Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A2.1 |
Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6) |
| A2.2 |
Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plans de tasques i altres treballs anàlegs (G5) |
| A2.3 |
Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació de’estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1) |
| A2.4 |
Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'enginyer tècnic industrial, especialitat en Química Industrial. (G11) |
| A4.9 |
Coneixements bàsics dels sistemes de producció i fabricació (RI9) |
| A4.11 |
Coneixements aplicats d'organització d'empreses (RI11) |
| A4.12 |
Coneixements i capacitats per organitzar i gestionar projectes. Conèixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes (RI12) |
| A5.4 |
Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Realitza els balanços de matèria i energia de la planta objecte del projecte.
Realitza els càlculs necessaris dels equips principals utilitzant per a això mètodes senzills, generalistes.
| | A2.1 |
Elabora fulles d'especificació de procés dels equips més significatius de la planta que es projecta, a saber, tancs d'emmagatzematge, recipients de processos, bombes centrífugues i de desplaçament positiu, compressors centrífugs i alternatius, columnes, bescanviadors de calor, reactors químics etc.
| | A2.2 |
Estima els consums anuals i per tona de producte fabricat de matèries primeres i productes auxiliars.
Determina els serveis necessaris (electricitat i aigua), estimant el seu consum anual i per tona de producte.
Tria el material més adequat per a equips i canonades, elaborant una especificació de material senzilla.
Calcula pèrdues de càrrega en línies de líquid, gas i vapor, comparant amb els estàndards més comuns en enginyeria.
Calcula diàmetres de canonades segons velocitats típiques i pèrdues de càrrega, determinant els diàmetres estàndard.
Calcula vàlvules de seguretat i vàlvules de pressió/buit.
Elabora les llistes d'equips, de línies i d'instrumentació.
| | A2.3 |
Coneix el significat de les bases de disseny d'un projecte.
Elabora els diagrames de blocs i el diagrama de flux de procés.
Elabora un diagrama de canonada i instrumentació (PID) senzill, amb llaços d'instrumentació bàsics. Coneix la nomenclatura estàndard i formes de traçat. Interpreta en els seus aspectes fonamentals qualsevol PID.
| | A2.4 |
Coneix la legislació bàsica que aplica al projecte (ITC-normes bàsiques de seguretat, recipients a pressió, etc.) i sap on buscar-la.
| | A4.9 |
Adquireix els coneixements bàsics dels sistemes de producció i fabricació en enginyeria.
| | A4.11 |
Estima la inversió total (±30%) d'un projecte a partir de dades bàsiques del mateix (equips principals, materials utilitzats).
Avalua econòmicament un projecte d'una planta de procés utilitzant per a això des de paràmetres senzills a més complexos, com el VAN, el TIR, el període de tornada de la inversió.
| | A4.12 |
Planifica mitjançant diagrames de barres o altres tècniques senzilles les tasques a dur a terme en cada etapa de projecte.
| | A5.4 |
Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1 - Definició i abast d'un projecte en una planta química |
1.1 - Els projectes d'enginyeria en l'àrea de l'enginyeria de processos químics
1.2 - Esquema d'actuació en un projecte de planta química
1.3 - Gestió d'un projecte. L'equip de projecte. Planificació i control de l'equip. |
2 - Consideracions tècniques prèvies. |
2.1 - Estudi de viabilitat |
3 - Consideracions econòmiques prèvies |
3.1 - Definició de cost fix i variable
3.2 - Definició de cost directe i indirecte
3.3 - Càlcul de l'inversió d'un projecte químic a partir d'altres projectes semblants: la regla dels sis dècims, l'índex CEPCI i l'índex de Marshall & Swift
3.4 - Determinació del cost d'operació. Cost de primeres matèries. Cost dels serveis. Cost del manteniment. Cost de personal.
3.5 - Càlcul i avaluació de la rendibilitat d'un projecte mitjançant paràmetres simples. |
4 - Elaboració del manual de procés (enginyeria bàsica) |
4.1 - Bases de disseny: capacitat anual i horària, productes intermedis i finals, primeres matèries i matèries auxiliars, serveis disponibles i condicions, temperatura i humitat mitjana, logística de magatzematge i distribució
4.2 - Diagrames bàsics de l'enginyeria bàsica: diagrama de blocs. Diagrames de procés (diagrama de flux, simbologia, notació d'equips). Diagrama de serveis auxiliars. Diagrama de canonades i d'instrumentació (PID: simbologia, numeració de línies en el PID, llaços de control bàsics).
4.3 - Balanços de matèria i energia. Necessitat de serveis.
