzar diferents tipus de metabolismes microbians. |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes relacionats amb l'assignatura. |
descripción |
Ressolució de dubtes relacionats amb l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves tipus test
Prova primera part
Prova segona part |
35% 35% |
Seminaris |
|
Ressolució de qüestions.
Prova escrita sobre continguts treballats als seminaris
|
10%
10%
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Elaboració d'un informe de laboratori. |
10% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és de caràcter obligatori. A la segona convocatòria es mantindrà la nota de la primera convocatòria de pràctiques de laboratori i de seminaris, si aquestes parts de l'assignatura estan aprovades. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
BROCK, T.D. & MADIGAN, M.T., Biology of microorganisms, 13th Edition. Prentice Hall, 2012
LENGELER, J.W., Drews. G., Schlegel, H.G, Biology of the Prokaryotes, Blackwell, Stuttgart, 1999
|
|
Complementària |
|
GOTTSCHALK, G., Bacterial metabolism, Springer Verlag, New York, 1986
MOAT AG, Foster JW, Spector MP, Microbial Physiology, 4th ed. Wiley-Liss, NY 2002
PARÉS, R., Juárez, A., Bioquímica de microorganismos, Reverté, Barcelona, 1997
WHITE, D. The physiology and biochemistry of prokaryotes. Oxford Univ. Press, 2000
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|