DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I Código 11234105
Titulación
Grau d'Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatòria Segon 2Q
Impartición
Departamento Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Correo-e marialuisa.girondo@urv.cat
carme.olive@urv.cat
Profesores/as
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
OLIVÉ FARRÉ, MARIA DEL CARME
Web http:// moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante Es pretén consolidar els coneixements de matemàtica elemental necessaris per a l'ensenyament de les matemàtiques a l'educació primària i adquirir eines bàsiques de didàctica del càlcul.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
 A8 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Valora el treball en les matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
 A10 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Manifesta tenir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i evaluació.
 A11 Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom cooperatiu, així com la capacitat per promore'l entre els estudiants.
Coneix i valora críticament el currículum.
Poseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
Introducció a l’educació matemàtica i llenguatge numèric. La matemàtica escolar. Currículum. Competència matemàtica.
Els nombres i la numeració.
Els nombres naturals i la quantitat discreta. Els sistemes de numeració. Patrons numèrics. els nombres de la mesura
L'aprenentatge del càlcul de suma i resta Els inicis de la numeració i el càlcul amb alumnes de Primària.
Recursos didàctics per a l'aprenentatge.Representacions i estratègies.
Càlcul mental i algorismes de càlcul.
L'aprenentatge del càlcul multiplicatiu Nocions de producte i de divisió.
Estratègies de càlcul.
Representacions i recursos per a l'aprenentatge.
La mesura d'habilitats de càlcul.
Els nombres racionals a Primària Nocions de fracció i nombre racional.
Habilitat de càlcul amb fraccions.
Representacions i recursos.
Ús de la fracció en contextos de probabilitat.
Geometria elemental La classificació de polígons. El cercle. Puzles geomètrics.
Les representacions geomètriques.
Construccions geomètriques amb GeoGebra.
Càlcul de perímetres i de superfícies. Problemes pràctics.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1
A8
B3
19 28.5 47.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A8
B3
26 45 71
Treballs
B3
1 4 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B3
C2
6 0 6
Atenció personalitzada
A8
2.5 0 2.5
 
Proves mixtes
A1
A8
4 8 12
Proves pràctiques
A1
A10
1 2 3
Proves objectives de preguntes curtes
A1
B3
1 2 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura
Sessió Magistral Desenvolupament del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució problemes diversos de la pràctica d'aula relativa a l'aprenentatge del càlcul i de la geometria.
Treballs Elaboració de treballs d'aplicació d'estatègies didàctiques
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Introducció del programari Geogebra per treballar geometria de nivell Primària.
Atenció personalitzada Resoldre dubtes

Atenció personalitzada
descripción
El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
B3
Elaboració de treballs d'aplicació d'estatègies didàctiques 5%
Proves mixtes
A1
A8
Dues proves parcials del contingut de l'assignatura 70%
Proves pràctiques
A1
A10
Activitats geomètriques amb GeoGebra 15%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
B3
Valoració d'habilitats de càlcul mental en sentit global. Escrit, oral i explicitació d'estratègies. 10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En 1a convocatòria, la nota de l'assignatura s'obté amb la mitjana ponderada de les notes de les activitats indicades i amb els pesos establerts, sempre i quan a cada prova mixta ( parcial) s'hagi aconseguit un mínim de 5 punts sobre 10, i a més s'hagin aprovat les activitats complementàries que suposen un màxim de 1,5 punts a cada part del curs ( Total 3 punts. Cal, per tant, tenir una valoració mínima de 1,5 p).

Si no s'assoleix això, l'assignatura queda suspesa en primera convocatòria.
En 2a convocatòria, es manté la nota obtinguda en les proves pràctiques i els treballs. Només la prova objectiva , denominat càlcul mental, es pot millorar si no s'ha superat el 5 o bé si només calen unes dècimes per poder aprovar l'assignatura en primera convocatòria ( a criteri del professorat es podrà intentar millorar doncs aquesta part).
Les proves mixtes ( anomenades parcials) s'agruparan per a la segona convocatòria en un únic examen global del curs. S'aprovarà si la qualificació és 5 o superior. Es podrà optar a recuperar només la part no superada ( recuperació de parcials).També en aquest cas cal obtenir nota igual o superior a 5 per aprovar-los.
Als estudiants repetidors no se'ls manté cap nota d'activitats de cursos passats.
En qualsevol de les dues convocatòries s'exigirà dominar les operacions bàsiques sense calculadora. D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel Consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.



Fonts d'informació

Bàsica Sociedad andaluza de educación matemática, Principios y estándares para la Educación Matemàtica, primera, 2003
, http://deim.urv.cat/~lluisa.girondo/, ,
, http://www.matti.usu.edu, ,
Generalitat de Catalunya, Disseny curricular , ,

Complementària , Textos bàsics de matemàtiques de primària i primers cursos d'ESO, ,

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III/11234107


 
Otros comentarios
Es recomana fer un seguiment continu de l'assignatura per tal d'assolir la maduresa necessària per enfrontar-se amb èxit a les activitats d'avaluació
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.