IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) PROCESSOS EN SALA BLANCA Code 20705207
Study programme
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa AN conv. única
Modality and teaching language
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
RIU RUSELL, JORDI
E-mail jordi.riu@urv.cat
franciscojavier.andrade@urv.cat
Lecturers
RIU RUSELL, JORDI
ANDRADE ., FRANCISCO JAVIER
Web
General description and relevant information Aquest curs té com objectiu proveir d'experiències pràctiques per a les rutines i procediments involucrats en la construcció de nano-estructures metàl·liques que requereixen la utilització d'una sala blanca i la seva posterior caracterització.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.2 Fer cerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats de nanociències, materials i disseny de producte i procés.
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A1.6 Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència, els materials i la tecnologia química.
 A2.1 Presentar els resultats seguint el format de la bibliografia científica experimental, d'acord amb els estàndards comunament acceptats.
Type B Code Competences Transversal
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
Type C Code Competences Nuclear
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.2 Identifica els principis de construcció, operació i manteniment d'una sala blanca.
 A1.4 Dissenya xips de micro i nano-estructures.
 A1.6 Participa a les pràctiques i procediments necessaris per a treballar en una sala blanca.
 A2.1 Participa en l'ús de tècniques de caracterització (SEM, microscòpia Raman, etc) per a l'avaluació de les micro i nano-estructures construïdes.
Participa en les tècniques de construcció de nano-estructures. Optimització de paràmetres, abast i limitacions.
Type B Code Learning outcomes
 B3.1 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B5.1 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
Type C Code Learning outcomes
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Topic Sub-topic
Continguts teòrics:
1. Introducció a la sala blanca.
a. Concepte de sala blanca. Descripció i tipus
b. Funcionament i operació d'una sala blanca.
c. Rutines de treball, activitats i riscos.
2. Introducció als processos de fabricació a la sala blanca
a. Disseny de components: fonaments pràctics i eines
b. Introducció a les tècniques utilitzades en la sala blanca: principis d'operació, abast i limitacions.
Continguts pràctics
1. Disseny d'un xip amb micro i nano-estructures
2. Fabricació del xip dissenyat mitjançant tècniques de nanolitografia
3. Caracterització i avaluació dels resultats experimentals mitjançant tècniques de microscòpia (raman, SEM)
4. Visita a una sala blanca model (Institut de Microelectrònica de Barcelona, CNM-IMB)

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1.6
B5.1
C1.3
10 4 14
Pràctiques a laboratoris
A1.2
A1.4
B3.1
B5.1
C1.2
20 5 25
Seminaris
A1.2
A2.1
B3.1
C1.1
C1.3
5 15 20
Atenció personalitzada
C1.1
5 5 10
 
Proves de desenvolupament
A1.2
A1.6
B5.1
1 2 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es presenta als alumnes la dinàmica i contingut de la matèria. S'expliquen els objectius del curs, les competències que seran adquirides. Es realitza una visita a les instal·lacions. Es formen els grups de treball
Sessió Magistral Es proporciona el coneixement teòric i pràctic relacionat amb el contingut de la matèria:
Sales Blanques: breu història i evolució
tecnologies actuals
Normes i procediments
Aspectes tecnològics i de disseny
Aspectes pràctics
Tendències futures
A les sessions magistrals es discuteixen les tecnologies existents, abast i limitacions.
Es realitzen tasques grupals d'aprenentatge i aplicació de coneixements
Pràctiques a laboratoris Els alumnes realitzen activitats pràctiques per a la fabricació de micro i nano estructures. La tasca consisteix en:
1) Aprenentatge de les eines de disseny
2) Aplicació de les eines al disseny d'un xip
3) Fabricació d'un xip a la sala blanca
4) Caracterització mitjançant tècniques de microscòpia
5) Avaluació de resultats
Seminaris Els alumnes presenten en forma grupal i individual diferents aspectes relacionats amb els continguts i el treball del curs:
1) Presentació sobre disseny i operació de sales blanques
2) Presentació de resultats del treball en els laboratoris
3) Presentació general del treball i visita a una sala blanca model
Atenció personalitzada Els alumnes participen de sessions de tutoria individuals i grupals per aprofundir en diferents tòpics i solucionar dubtes teòrics o tècniques.

Atenció personalitzada
Description
Francisco Javier Andrade Despatx 312 - int: 8491 Franciscojavier.andrade@urv.cat

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Seminaris
A1.2
A2.1
B3.1
C1.1
C1.3
Seminaris en grup, avaluats per la qualitat general de presentació del grup i contribucions individuals
S'avalua també la qualitat dels resultats experimentals, i la dedicació individual i grupal.
65
Proves de desenvolupament
A1.2
A1.6
B5.1
Proves escrites a l'aula 35
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica W. White, Cleanroom technology-Fundamentals of design, testing and operation,, last edition, Wiley
W. White, Cleanroom design,, last edition , Wiley
D. Conway, Practical Cleanrooms: technologies and facilities,, last edition , Elsevier

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.