4.4 - Fulls d'especificació de procés: fulls d'especificació de recipients. Fulls d'especificació de bombes centrífugues. Fulls d'especificació de bescanviadors de calor. Fulls d'especificació de columnes.
4.5 - Llistes d'equips principals
4.6 - Llistes de línies
4.7 - Llistes d'instrumentació
4.8 - Les unitats paquet
4.9 - Presentació del manual de procés. |
5 - Alguns aspectes tècnics particulars en un projecte de planta de procés químic. |
5.1 - Càlcul del diàmetre de canonades: velocitats típiques. Pèrdues de càrrega màximes. Diàmetre nominal. Taules de canonades estàndard
5.2 - Full de càlcul i especificació de bombes centrífugues. La implantació preliminar.
5.3 - Especificació de bescanviadors de calor: estimació de coeficients globals de bescanvi per a un dimensionat previ.
5.4 - Inertització de tancs i dipòsits. Especificació de vàlvules de pressió i de buit
5.5 - Vàlvules de seguretat
5.6 - Gruix d'aïllament en canonades i equips |
6 - Cas pràctic: realització d'un avantprojecte d'enginyeria bàsica en una instal·lació senzilla. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
16 |
32 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: descripció dels continguts i dels objectius a assolir. Explicació del mètode de treball, de la planificació del curs i dels criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessió d'exposició dels continguts de l'assignatura. S'estructurarà al voltant de material prèviament subministrat a l'alumne, focalitzant-se en els punts clau mitjançant la utilització d'exemples d'aplicació |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es lliuraran col·leccions d'exercicis curts d'aplicació directa dels continguts teòrics, i part d'ells es resoldrà a l'aula en sessions de problemes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Es desenvoluparà un cas d'estudi basat en un procés real relacionat amb les diferents parts de l'assignatura. El cas es treballarà a l'aula i a la fi del curs es lliurarà un informe escrit i, eventualment, es farà una presentació del treball efectuat. |
Atenció personalitzada |
Assistència individualitzada per resoldre dubtes de l'alumnat sobre les matèries tractades a l'assignatura, així com per a adreçar qualsevol situació relacionada amb el desenvolupament del curs |
Descripció |
L'alumne podrà concertar una cita individual dins de l'horari d'atenció dels professors en qualsevol moment al llarg del curs, per parlar de qüestions relacionades amb l'assignatura. L'horari de consulta s'indicarà a l'espai Moodle de l'assignatura abans de que aquesta comenci.
Antonio Cabello
Departament d'Enginyeria Química
antonio.cabello@urv.cat
Dr. Daniel Montané
Departament D'Enginyeria Química
Despatx 217
daniel.montane@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació d'exercicis i activitats individuals lliurats per escrit, així com d'activitats avaluades a classe individualment |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
L'avaluació es basa en el projecte que es plantejarà a classe per treballar en grup, i que es relacionarà posteriorment amb el Treball Final de Grau. L'avaluació constarà de una revisió parcial en grup del projecte a classe (20%), i de l'avaluació de l'informe del projecte i la seva defensa en una entrevista individual (50%) |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una revisió de la versió corregida de l'informe del projecte, i una nova entrevista individual d'avaluació (70%), així com de la qualificació aconseguida en l'apartat "Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària" (30%) En les proves individuals escrites no estarà permès l'ús de dispositius de comunicació electrònics de cap tipus (mòbils, tablets, etc.). Mentre l'alumne estigui a l'aula, hauran d'estar aturats i guardats forà de la vista. |
Bàsica |
Turton, R, Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 3a, Prentice Hall, 2009
|
|
Complementària |
Baasel, W.D., Preliminary Chemical Engineering Plant Design, 2a, Van Nostrand Reinhold, 1990
Kletz, T.A., Plant design for safety: a user-friendly approach, , Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Ulrich, G.D., A Guide to chemical engineering process design and economics, , John Wiley & Sons, 1984
Peters, M.S.; Timmerhaus, K.D.; West, R.E., Plant design and economics for chemical engineers , 5a, McGraw-Hill International Book, 2003
Valle-Riestra, J.F., Project evaluation in the chemical process industries, , McGraw-Hill, 1983
Coker, A.K., Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants. Vol 2, 4a, Elsevier Gulf Professional Pub., 2007
|
El darrer llibre també està accessible en format electrònic des de la URV: Coker, A.K. Ludwig's Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants. (Fourth Edition). Volume 2: Distillation, packed towers, petroleum fractionation, gas processing and dehydration. ISBN: 978-0-7506-8366-1 (http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750683661) |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DISSENY D'EQUIPS I INSTAL·LACIONS/20204107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GESTIÓ DE PROJECTES/20204101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|