DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL Código 11224109
Titulación
Grau d'Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
18 Obligatòria Tercer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Correo-e carmen.ponce@urv.cat
regina.gairal@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
GAIRAL CASADÓ, REGINA
Web
Descripción general e información relevante Amb aquesta assignatura es vol donar a conèixer quins processos d'exclusió social existeixen, quins grups són socialment més vulnerables i front quines situacions es troben; i tenir eines per dur a terme actuacions socioeducatives d'èxit que generin inclusió social.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Identifica les diferents situacions d'exclusió social.
 A6 Dissenya i desenvolupa programes d'acció socioeducativa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
BLOC 0. CONSIDERACIONS RÈVIES
La Comunitat Científica Internacional en l'Educació Social
Utilitat de la recerca per a entendre l'educació social:

- Bases de dades: Web of Knowledge i ERIC
- Revistes científiques d’impacte
- Associacions internacionals: APA, EARLI, AERA, EERA
BLOC 1. LA INCLUSIÓ I L’EXCLUSIÓ SOCIAL. PERSPECTIVA MUNDIAL 0. Introducció i definició de conceptes bàsics: estratificació social, pobresa, desigualtat, exclusió i inclusió social

1. Definició dels processos d’inclusió i exclusió social
1.1. Eixos de desigualtat i grups vulnerables
1.2. Àmbits on té lloc l’exclusió social: econòmic, formatiu, laboral, relacional, salut, habitatge, sociosanitari, participació política i drets de ciutadania
1.3. Identificació de factors de risc i factors de protecció
BLOC 2. ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL 2. El procés d’intervenció socioeducativa
2.1. Models d’intervenció que exclouen i models inclusius
2.2. Estratègies per a la prevenció i la inclusió social
2.3. Tècniques d’intervenció
2.4. Implicació i participació activa dels protagonistes
2.5. Els informes professionals
BLOC 3. GRUPS VULNERABLES, PROGRAMES, SERVEIS I RECURSOS 3. Grups vulnerables
3.1. Infància i Família
3.2. Joves
3.3. Dones
3.4. Immigrants i minories ètniques
3.5. Diversitat funcional
3.6. Gent gran
BLOC 4. . La inclusió social com a dret constitucional. Estratègies i respostes 4. La inclusió social com a dret constitucional. Estratègies i respostes.
4.1. Polítiques socials i Estat del Benestar
4.2. Tercer Sector i societat civil

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
3 3 6
Sessió Magistral
A5
A6
B2
B3
C4
37 65 102
Seminaris
A5
B3
B6
C3
C4
C5
36 90 126
Debats
A5
B2
B3
B6
C3
C4
C5
35 83 118
Treballs
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
4 40 44
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C4
15 8 23
Pràctiques a través de TIC
C2
C3
4 10 14
Atenció personalitzada
6 4 10
 
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
3 4 7
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat dels diversos temes a partir de seminaris de lectura dialògics.
Debats Debats a partir de lectures, pel·lícules, experiències socioeducatives...
Treballs Disseny d'una acció socioeducativa.
Outline paper: resum de les diverses lectures realitzades.
Implication paper: presentació d'un tema de debat/reflexió de lectura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat de l'acció socioeducativa dissenyada.
Presentació de l'implication paper.
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics relacionats amb la utilització de bases de dades per a entendre la recerca en l'Educació Social.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.

Atenció personalitzada
descripción
A inici de curs s'informarà dels dies i horaris d'atenció de cada una de les professores de la matèria. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic: carmen.ponce@urv.cat regina.gairal@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
Disseny d'una acció socioeducativa per a la inclusió social
(Treball en grup)


Lectures articles
(Individual)


35%





20%
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C4
Presentació a l'aula del disseny elaborat
(Treball en grup)


5%





Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
Prova (Individual) 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la.

L'assistència és obligatòria. Es contempla una avaluació alternativa, a la qual poden acollir-se els i les estudiants que aportin un contracte laboral abans del 28 de setembre.
Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

Atkinson, A., & Marlier, E. (Eds.). (2010). Income and living conditions in Europe. Eurostat Statistical books. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

AAVV. (2011). El adolescente y su entorno en el siglo XXI. Instantánea de una década. Esplugues del Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu. Disponible a: http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1877.1-Faros_5_cast.pdf

Ayala Cañón, L., & Martínez López, R. (2001). Pobreza y exclusión social en la Unión Europea: la nueva estratificación social en perspectiva. Documentación social, 123, 245-267.

