DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ORGANITZACIÓ DE L'ESPAI ESCOLAR, MATERIALS I HABILITATS DOCENTS Código 11254006
Titulación
Grau d'Educació Infantil (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Formació bàsica Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
CORNADÓ REBATE, JOSE MARIA
Correo-e josemaria.cornado@urv.cat
matilde.domenech@urv.cat
Profesores/as
CORNADÓ REBATE, JOSE MARIA
DOMÈNECH SIMON, MATILDE
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria s'aprofundirà en tots els components organitzatius del procés d'ensenyament i aprenentatge, així com en les bases del desenvolupament professional dels/de les mestres que treballen en l'etapa 0-6 anys.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
Dona resposta a les necessitats dels estudiants i transmet seguretat, tranquilitat i afecte.
 A9 Comprèn la dinàmica diària en l'educació infantil és diferent en funció de cada estudiant, grup i situació i sap ser flexible en l'exercici de la funció docent.
Valora la importància de l'estabilitat i la regularitat en l'entorn escolar, els horaris i els estats d'ànim dels professorat com factors que contribueixen al progrés harmònic i integral dels estudiants.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. ESPAIS, MATERIALS i TEMPS 1.1. Organització dels espais
1.2. Organització dels materials
1.3. Organització del temps.
1.4. Organització general de l'educació infantil
2. LES HABILITATS DOCENTS 2.1. Perfil professional i capacitats de la mestra d’educació infantil.
2.2. Competències emocionals
2.3. Coordinacions amb professionals del centre

3.- LA PROGRAMACIÓ 3.1. Capacitats de l'etapa, i objectius i continguts del primer i segon cicle.
3.2. La programació
3.3. La Unitat didàctica:
3.3.1. Concepte
3.3.2. Components
3.3.3. Elaboració d'una unitat didàctica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A9
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A9
40 80 120
Seminaris
B1
B3
B4
B5
B6
C4
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B6
C2
C3
20 40 60
Debats
B3
B5
B6
C3
C4
8 10 18
Atenció personalitzada
B1
B3
B4
C4
4 0 4
 
Proves mixtes
A3
A9
C4
4 28 32
Proves de desenvolupament
A3
A9
C2
C3
C4
4 20 24
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació.
Sessió Magistral Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Seminaris Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
Debats Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories individuals previa petició d'hora.

Atenció personalitzada
descripción
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A3
A9
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Participació, assistència i aprofitament de les classes: 4% de la nota FINAL
Seminaris
B1
B3
B4
B5
B6
C4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
TOTAL d'activitats realitzades en aquest apartat: 10% de la nota FINAL.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B6
C2
C3
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
TOTAL d'activitats realitzades en aquest apartat: 5% de la nota FINAL.
Debats
B3
B5
B6
C3
C4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
TOTAL d'activitats realitzades en aquest apartat: 5% de la nota FINAL.
Proves mixtes
A3
A9
C4
Diferents tipus d'activitats d'avaluació: preguntes objectives, de desenvolupament, tipus test, etc. TOTAL de proves mixtes: 25% de la nota FINAL.
Proves de desenvolupament
A3
A9
C2
C3
C4
Elaboració d'un projecte de treball. TOTAL de proves desenvolupament: 45% de la nota FINAL.
Otros  

Es valorarà especialments les competències personals, socials i professionals de l'alumnat.

TOTAL de la nota d'ACTITUD: 6% de la nota FINAL.
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

AVALUACIÓ DE LA MATÈRIA

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1. CAMPUS SESCELADES GRUP DE DOBLE TITULACIÓ, CAMPUS TERRES DE L'EBRE i SEU DE COMA-RUGA

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

TOTAL 100% DE L'AVALUACIÓ: Dividit en 3 blocs + examen

Cada bloc té les activitats corresponents exposades al moodle.

  • BLOC 1: 30 %.

- Activitat 1: Material reciclat (40%)

- Activitat 2: Organització espacial a educació infantil (60%)

  • BLOC 2: 10 %

- Activitat 3: Selecció mestre (100 %)

  • BLOC 3: 20 %

- Activitat 4: Unitat didàctica (100 %)

  • EXAMEN: 40 %


Per superar l'assignatura cal APROVAR la prova escrita i les quatre activitats detallades en el Pla de Treball.

Es considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les quatre activitats amb pes directe a la nota. (Prova escrita, activitat 1, 2, 3 i 4). Els alumnes que no superin alguna d'aquestes activitats tindran opció a realitzar una recuperació proposada pel professor. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.

Totes les activitats de recuperació tindran una puntuació màxima de 5 punts.

