Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Habilitats i estratègies de comunicació I. |
1.1- Sistemes comunicatius.
1.2- Característiques d'una síntesi i d'un informe.
1.3- Tipus de discursos.
1.4- Recursos d'exposició.
1.5- Coherència comunicativa i recursos retòrics.
1.6- Organització d'una presentació oral.
1.7- Característiques d'un informe escrit.
|
2-Habilitats i estratègies de comunicació II. |
2.1- Característiques del llenguatge escrit.
2.2- Recursos informàtics.
2.3- Els signes de puntuació.
2.4- Les abreviatures i les majúscules. Principals diferències entre la llengua catalana, la castellana i l'anglesa.
2.5- L'eficiència en el lenguatge escrit.
2.6- Correcció de faltes de redacció.
2.7- La composició escrita.
2.8- La reducció de textos.
2.9- Els diferents tipus de documents.
2.10- La redacció de documents.
2.11- La redacció de treballs acadèmics i científics. |
3. Alfabetització multimodal
|
3.1- Alfabetització multimodal.
3.2- Noves formes d' aprendre a l' era digital
3.3- Identitat digital i propietat intel·lectual.
3.4- Storytelling i narracions digitals
3.5- Pissarra digital interactiva
3.6- Mobile learning i apps educatives
3.7- Flipped Classroom
3.8- Seguretat a Internet
3.9- PLEs
3.10- Disseny i creació de materials educatius amb base tecnològica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Sessió Magistral |
|
50 |
31 |
81 |
Debats |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Fòrums de debat |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
20 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
15 |
40 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves orals |
|
5 |
10 |
15 |
Proves pràctiques |
|
5 |
10 |
15 |
Proves mixtes |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Recerca d’informació en diferents articles i fonts bibliogràfiques.
Observació i anàlisi de diferents elements. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Fòrums de debat |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Treballs |
Treballs realitzat perl'alumnat utilitzant la metodologia activa del "Treball per projectes". |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes a l'alumnat.
L'horari d'atenció del professorat es podrà consultar a l'aplicatiu informàtic de la Faultat i del Departament i estarà visible a la porta de cadascú dels despatxos. |
Descripció |
El professorat disposarà de diferents sessions de tutoria en les que restarà a disposició de l'alumnat per qualsevol dubte o suggeriment.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
10% |
Debats |
|
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
15% |
Fòrums de debat |
|
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
5% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
15% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
10% |
Treballs |
|
Treballs realitzat perl'alumnat utilitzant la metodologia activa del "Treball per projectes". |
15% |
Proves orals |
|
Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta. |
15% |
Proves pràctiques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
5% |
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà contínua. Es tindran en compte les reflexions i produccions dels treballs per projectes, dels estudis de casos, dels role-playings i de la recerca autònoma d'informació per al desenvolupament de les exposicions i debats. Seran valorats positivament la participació en els seminaris, debats, fòrums, etc. Les tècniques d'avaluació que s'utilitzaran seran: Tècniques d'observació directa (registres anecdòtics, llistes de control, escales de qualificació/estimació), anàlisi de realitzacions (anàlisi de tasques, portafolis, escales de valoració, taules de criteris), tècniques d'informació directa (qüestionaris, diaris, inventaris, entrevistes), proves (proves d'execució o aplicació, proves orals, proves escrites). Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. L'alumnat amb alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. Per poder fer l'avaluació ponderada de la matèria serà necessari presentar totes les activitats obligatòries de cadascú dels mòduls amb pes a la qualificació final, i la nota mínima de cadascuna de les tasques presentades haurà de ser superior a 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes pel bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Amadeo, Imma, Curs pràctic de redacció , 2000 , Columna
Adell,Jordi ... [et al.], Les webquests en l’educació infantil i primària, , UOC
Bach, E.; Darder, P, Sedueix-te per seduir. Viure i educar les emocions, 62,
Barberà, Elena; Mauri, Teresa; Onrubia, Javier, Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC”, , Graó
Bartolomé, Antonio, El profesor cibernauta. ¿Nos ponemos las pilas?, , Graó
|
- Amadeo, Imma. Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula
- Carnegie, Dale. Cómo hablar bien en público e influir en los hombres de negocios. Barcelona: EDHASA.
- Carnegie, Dorothy, Carnegie, Dale. El Camino fácil y rápido para hablar Barcelona. Elipse.
- Cassany, Daniel. Descriure escriure: com s’aprèn a escriure. Barcelona: Empúries.
- Cassany, Daniel. La Cuina de l'escriptura. Barcelona: Empúries.
- Castanyer, O. La asertividad: expresión de una sana autoestima. Bilbao: Desclée deBrouwer.
- Couto, Manuel. Cómo hablar bien en público: comunicar, persuadir y convencer con palabras. Barcelona: Gestión 2000
- Guix, Xavier. Ni me explico ni me entiendes: los laberintos de la comunicación. Barcelona: Grupo Editorial Norma.
- Gomez, Alejando Camacho. (2016). (Coordinador) La alfabetización multimodal: nuevas formas de leer y escribir en el entorno digital. Madrid: Editorial Síntesis.
- Kinsey, Carol (2008). “Sin palabras: la fuerza de comunicación no verbal en el trabajo” [Barcelona]: Integral.
- Jewitt, Carrey. (2016). Introducing Multimodality. London: Routledge
- Lankshear, Colin; Knobel. Nuevos alfabetismos: su práctica cotidiana y el aprendizaje en la escuela. Madrid. Ediciones Morata.