Balsells, A., & Alsinet, C. (2000). Infancia y adolescencia en riesgo social. Lleida: Milenio.

Barajas, E., & Sarrate, M.L. (2002). La educación de personas adultas. Reto de nuestro tiempo. Madrid: Dykinson.

Barudy, J., & Dantagnan, M. (2005). Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Bhalla, A. S. (1999). Poverty and exclusion in a global world. New York: St. Martin’s Press.

Binstock, R. H. (2010). From compassionate ageism to intergenerational conflict? The Gerontologist, 50(5), 574-585.

Bradbury, B., Jenkins, S., & Micklewright, J. (2001). The dynamics of child poverty in industrialised countries. New York: Cambridge University Press.

Bourdieu, P., & Passeron, J.C. (2001). La Reproducción. Madrid: Editorial Popular.

Consejo Económico y Social. (2003). Informe 4/2003, sobre la situación de las personas con discapacidad en España. Madrid.

Consell interuniversitario de Catalunya. (2005). Projecte universitat i discapacitat a Catalunya UNI.DIS.CAT. Barcelona.

De Botton, L., Puigvert, L., & Taleb, F. (2004). El velo elegido. Barcelona: El Roure.

Dean, E. (2012). Building resilience. Nursing standard (Royal College of Nursing Great Britain), 26(32).

Domínguez, C., Flecha, A., & Fernández, M. (2004). Mujeres gitanas y Mercado laboral: mecanismos para superar su triple exclusion. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II, 81-93.

Echeita Sarrionandia, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.

Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó

Elboj, C., & Puigvert, L. (2004). Interaction among ‘other women’: Personal and social meaning. Journal of Social Work Practice. London: Gran Bretanya.

Escolar, J. et al. (2002). Integració sociolaboral de les persones amb discapacitat: situació, compromís i reptes de futur. Lleida: Editorial Pagès.

Estivill, J. (Coord.). (2010). L’Observatori Català de la Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social: fonaments i precedents europeus. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Català d'Assistència i Serveis Socials. Disponible a: http://www20.gencat.cat/docs/dasc/01Departament/08Publicacions/Coleccions/inclusio_social/num_1/observatori_pobresa.pdf

European Commission. (2010). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. The European Platform against Poverty and Social Exclusion: A European framework for social and territorial cohesion. SEC (2010) 1564 final. Brussels: European Commission. Disponible a: http://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0758:FIN:EN:PDF

European Commission. (2010). Youth on the Move: An initiative to unleash the potential of young people to achieve smart, sustainable and inclusive growth in the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Disponible a: http://europa.eu/youthonthemove/index_en.htm

European Commission. (2010). Why socio-economic inequalities increase? Facts and policy responses in Europe. Brussels: European Commission.

European Commission. (2008). European Year for Combating Poverty and Social Exclusion 2010. Strategic Framework. Brussels: European Commission, DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities.

Farley, L. (2004). “Bad for the Body, Bad for the Heart”: Prostitution Harms Women Even if Legalized or Decriminalized. Violence against women, 10(10), 1087-1125.

Fernández del Valle, J., & Fuertes, J.  (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.

Flecha, R.  (1998). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.

Flecha, R. (1994). Educación de personas adultas. Propuestas para los años 90. Barcelona: El Roure.

Flecha, R. (1990). La nueva desigualdad cultural. Barcelona: El Roure.

Flecha, R., & Gómez, J. (1995). Racismo: no gracias. Ni moderno, ni postmoderno. Barcelona: El Roure Ciencia.

Flecha, R., & Guilera, L. (2003). Participación, inclusión y diálogo en Educación Democrática de Personas Adultas. Fenix. Revista Pernambucana de Educación Popular y de Educación de Adultos, 2, 15-22.

