DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ I PURIFICACIÓ Código 19204120
Titulación
Grau de Biotecnologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
MASIP VERNIS, LLUIS
Correo-e lluis.masip@urv.cat
Profesores/as
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més habituals basades en la transferència de matèria i el flux de fluids.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Tipo B Código Competencias Transversales
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A2 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A13 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Integrar els coneixements de la Enginyeria Bioquímica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
 A15 Conèixer les operacions bàsiques d'enginyeria bioquímica.
Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B8 Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Introducció als fenòmens de transport Equacions de velocitat, transport molecular en estat estacionari.
Operacions de separació basades en el flux de fluids: Filtració, sedimentació, centrifugació.
Operacions de separació de separació basades en la transferència de matèria: Extracció líquid-líquid, extracció sòlid-líquid, destil·lació i rectificació de mescles binaries, adsorció, intercanvi iònic i cromatografia.
Recuperació de productes intracel·lulars

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
A13
A15
B8
0.5 0.75 1.25
Sessió Magistral
A1
A2
A13
A15
B8
20.5 30.75 51.25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A13
A15
B8
6 9 15
Atenció personalitzada
A1
A2
A13
A15
B8
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
B8
7 10.5 17.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
B8
5 7.5 12.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
B8
Exercicis a entregar

Freqüència: Cada una o dues setmanes
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
B8
Dues proves d'avaluació de coneixements. Cada avaluació representa un 40% del total. 80%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació contínua: Per poder superar l'assignatura és necessari assolir com a mínim 4 punts sobre 10 en la mitja entre les dues proves d'avaluació de coneixements i 3.5 punts sobre 10 en els exercicis a entregar.

Segona convocatòria: Es realitzarà una nova prova d'avaluació (corresponent als continguts no superats en l'avaluació contínua) que substituirà la nota d'una o dues de les proves d'avaluació ja realitzades. En aquesta prova caldrà assolir com a mínim 4 punts sobre 10 per fer mitja amb els exercicis a entregar.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica GHOSH, R., Principles of Bioseparations Engineering, World Scientific, 2006

Complementària BAILEY, J.E., OLLIS, D.F., Biochemical Engineering Fundamentals, McGraw-Hill, 1986
McCABE, W.L., SMITH, J.C., HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FÍSICA/19204002
MATEMÀTIQUES/19204001
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118
TERMODINÀMICA I CINÈTICA/19204111
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.