- Rubio, Joana, Puigpelat, Francesc (2000). Com parlar bé en públic . Barcelona: Pòrtic.
- Valdeni de Lima, José et al.(2014). Objetos de aprendizaje multimodales. Diseños y aplicaciones. Barcelona : Editorial UOC
- Sanz i Pinyol, Glòria. Comunicació efectiva al'aula: tècniques d'expressió oral per a docents . Barcelona: Graó.
|
Complementària |
, , ,
|
- Fried Schnitman, D. (compiladora)
(2000). Nuevosparadigmas en la resolución de conflictos. Perspectivasy
prácticas. Buenos Aires: Granica. - Furet, Yves, Peltant, Sara (DL
1989). Saber hablar en cualquier circunstancia (4ª ed). Bilbao: Mensajero. Cap
exemplar al Campus Terres de l’Ebre. - García, Julio; Orden, Rafael .
Técnicas de oratoria para opositores: cómo afrontar las pruebas orales
de una oposición. Madrid: Colex. - Goleman, Daniel. Inteligencia social. Barcelona: Kairós. - Hernández, Manuel de Armas.
(2003). La mediación en la resolución de conflictos [en línia]. Educar, 32, 125-136. - Pease, Allan. El lenguaje del
cuerpo (1a ed). Barcelona: Paidós Amat. - Puig, J.M.; Trilla, J.(1995). La
educación en valores [en línia]. «Cuadernos de
Pedagogia», núm. 240, octubre. - Puig, J.M.; Martín, X.;
ESCARDÍBUL, S. (1997). Com fomentarla participació a l’escola. Barcelona:
Graó. Puig,J.M.; Martín, X. (1998). La
educación moral en la escuela. Barcelona: Edebé. - Seijo, Juan Carlos Torrego; González
, Arturo Galán. (2008) Investigación evaluativa sobre el programa de
mediación de conflictos en centros escolares [en línia]. Revista de Educación, 347. pp. 369-394. -Serveis Lingüístics Universitaris. Argumenta, comunicació
universitàriaeficaç [en línia].Disponible a: http://www.urv.cat/dodellengües> Aprèn >
Argumenta.Especialment elsmòduls “Exposició oral”, “Argumentació”, “Producció de textos” - Soriano, Paco Cascón. Educar en y
para el conflicto [En línia]. Cátedra UNESCO
sobre Paz y Derechos Humanos. - Studer, Jürg. Guía práctica de oratoria: hablar, exponer,
convencer . Madrid: El Drac. -URV. Servei Lingüístic. Praxi lingüística [en línia].
http://www.urv.cat/dodellengües > Resol dubtes > Praxi lingüística. - Zimmer, Marc (DL 1990). Técnicas
para mejorar suoratoria . Madrid [etc.]: Deusto (1a ed). Barcelona: RBA
Integral. REVISTES REVISTA COMUNICACIÓN Y PEDAGOGIA
"Nuevas Tecnologias y Recursos Didácticos" http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal) ESPIRAL: Nuevas Tecnologias y
Educación. (http://www.pangea.org/org/espiral/) REVISTA DIGITAL
"CIBERAULA". Revista de Pedagogia y Nuevas Tecnologías Aplicadas a
la Escuela. (http://www.ciberaula.es/quaderns) BIBLIOTECA VIRTUAL DE TECNOLOGIA
EDUCATIVA. Universidad de Bracelona). (http://www.doe.d5.ub.es/te) EDUTEC. Revista Electrónica de
Tecnología Educativa. (Grupo detecnologías Educativa. Dpto. Ciencias de la
Educación de la Universdadde las Islas Baleares). (http://www.uib.es/depart/gte/revelec.html). PIXEL BIT. Revista de Medios y
Educación. nº 16 (2001) PERSPECTIVA ESCOLAR: Les noves
tecnologies: una recerca amb futur. Nº 245, mayo 2000 Revista COMUNICACIÓN Y PEDAGOGÍA.
Especial Software Educativo; nª 166, junio 2000 PERSPECTIVA ESCOLAR: Penja i
despenja: recursos a Internet. Nº 253, maç 2001 Cuadernos de Pedagogía, nº 230.
Tema Monográfico: Nuevas tecnologías para otra escuela. Cuadernos de Pedagogía, nº 290.
Tema Monográfico: Nuevos entornos de aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, nº 297.
Tema Monográfico: Escuelas y medios. Cuadernos de Pedagogía, nº 301.
Internet en la escuela. Cuadernos de Pedagogía, nº 291.
Videojuegos y educación. Comunicación y Pedagogía, nº 185.
Especial Software Educativo. WEBGRAFIA http://www.juntadeandalucia.es/organismos/educacion.html http://www.educastur.princast.es http://educacioicultura.caib.es http://weib.caib.es http://www.educa.rcanaria.es http://www.educantabria.es/ http://www.jcyl.es/ http://www.gencat.net/ense/ http://www.gobex.es/cons004/view/main/index/index.php http://www.xunta.es/cceou http://www.educarioja.org http://www.madrid.org/cs/Satellite?pagename=PortalEducacion/Page/EDUC_home http://www.carm.es/educacion/ http://www.educarm.es/ http://www.cfnavarra.es/ http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-hasiera/es/ http://www.cult.gva.es/Educacion.htm http://www.cult.gva.es/dgd/default.htm http://www.aragon.es/Temas/Educacion http://www.ceuta.es/guiaeducativa/ http://www.melilla.es/melillaPortal/lacc_d3_v1.jsp?codMenu=5&language=es |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HABILITATS COMUNICATIVES/11214004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|