DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PSICOLOGIA EXPERIMENTAL Código 11204111
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
VIGIL COLET, ANDRÉS
Correo-e andreu.vigil@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
david.navarro@urv.cat
ivettemargarita.espinoza@urv.cat
Profesores/as
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
NAVARRO GONZÁLEZ, DAVID
ESPINOZA DÍAZ, IVETTE MARGARITA
Web http://psico.fcep.urv.cat/docencia/virtual/
Descripción general e información relevante Es pretén abordar la Psicologia Experimental com l'estudi de la metodologia científica en general i dels mètodes d'experimentació en particular, així com la seva aplicació en els diferents àmbits d'investigació en Psicologia. A més a més l'assignatura pretén que el alumne assoleixi els coneixements necessaris per l'anàlisi de dades provinents d'experiments.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Apendre el disseny bàsic d'una investigació i aprendre a formular i contrastar hipòtesis.
 A9 Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en la investigació i la pràctica psicològica.
Apendre a interpretar de forma crítica els resultats d'un investigació.
 A10 Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en l'investigació i en la pràctica psicològica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1.El mètode experimental
2. El control experimental.
2.1.Tècniques per maximitzar la variància primària.
2.2.Tècniques per controlar la variància secondària.
2.3.Tècniques per minimitzar l'error.
3.El problema de la validesa en els dissenys experimentals
3.1.Validesa de conslusió estadística.
3.2.Validesa Interna.
3.3.Validesa externa.
3.4.Validesa de constructe
4.Dissenys pre-experimentals.
5.Dissenys qusiexperimentals.
5.1.Dissenys de N=1
5.2.Dissenys de cohorts.
5.3.Disseny de grup control no equivalent
6.Dissenys experimentals
7.Dissenys fonamentats en l'aleatorització I: el disseny multigrup.
8.Dissenys fonamentats en l'aleatorització II: dissenys factorials.
9.Dissenys de mesures repetides

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A9
A10
B2
32 61 93
Pràctiques a laboratoris
A5
A10
B2
B5
24 10 34
Treballs
B2
B5
2 15 17
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
A10
B2
2 0 2
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A9
A10
B2
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Pràctiques a laboratoris Desenvolupament d'un experiment i anàlisi de les dades generades pel mateix. Relització d'un informe en grup simulant un article científic seguint la normativa A.P.A. analitzant les dades recollides en l'experiment.
Treballs Treballs puntuals analitzant i interpretant els resultats d'experiments.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis objectius tipus test
Atenció personalitzada Respondre dubtes estudiants

Atenció personalitzada
descripción
Consultar els dubtes sobre el temari

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A5
A10
B2
B5
Elaboració d'un informe en grup (màxim tres persones) analitzant les dades dels experiments que es desenvolupen en les pràctiques.

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
20%
Treballs
B2
B5
Elaboració d'informes individuals analitzant experiments i interpretant els seus resultats.

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
A10
B2
Prova objectiva dels continguts de l'assignatura. Aquesta activitat tindrà una segona convocatòria de recuperació 70%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A9
A10
B2
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Balluerka, N., y Vergara, A.I. , Diseños de investigación experimental en Psicología. , (2002) , Madrid. Prentice Hall.
Vallejo, G., i Ato,M. , Diseños experimentales en Psicología. , (2007), Madrid. Piràmide.
Pascual, J; Frías, D; y Garcia, F. , El diseño y la investigación experimental en Psicología. , (1995) , Valencia. Cristobal Serrano
, Guia SPSS: http://psico.fcep.urv.cat/spss/, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.