L'assistència a classe és recomanada i obligatòria. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials, haurà de fer i superar un treball complementari (Pla Alternatiu) per tal de tenir dret a la Prova Escrita. El lliurament del Pla Alternatiu serà de 15 dies abans de la data de la prova escrita.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

2. CAMPUS SESCELADES GRUP M1

Al Campus Sescelades, els estudiants de l'M1, faran una avaluació diferent donat que l'estructura de l'horari i el grup són diferents a la resta de grups de la matèria. Aquesta singularitat no afecta a competències, objectius ni continguts, únicament a activitats d'avaluació

  • BLOC 1: 30 % + BLOC 2: 10 %
    • PROVA ESCRITA amb un PES del 40%
  • BLOC 3: 60 %
    • PROVA ESCRITA amb un PES del 40%
  • ALTRES
    • ALTRES ACTIVITATS 20%
      • Activitat 1: MATERIALS
      • Activitat 2: UNITAT DIDÀCTICA

Per superar l'assignatura cal superar les 2 proves escrites. En cas contrari no es sumaran les ALTRES ACTIVITATS (20%)

Les activitats de recuperació (Prova 1, Prova 2 o ambdues), s'adaptaran a l'avaluació obtinguda per l'estudiant i sempre tindran una puntuació màxima de 5 punts.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Fonts d'informació

Bàsica Antón Rosera, M., Planificar l'etapa 0-6. Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana, 2009, Graó
Bassedas, Eulàlia, Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, 1999, Graó
Beltran, Mercè, La secuencia formativa, fases de desarrollo i de síntesis, 2006, Graó
Cano, E., Com millorar les competències dels docents. Guia per a l'autoavaluació i el desenvolupament de les competències del professorat., 2005, Graó
Departament d'Ensenyament, Decret del segon cicle d’educació Infantil. , 2008, Departament d'Educació
Departament d'Ensenyament, Decret del primer cicle d'Educació Infantil, 2010, Departament d'Educació
Departament d'Ensenyament, Instruccions d'inici de curs per a l'organització i funcionament dels centres d'infantil i primària públics, 2010, Departament d'Educació
Departament d'Ensenyament, Instruccions d'inici de curs per a l'organització i funcionament de les llars d'infants del Departament d'Educació., 2010, Departament d'Educació
Diez, Mª del Carme, Mi escuela sabe a naranja. Estar y ser en la escuela de educación infantil., 2008, Graó
Associació de mestres de Rosa Sensat., L'educació de 0 a 6 anys avui., , Temes d'Infància
, Escuelas infantiles de Reggio Emilia. La inteligencia se construye usándola. , 2005, Morata
Benlloch, M., Com fer una escola de tots i per a tots , 2002, Associació de mestres de Rosa Sensat
Gather, Mónica, La organización del trabajo escolar. Una oportunidad para repensar la escuela. , 2010, Graó
Geís, M.A., Dirigir la escuela 0-3, 2006, Graó
Goldschmied, E., Educar a l'infant a l'escola bressol, 1998, Associació de mestres de Rosa Sensat
Loughlin, C.E., El ambiente de aprendizaje. Diseño y organización. , 2002, Morata
Morgado, I., Emocions i intel·ligència social. Una aliança entre els sentiments i la raó, 2006, Mina
Quinto, B., Los talleres en educación infantil, espacios de crecimiento., 2005, Graó

Complementària Antunez, S., Claves para la organización de centros escolares :Hacia una gestión participativa y autónoma. , 2006, Horsori
Brown, B., Desaprernder la discriminación en educación infantil, 2009, Morata
De la Herran, A., Didáctica general, 2008, Mc Graw Hill
Escamilla, A., Las competencias básicas :Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. , 2008, Graó
Escamilla, A., Las competencias en la programación de aula :Infantil y primaria (3-12 años). , 2009, Graó
Escamilla, A., La LOE :Perspectiva pedagógica e histórica : Glosario de términos esenciales. , 2006, Graó
gairin, J., Organización de centros educativos: aspectos básicos., 1996, Praxis
Garcia López, J., Les competències bàsiques, un nou concepte educatiu?, 2009, Serveis pedagògics
González, Mª T,, Organización y gestión de Centros Escolares: Dimensiones y procesos. , 2003, Pearson-Prentice Hall
Palou, Sílvia, Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia., 2004, Graó
Sanchez, Marta, La escuela infantil: Observatorio privilegiado de las desigualdades., 2007, Graó
Zabala, Antoni, La pràctica educativa, 1994, Graó

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.