Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Conèixer la perspectiva psicològica en l’estudi del llenguatge i el pensament humà.
Entendre quins són els problemes teòrics més rellevants i les solucions proposades.
| | A2 |
Familiaritzar-se amb els principals descobriments de la investigació en aquests camps i adquirir una visió integrada dels mateixos.
Establir les relacions entre pensament i llenguatge.
Establir les relacions que hi ha entre processos psicològics bàsics i el pensament i el llenguatge.
| | A5 |
Conèixer quins són els procediments d’investigació que permeten a la psicologia abordar preguntes que es plantegen sobre el pensament, i sobre la facultat del llenguatge i la seva funció comunicativa.
| | A10 |
Conèixer els àmbits d’aplicació en els que es poden projectar els coneixements en l’estudi del llenguatge i el pensament.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Experimenta con procedimientos nuevos.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1 Psicologia del Pensament i el Raonament |
1.1 Lògica i Raonament
1.2 Raonament Deductiu
1.3 Raonament Inductiu
|
2 Raonament Deductiu |
2.1 Raonament Condicional
2.1.1 Teories del Raonament Condicional
2.2 Raonament Sil·logístic
2.2.1 Les figues del sil·logisme
2.2.2 Psicologia dels sil·logismes
2.3 Raonament sobre Relacions
2.3.1 Problemes de sèries de tres termes
|
3 Comprovació d’hipòtesis |
3.1 Les tasques de Peter Wason
3.1.1 La tasca de selecció
3.1.2 El problema THOG
|
4 Raonament Probabilístic |
4.1 Nocions bàsiques de la Teoria de la Probabilitat
4.2 Els heurístics de Kahneman i Tversky
4.2.1 L’heurístic de Representativitat
4.2.1.1 Fal·làcia de la conjunció
4.2.2 L’heurístic de Disponibilitat
4.2.3 L’heurístic d’Ancoratge i ajust
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Seminarios |
|
10.5 |
21 |
31.5 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
14 |
21 |
35 |
Atención personalizada |
|
2 |
2.5 |
4.5 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
Pruebas prácticas |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura: objectius, blocs temàtics, organització, metodologia, fonts d'informació disponibles, criteris d'avaluació, etc. |
Sesión magistral |
Les sessions magistrals estaran constituïdes per exposicions teòriques clarament estructurades i integrades entre si que seran conduïdes pel professor i que tindran un caràcter obert i dinàmic, on l’alumne haurà de tenir una presència activa, de manera que la seva participació sigui clau en el seu desenvolupament. Durant les exposicions en qüestió, el professor tractarà de comprovar el grau de seguiment de l’alumnat. |
Seminarios |
Els seminaris es centraran en la lectura, anàlisi i comentari d'articles científics. S’establirà un calendari d’acord amb el qual l’alumne haurà de treballar pel seu compte texts i materials seleccionats prèviament pel professor; posteriorment es posaran en comú a l’aula les qüestions treballades que suscitin més interès i/o dificultats.
Realització d’experiments senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Plantejament de problemes d’interès psicològic i metodològic.
Realització d'exercicis de lògica deductiva. Regles d'inferència i taules de veritat.
Realització d’experiments senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula. |
Atención personalizada |
En l'horari d'atenció als alumnes i en hores concertades, el professor resoldrà dubtes i problemes que pugui tenir l'alumne amb l'assignatura. |
descripción |
A petició de l'alumne, s'atendran consultes i es resoldran dubtes en l'espai i horari convinguts amb el professor.
Cal tenir present, a més a més, l'horari d'atenció a l'alumnat del professor en el període lectiu corresponent. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Temari tractat a les classes magistrals i a les sessions de seminari |
80% |
Pruebas prácticas |
|
Temari tractat a les sessions de pràctiques. Exercicis de lògica deductiva: regles d'inferència i taules de veritat. |
20% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Básica |
Carretero, M., Asensio, M., Psicología del Pensamiento, Alianza Editorial, 2008
Espino, O., Pensamiento y razonamiento, Pirámide, 2004
González Labra, M.J., Introducción a la psicología del pensamiento, Trotta, 1998
Piattelli-Palmarini, M. , Los túneles de la mente, Crítica, 1995
Santamaría, C., Introducción al razonamiento humano, Alianza Editorial, 1995
|
|
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|