DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) QUÍMICA ANALÍTICA I INSTRUMENTAL Código 19204116
Titulación
Grau de Biotecnologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
Correo-e itziar.ruisanchez@urv.cat
eva.pocurull@urv.cat
joan.ferre@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
Profesores/as
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
POCURULL AIXALA, EVA
FERRÉ BALDRICH, JOAN
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
Web http://http://www.quimica.urv.es/quimio/nanosensors/
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura es treballaran els conceptes fonamentals sobre les tècniques d'anàlisi instrumentals més freqüents amb les que hauran de treballar els biotecnòlegs.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A8 Conèixer i dominar les tècniques analítiques instrumentals que s'apliquen a biotecnologia
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Conceptes generals d'anàlisi instrumental 1.1. El procés analític
1.2. Mesura instrumental. Calibració.
1.3. Resultats i parámetres de qualitat
Tema 2. Mètodes potenciomètrics 2.1. Consideracions generals de les tècniques electroanalítiques.
Reaccions electroquímiques.
Potencial d'elèctrode.
Equació de Nernst.

2.2 Tècniques potenciomètriques.
Fonament.
Elèctrodes de referència i elèctrodes indicadors.
Mesures potenciòmetriques directes.
Valoracions potenciomètriques
Tema 3. Espectroscòpia ultraviolada-visible 3.1. Introducció a les tècniques òptiques.
Propietats de la radiació electromagnètica.

3.2. Espectroscòpia d'absorció molecular. Fonament, instrumentació i aplicacions.
3.3. Espectroscòpia d'absorció i emissió atòmiques. Fonament, instrumentació i aplicacions.
3.4. Espectroscòpia de fluorescència molecular. Fonament, instrumentació i aplicacions.



Tema 4. Espectroscòpia de masses 4.1 Fonament.
4.2 Instrumentació
4.3 Aplicacions biotecnològiques

Tema 5. Cromatografia
5.1.Introducció a les tècniques de separació.

5.2.Introducció a la cromatografia.

5.3.Cromatografia de gasos.

5.4. Cromatografia de líquids.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
0.5 0.25 0.75
Sessió Magistral
A8
14.5 25.5 40
Resolució de problemes, exercicis
A8
3 6 9
Pràctiques a laboratoris
B2
C4
28 20 48
Atenció personalitzada
B2
0.5 3.5 4
 
Proves de desenvolupament
C4
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es presenta l'assignatura, els professors i les diferents metodologies docents i d'avaluació
Sessió Magistral En les sessions magistrals s'exposaran els conceptes més importants que després treballaran els alumnes de forma individual o en petits grups.
Resolució de problemes, exercicis Es plantejaran exercicis a resoldre individualment al llarg de l'assignatura. Les respostes proporcionades per cada alumne es comptabilitzaran en el sistema l'avaluació continua.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori amb la supervisió del professor. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de l'ús adequat de la instrumentació analítica bàsica.
Atenció personalitzada Els alumnes acordaran mitjançant correo electrònic (e-mail) el dia i l'hora que vagi bé.

Atenció personalitzada
descripción
El professor dedicarà un temps a l'atenció personalitzada dels alumnes. De forma individual o bé en petits grups. Els alumnes poden escriure un missatge electrònic a: itziar.ruisanchez@urv.cat per concretar una hora adequada per a tots.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
B2
C4
Es comptabilitzarà els resultats numèrics , el quadern de laboratori, l'informe d'una pràctica, l'actitud al laboratori i un test de coneixements . Cal una nota final de 4.0 sobre 10 per que pugui entrar a la avaluació final i poder superar l'assignatura 35%
Proves de desenvolupament
C4
Proves on els alumnes han de demostrar els coneixements i aptituds adquirides.
Els alumnes han de treure una nota mínima de 4.0 per tal que no hagin de recuperar aquella part de l'assignatura.
45%
Otros  

Presentació de problemes fets a classe

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria es mantindran les notes obtingudes en totes les altres metodologies d'avaluació excepte en les pràctiques i les proves de desenvolupament. Els alumnes suspesos en qualsevol d'aquestes seccions hauran d'examinar-se de nou. En el cas de les pràctiques l'avaluació constarà de dues parts, la primera consistirà en una prova de coneixements. Si es treu una nota igual o superior a 4.0 es farà una prova pràctica.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica D. A. SKOOG, F. J. HOLLER, T. A. NIEMAN, Principios de Análisis Instrumental, última edició disponible , McGraw-Hill
D. C. HARRIS, Análisis Químico Cuantitativo, última edició disponible, Ed. Reverté


•D. HARVEY; “Química Analítica Contemporánea”. McGraw-Hill, Madrid, 2002.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON; “Química Analítica Contemporánea”. Prentice Hall Hispanoamericana S. A. México, 2000.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON;  “Análisis Instrumental”. Prentice Hall, España. 2001.

Complementària •J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Química Analítica Contemporánea, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Análisis Ubstrumental, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.