Flecha, R., & Serradell, O. (2005). Europa 2010: Hacia una educación de calidad, democrática e inclusora. Revista Radio y Educación. Personas adultas y nuevas tecnologías, 55, 51-65.

Flecha, R., Touraine, A., & Wieviorka, M. (2004). Conocimiento e identidad. Voces de grupos culturales en la investigación social. Barcelona: El Roure Ciència.

Flecha, R., Vargas, J., & Dávila, A. (2004). Metodología comunicativa de investigación y cohesión social en Europa. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II, 23-33.

Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Freitas, M.J. et al. (2005). Children, Young People and Families. Roma: Carocci.

Fundació Caixa Catalunya. (2008). Informe de la Inclusió Social a Espanya. Disponible a: http://obrasocial.catalunyacaixa.com/osocial/idiomes/1/fitxers/solidaritat/informe_incl08cat.pdf

García Carrasco, J. (1997). Educación de Adultos. Barcelona: Ariel.

García, C., Tellado, I. & Chiapelli, T. (2010). Visió general de la discussió sobre les àrees d’exclusió del projecte INCLUD-ED. Temps d’Educació, 38, 185-202.

Glick, B. (2006). Cognitive behavioural interventions for at-risk youth. Kingston: Civic Research Institute, Inc.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología Comunicativa Crítica. Barcelona: El Roure Ciència.

Gómez, C., Oliver, E., & Sordé, T. (2004). Tendencias en Europa: exclusión e inclusión social y laboral de la comunidad gitana. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II, 34-49.

González, M. (2002). Risc i protecció social en el maltractament infantil: la perspectiva dels models organitzadors. Girona: Universitat de Girona. Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida.

González, R., & Santana, J.D. (2001). Violencia en parejas jóvenes. Madrid: Psicología Pirámide.

Guest, Y. (2012). Reflections on resilience: a psicho-social exploration of the life long impact of having been in care during childhood. Journal of Social Work Practice, 26(1), 109-124.

Holstein, M. B., & Minkler, M. (2003). Self, society and the “new gerontology”. The Gerontologist, 43(6), 787-796.

IMSERSO. (2010). Libro blanco del envejecimiento activo. Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/extlbenvact20110126.pdf

IMSERSO. (2008). Las personas mayores en España. Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/infppmm2008.pdf

Latorre, M., Gómez, A., & Engel, L. (2010). Metodologia comunicativa crítica, transformació i inclusió social. Temps d’Educació, 38, 153-165.

Macedo, D., & Freire, P. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona: Paidós.

Medina, O. (1997). Modelos de educación de personas adultas. Barcelona: El Roure.

Melgar, P., & Rammel, S. (2010). Anàlisi de la dimensió de gènere en el marc del projecte INCLUD-ED per a desenvolupar pràctiques educatives inclusives. Temps d’Educació, 38, 167-183.

Melillo, A. et al. (2001). Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Argentina: Paidós.

Oliver, E., Soler, M., & Flecha, R. (2009). Opening schools to al (women): efforts to overcome gender violence in Spain. British Journal of Sociology of Education, 30(2), 207-218. 

Oliver, E., & Valls, R. (2004). Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla. Barcelona: El Roure.

Oswold, F., Jopp, D., Rott, C., & Wahl, H. (2011). Is aging in place a resource for or risk to life satisfaction? The Gerontologist, 51(2), 238-250.

Paugam, S., & Hernández Díaz, M. (Trad.). (2007). Las formas elementales de la pobreza. Madrid: Alianza Editorial.

Pérez Serrano, G. (Coord.). (2006). Intervención y desarrollo integral en personas mayores. Madrid: Editorial Universitas.

Pérez Serrano, G. (Coord.). (2004). Cómo intervenir en personas mayores. Madrid: Dykinson.

Persson, D. I. (2009). Unique challenges of transgender aging: Implications from the literature. Journal of Gerontological Social Work, 52(6), 633-646.

Puigdellívol, I., & Krastina L. (2010). Inclusió i segregació a l’escola: pràctiques inclusives i excloents amb l’alumnat vulnerable.Temps d’Educació, 38, 95-113.

Puigvert, L. (2001). Las Otras Mujeres. Barcelona: El Roure.

