IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ AVANÇATS Code 20695103
Study programme
Enginyeria Química (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
GILABERT ORIOL, GUILLEM
E-mail laureano.jimenez@urv.cat
guillem.gilabert@urv.cat
pezhman.kazemi@urv.cat
bartosz.tylkowski@urv.cat
Lecturers
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
GILABERT ORIOL, GUILLEM
KAZEMI ., PEZHMAN
TYLKOWSKI ., BARTOSZ
Web
General description and relevant information Es profunditza o s'introdueix en continguts en processos de separació, en concret en el més avançats en els processos industrials actuals com ara: lixiviació, extracció, assecat, cristal·lització, microfiltració, ultrafiltració, nanofiltració, osmosi reversa, Diálisis. Electrodiàlisi, pervaporació, permeació de gasos, integració de processos. Finalment també es presenta la síntesi i fabricació de membranes i la microencapsulació.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.3 Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes (I3)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
Type C Code Competences Nuclear
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Determina la tecnologia de membranes per utilitzar segons les espècies a separar
Selecciona el material, estructura i configuració adequats de la membrana d'acord als compostos involucrats.
 A1.2 Comprova a través de la simulació per ordinador els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A2.2 Aplica nous conceptes d'operació i producció sostenible al disseny i operació de les operacions de separació.
Tria les condicions òptimes per a la producció de la membrana relacionats amb l'aplicació final.
 A3.1 Selecciona l'operació de separació adequada atenent a les característiques del problema.
 A3.2 Dissenya equips d'extracció o de lixiviació
Dissenya processos d'assecatge de sòlids
Dissenya columnes d'adsorció, intercanvi iònic i cromatografia
Dissenya equips de cristal • lització
Connecta el tipus de mòdul amb l'aplicació i el material de la membrana.
 A3.3 Estableix el rang adequat de les condicions de funcionament per a cada procés i problema de separació.
Dissenya materials a utilitzar en la producció de membranes amb propietats específiques.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Type C Code Learning outcomes
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Topic Sub-topic
1. Lixiviación y extracción
2. Secado de sólidos
3. Separaciones en lechos fijos (adsorción, intercambio de iones y cromatografía).
4. Cristalización
5. Procesos de separación por membranas (Configuraciones y módulos. Microfiltración (MF), Ultrafiltración (UF), Nanofiltración (NF). Ósmosis Inversa (RO). Diálisis. Electrodiálisis. Pervaporación. Permeación de gases. Integración con otros procesos. Síntesis y fabricación de membranas).


Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
A2.2
A3.1
C1.1
20 39 59
Seminaris
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
17 30 47
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
C1.1
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
3 3 6
Proves orals
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
1 1 2
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
2 2 4
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Descripció del curs i definicions bàsiques
Sessió Magistral Classes magistrals descriptives
Seminaris Resolució d'exercisis a l'aula i/o casos
Pràctiques a laboratoris Laboratori bàsic de tecnologies de separacio avançades: Multipurpose/multiproduct pilot plant, Computer operated distillation pilot plant laboratori de membranes
Atenció personalitzada Trobades, fora de l'aula (despatx 301), individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat
convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Atenció personalitzada
Description
Trobades, fora de l'aula (despatx 301), individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
Avaluació del treball al laboratori en informes 35%
Proves orals
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
Exposició 15%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
Resolucio d'examens amb preguntes teòriques i de resolució d'exercicis 35%
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
proves durant els semianris 15%
Others  
 
Other comments and second exam session

Cal obtenir un 3,5 a cada part com a mínim per poder fer promig a la primera convocatòria. En la segona cal repetir les avaluacions no superades fins al moment, en cas de tenir dret a promig i no arribar al 5,0


Fonts d'informació

Bàsica M. Mulder, Basic Principles of Membrane Technology, 2nd, Kluwer Academic
Foo, Dominic, Chemical Engineering Process Simulation, 1st, Elsevier
Hanyak, Michael Edward, Chemical process simulation and the Aspen HYSYS software, 1st, Bucknell University
Schefflan, Ralph, Teach yourself the basics of Aspen plus, 1st, Wiley-Blackwell
Luyben, William L., Distillation design and control using Aspen simulation, 1st, John Wiley & Sons
Puigjaner, Luis; Ollero, Pedro; De Prada, Cesar y Jiménez, ESTRATEGIAS DE MODELADO, SIMULACION Y OPTIMIZACION DE PROCESOS QUIMICOS, 1st, SINTESIS

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.