Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A9 |
Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Virologia general.
Conèixer les tècniques bàsiques per a la construcció de genoteques.
| | A9 |
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Virologia general.
| | A10 |
Conèixer les tècniques bàsiques per a la construcció de genoteques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Introducció a la Virologia.
|
|
Estructura dels virus. La càpside i l'embolcall viral. Receptors i unió a hoste. Diversitat de l'àcid nucleic viral. Estructura i organització del genoma viral. |
|
Multiplicació dels virus. Concepte i principis moleculars. Absorció, replicació, traducció i acoblament. Alliberament de les partícules víriques. Integració genòmica i virus oncogènics.
|
|
Origen i evolució dels virus. Mecanismes de diversificació i aparició de nous virus.
|
|
Classificació dels virus. Eines de classificació. Nomenclatura viral.
|
|
Virus animals. Característiques generals dels virus que afecten animals i la seva patologia. Vacunes i tractaments anti - virals. Virus com a control de plagues.
|
|
Virus vegetals. Característiques generals dels virus que afecten vegetals i la seva patologia. Transport de partícules pel sistema vascular de plantes. Infecció i transmissió. Aplicacions tecnològiques.
|
|
Bacteriòfags . Morfologia i classificació. Cicle lític i lisogènic dels bacteriòfags. Construcció de genoteques. Els fags com a vector: enginyeria genètica i manipulació de bacteriòfags.
|
|
Partícules infectives subvíriques. Prions. Virus defectius. Viroides. Satèl · lits. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
17 |
17 |
34 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del temari del curs i la seva organització |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari proposat mitjançant suport ofimàtic i audiovisual |
Pràctiques a laboratoris |
Treball al laboratori i a l'aula d'informàtica |
Treballs |
Desenvolupament d'un treball monogràfic sobre la virologia i les seves possibles aplicacions biotecnològiques. A realitzar en grups. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de dubtes referents a l'assignatura i/o el temari proposat |
Descripció |
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctiques a realitzar en grup. Inclou treball al laboratori principalment amb bacteriofags i pràctiques en l'aula d'informàtica |
15 |
Treballs |
|
Redacció d'un treball bibliogràfic relacionat amb el temari del curs on s'inclogui una reflexió personal de l'alumne |
15 |
Proves mixtes |
|
Proves escrites amb preguntes curtes i preguntes per desenvolupar |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per tal de promitjar la nota final és indispensable superar la prova corresponent a les pràctiques de laboratori i obtindre un mínim de 4 punts (sobre 10) a cada parcial corresponent a proves mixtes.
- Per tal de superar l'assignatura caldrà obtindre una nota mínima de 5 (sobre 10) un cop comptabilitzats tots els parcials i metodologies avaluables.
SEGONA CONVOCATÒRIA PART I: Corresponent a Sessions Magistrals . Proves mixtes objectives per desenvolupar i preguntes curtes. L'alumne haurà d'obtenir com a mínim el 40% de la puntuació d'aquesta part per tal de ser avaluat. PART II: Corresponent a les Pràctiques de laboratori i només a realitzar per aquells alumnes que no l'hagin superat la 1a convocatòria. Proves objectives curtes i/o preguntes tipus test (15 % de l'avaluació final). Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i |
Bàsica |
Flint S. J., Principles of Virology Molecular Biology, pathogenesis and control of animal viruses, Última disponible,
Fields B. N., Knipe D.M., Virology, Última disponible,
Nicholas H. Acheson, Fundamentals of molecular virology, Última edició disponible,
|
- All the virology on the WWW: http://www.virology.net/index.html
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MICROBIOLOGIA/19204112 | BIOLOGIA ANIMAL I VEGETAL/19204108 | EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES/19204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|