DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PSICOMETRIA Código 11204010
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
FERRANDO PIERA, PERE JOAN
Correo-e perejoan.ferrando@urv.cat
david.navarro@urv.cat
Profesores/as
FERRANDO PIERA, PERE JOAN
NAVARRO GONZÁLEZ, DAVID
Web
Descripción general e información relevante El principal objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar un coneixement introductori dels fonaments lògics i matemàtics propis de la construcció i utilització de les escales psicològiques, agafant com punt de partida la teoria de l'escalament i els problemes particulars que planteja a la mesura en Psicologia.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Proporcionar un coneixement introductori sobre els fonaments lògics i matemàtics que subjeuen a la construcció i utilització de les escales psicològiques.
 A7 Aprendre a desenvolupar un test psicològic a través de totes les etapes. Des de l'elaboració dels ítems a l'informe final.
 A10 Saber resoldre problemes de mesura que es poden presentar tant en la pràctica aplicada com en investigació .
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a la mesura psicològica i models d'escalament psicològic.
2. Teoria clàssica dels tests (TCT).
3. Teoria de Resposta als Ítems (TRI).
4. Teoria dels tests: El problema de la validesa.
5.Bloc pràctic 1: anàlisi d'un test psicològic segons la TCT.
6. Bloc pràctic 2: anàlisi d'un test psicològic segons la TRI.
7. Bloc pràctic 3: estudi de la validesa d'un test psicològic.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A10
35 60 95
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A7
A10
B2
B4
24 16.5 40.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
1 10 11
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
A5
A10
B2
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació pràctica del temari utilitzant macros Excel desenvolupades específicament per aquesta assignatura (Psychometric Toolbox). Es plantegen una sèrie de situacions concretes de mesurament psicològic, basades en dades reals que es solucionen utilitzant les tècniques i procediments tractades durant el curs.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es tracta de desenvolupar un test psicologic, el.laborar l'informe i dissenyar el quadernet i les taules del mateix. Activitat grupal
Atenció personalitzada Duran les hores dedicades a l'atenció d'alumnes es podra:
Resoldre dubtes de caire teòrico-pràctic, així com orientar en la realització dels treballs de camp i pràctiques.

Atenció personalitzada
descripción
Consultar els dubtes sobre el temari o les pràctiques addicionals en horari de tutoria. Els horaris són: dilluns de 9 a 13 i dijous de 12 a 13.30 al laboratori de Psicologia

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A7
A10
B2
B4
Avaluació continuada
Aquesta activitat no té recuperació
15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
Avaluació continuada.
Treball de camp.
Aquesta activitat no té recuperació
5
Proves mixtes
A5
A10
B2
Prova teòrica-pràctica amb material de suport 80
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

La prova mixta (80%) tindrà dues convocatòries en forma d' examen. La resta d' activitats no tenen recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica Muñiz, J., Introducción a la psicometría, Madrid.Pirámide, 2018
Muñiz, J, Teoría clásica de los tests, Madrid. Pirámide., 1992
Muñiz, J., Teoría de respuesta a los items, Madrid. Pirámide, 1990
Morales, F. i Ferrando, P.J., Psicometria: Problemes pràctics, Tarragona. Cossetània, 2005

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.