DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PSICOBIOLOGIA DE L'ESTRÈS Código 11204243
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
HEREDIA SANTAELLA, LUIS
Correo-e paloma.vicens@urv.cat
luis.heredia@urv.cat
Profesores/as
VICENS CALDERÓN, PALOMA
HEREDIA SANTAELLA, LUIS
Web
Descripción general e información relevante Psicobiologia de l'estrès és una assignatura optativa pensada per dotar al alumnat d'uns coneixements profunds sobre la fenomenologia de l'estrès i les seves bases psicobiològiques. Entendrem com l'estrès està relacionat amb la malaltia (no només psicològica) i quins són els mecanismes que expliquen aquesta relació. A nivell pràctic l'alumnat podrà aprendre estratègies per fer front a l'estrès a través de pràctiques relacionades a les psicoteràpies de tercera generació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer i comprendre les bases biològiques de la conducta humana i els processos psicològics.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
La resposta fisiològica d'estrès 1. Definició conceptual
2. Fisiologia de la resposta d'estrès.
Estrès i malaltia 1. Estrès i sistema immunitari
2. Estrès i cognició
3. Estrès i psicopatologia
Estrès, cervell i meditació
1. Bases biològiques de les pràctiques de meditació (mindfulness)
2. La regulació emocional com a element fonamental en la pràctica meditativa (bases neurofisiològiques)

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
18.5 37 55.5
Seminaris
B3
10 5 15
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
A4
1 0 1
Proves de desenvolupament
B3
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (mindfulness i meditació).
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants

Atenció personalitzada
descripción
Mitjançant cita prèvia, al despatx del professorat que imparteix l'assignatura. Email: luis.heredia@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves objectives de tipus test
A4
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'estudiant selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 60
Proves de desenvolupament
B3
Reflexió personal sobre les sessions pràctiques.
Recull crític dels resultats de l'experimentació amb reflexió personal i professional
40
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per tal d'aprovar l'assignatura, la prova objectiva ha de superar-se amb una nota igual o superior a 5 (sobre 10). L'avaluació de les proves de desenvolupament no tindran segona convocatòria donada les característiques de la mateixa.


Fonts d'informació

Bàsica Sapolsky, RM, ¿Por qué las cebras no tienen úlceras? La guía del estrés., Alianza editorial,

Complementària Sandi, C; Venero, C; Cordero, MI, Estrés, memoria y trastornos asociados., Ariel,
Sandi, C; Calés, JM, Estrés: consecuencias psicológicas, fisiológicas y clínicas., Sanz y Torres,
Galan, S; Camacho, EJ, Estrés y salud, Manual Moderno,
Simón, V, Aprender a practicar Mindfulness, Sello Editorial, 2011

Artículos científicos sobre la temática

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
PSICOLOGIA BIOLÒGICA II/11204104
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.