Requejo, A. (2003). Educación permanente y educación de adultos. Barcelona: Ariel.

Roch, E. (2012). A 300 metros de la exclusión social, a 300 metros de la inclusión social, a 300 metros de ti. Revista de Educación Social, 14, 1-9.

Rubio, M.J., & Monteros, S. (Coord.). (2002). La exclusión social. Teoría y pràctica de la intervención. Madrid: Editorial CCS.

Sánchez-Aroca, M. (1999). La Verneda-Sant Martí: A School Where People Dare to Dream. Harvard Educational Review, 69(3), 320-335.

Sarasa, S., & Sales, A. (2009). Itineraris i factors d’exclusió social. Barcelona: Ajuntament de Barcelona (Síndica de Greuges). Disponible a: http://www.bcn.es/sindicadegreuges/pdf/ESTUDI_Itineraris_i_factors_d_exclusio_social.pdf

Sarrate Capdevila, M. L. (2006). Atención a las personas mayores. Intervención práctica. Madrid: Editorial Universitas.

Seifert, K. (2012). Youth violence: Theory, prevention, and intervention. New York: Springer Publishing Co.

Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad. Barcelona: Planeta.

Sordé, T. (2006). Reivindicacions educatives de la dona gitana. Barcelona: Galerada.

Subirats, J. (Dir.) (2004). Pobresa i exclusió social. Una anàlisi de la realitat europea i espanyola. Fundació la Caixa, Col·lecció Estudis Socials, 16. Barcelona: Fundació La Caixa.

Subirats, J. (Dir.). (2005). Análisis de los factores de exclusión social. Bilbao: Fundación BBVA/ Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf

Tortosa, J.M. (2001). Pobreza y perspectiva de género. Barcelona: Icaria.

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Madrid: PPC.

UAM-UNICEF. (2009). Pobreza y exclusión social de la infancia en España. Madrid: Ministerio de Sanidad y Políticas Social. Disponible a: http://www.observatoriodelainfancia.msps.es/productos/docs/pobrezaExcInfEspana.pdf

UNESCO. (2009). CONFITEA. VI Conferencia Internacional de Educación de Adultos: "Vivir y aprender para un futuro viable: El poder del aprendizaje de adultos". Disponible a: http://www.unesco.org/es/confinteavi/ 

UNESCO. (1998). CONFINTEA. V Conferencia Internacional de Educación de las Personas Adultas. Declaración de Hamburgo y la Agenda para el futuro. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para la Educación.

Valls, R., & Mulcahy, C. (2010). Projecte integrat INCLUD-ED: cohesió social i impacte polític a Europa. Presentació. Temps d’Educació, 38, 91-94.

Wolin, S., & Wolin, S. (2000). The struggle to be strong: how to foster resilience in teens. Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.


Monogràfics en revistes:

CEESC: L'Educació Social i la Infància. Acompanyant cap al futur. Data publicació: 15/07/2003. Número: 03

CEESC: Educació Social i Polítiques Socials. Una reflexió necessària. Data publicació: 15/05/2005. Número: 06

CEESC: Educació Social i Gent Gran. La dignitat de fer-se gran. Data publicació: 15/01/2006. Número: 07

EDUSO. Revista RES: Las personas en situación de exclusión social y la Educación Social. Monográfico 30/oct/2011

EDUSO. Revista RES: Educación Social y Personas Mayores. Monográfico 04/ago/2008

EDUSO. Revista RES: Educación Social y Personas con Discapacidades. Monográfico 24/may/2006

EDUSO. Revista RES: Infancia y Educación Social. Monográfico 19/nov/2005


Revistes d'impacte:

Affilia-journal of Women and Social Work 

British Journal of Social Work 

Child Abuse & Neglect 

Child Abuse Review 

Child & Family Social Work 

Child Maltreatment 

Children and Youth Services Review 

Educational Gerontology 

European Journal of Social Work 

Families in Society - The Journal of Contemporary Social Services 

International Social Work 

Journal of Child and Family Studies 

Journal of Health Care for the Poor and Underserved 

Journal of Social Issues

Journal of Social Work 

Journal of Social Work Education 

Social Work Reserach 

Social Service Review 

Complementària


Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.