IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) LIDERATGE INDUSTRIAL Code 20735204
Study programme
Enginyeria Ambiental i Sostenibilitat Energètica (2016)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Psicologia
Coordinator
BONASA JIMÉNEZ, MARIA DEL PILAR
E-mail hansjorg.witt@urv.cat
mdelpilar.bonasa@urv.cat
Lecturers
WITT ., HANSJÖRG ALBERT
BONASA JIMÉNEZ, MARIA DEL PILAR
Web
General description and relevant information L’entorn canvia i les necessitats a cobrir per les empreses i els professionals també ho fan. La rapidesa i agilitat requerides no es poden respondre sense tenir present les persones, els equips de treball, qui ha d’exercir les funcions de lideratge, el context i les possibles dificultats pròpies de la interacció humana. En aquesta assignatura aprendrem i experimentarem amb diferents possibilitats de lideratge. Identificarem habilitats especifiques i les posarem en pràctica per tal de gestionar de forma adient i constructiva els grups de treball, gestionar les possibles dificultats que puguin sorgir i potenciar al màxim el seu rendiment.

Competències
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
 B2.1 Proporcionar propòsit i direcció. Influir i guiar a altres per millorar el rendiment i aconseguir objectius.
 B2.2 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals i entorns poc definits.
 B2.4 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
Type B Code Learning outcomes
 B2.1 Recorda i explica els principals models de lideratge transformacional basats en comportaments.
Defineix els conceptes de visió, missió i valors.
Identifica i explica els comportaments clau per influenciar positivament als grups d'interès externs.
Identifica i explica els comportaments clau per impulsar la millora contínua i la innovació en l'organització.
 B2.2 Identifica i explica els comportaments clau per aprofitar el màxim potencial de les persones de l'organització.
 B2.4 Identifica i explica els comportaments clau que sustenten la competència de 'Integritat'.
Determina i descriu els elements que constitueixen un sistema de gestió excel·lent.
Identifica i diferencia les funcions del lideratge i del management.
Defineix el lideratge transformacional i el compara amb el tipus de lideratge propugnat pels models d'excel·lència organitzacional.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció al lideratge: conceptes bàsics i història Què fan els líders.
Diferències entre lideratge i management.
Models de lideratge Els models de lideratge basats en comportaments.
Lideratge i Model EFQM d'excel·lència empresarial.
Habilitats del líder i la gestió d'equips Talents i fortaleses
Potenciant els equips
Influència
Empoderament
Intregritat, millora i innovació
Factors psicosocials lligats al lideratge

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B2.1
B2.2
B2.4
12 12 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B2.2
B2.4
14 27 41
Treballs
B2.2
B2.4
1 5 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
B2.1
B2.2
B2.4
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: propòsit, objectius, pla de treball i mètode d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura a classe.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució d'un cas pràctic i presentació oral de les conclusions.
Treballs Treball d'introspecció en base als resultats del qüestionari Clifton strengthsFinder i el seu grau de coherència amb les responsabilitats del lideratge.
Atenció personalitzada Guia i resolució de dubtes d'acord amb l'horari d'atenció publicat oportunament.

Atenció personalitzada
Description
Presencial en horari d'atenció a l'alumnat previa petició per e-mail o moodle, o bé virtual per les mateixes vies

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B2.2
B2.4
Documentació
Presentació oral
20%
20%
Treballs
B2.2
B2.4
Exercici d'introspecció 25%
Proves objectives de tipus test
B2.1
B2.2
B2.4
Examen tipus test sobre els coneixements adquirits en l'assignatura. 35%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per a poder calcular la mitja, cal treure un mínim de 5,0 (sobre 10) en cada prova.

L'avaluació en segona convocatòria consistirà en un examen i treball que es comunicarà al començament de l'assignatura

Durant la prova objectiva els telèfons mòbils i d'altres dispositius electrònics que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica James M. Kouzes, Barry Z. Posner, The Leadership Challenge, 3rd edition, Jossey-Bass

Complementària Tom Rath, Barry Conchie, Strengths-Based Leadership, 2008, Gallup Press
European Foundation for Quality Management, EFQM Excellence Model, 2013, EFQM Publications
D. Goleman, R. Boyatzis, A. McKee, Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence, 2002, Harvard Business School Press
Josep M. Costa, Gestió de la qualitat en un món de serveis, 1998, Edicions 2000
P.R. Scholtes, The Leader’s Handbook: Making Things Happen, Getting Things Done, 1998, McGraw-Hill

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.