DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) L'ESCOLA D'EDUCACIÓ INFANTIL Código 11254008
Titulación
Grau d'Educació Infantil (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Correo-e juan.fuguet@urv.cat
josefa.cumplido@urv.cat
Profesores/as
FUGUET BUSQUETS, JUAN
CUMPLIDO MANCEBO, JOSEFA
Web
Descripción general e información relevante L'Escola Infantil en el marc europeu i internacional i en el marcdel sistema educatiu Espanyol. . Experiències internacionals i pràctiques innovadores.Els projectes educatius a Educació Infantil.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 A5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 A9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
 A3 Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
 A4 Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com a factor de qualitat de l'educació.
 A5 Valora la importància del treball en equip
 A9 Situa l'escola d'educació infantil en el sistema educatiu espanyol, en el context europeu i en l'internacional.
Identifica les experiències internacionals i els exemples de pràctiques innovadores en l'educació infantil.
Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
Coneix la legislació que regula les escoles infantils i la seva organització.
 A10 Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com a factor de qualitat de l'educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Valora la importància del treball en equip.
Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com un factor de qualitat en l'educació.
 B8 Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
BLOC 1

1.-L'escola d'Educació Infantil en el context europeu i internacional
1.1.-Infància
1.2.-Educació
1.3.-L'Educació Infantil
1.4.-Primeres institucions d'Educació Infantil.
1.5.-Inicis de la pedagogia infantil.
1.6.-Models educatius.
1.7.-L'educació infantil actual a Europa, Espanya i catalunya.
BOLC 2

1.-Estratègies metodològiques per l'etapa d'Educació Infantil: Intervenció educativa.
1.1.-La finalitat de la intervenció educativa en l'etapa d'Educació Infantil.
1.1.1.-La globalització dels aprenentatges.
1.2.-Els marc organitzatius de la intervenció educativa.
1.2.1.-Espais i temps.
1.2.2.-L'activitat de l'alumne: racons, tallers, projectes,...
1.2.3.-Materials educatius.
1.2.4.-El rol del mestre d'Educació Infantil.
1.2.5.-El joc.
1.3.-Els projectes de treball a Educació Infantil.
1.4.-Situacions d'avaluació.
BLOC 3

1.-La vida quotidiana a les aules d'Educació Infantil.
1.1.-Situacions d'aprenentatge.
1.2.-Situacions de rutinees.
1.3.-Situacions de joc
BLOC 4

1.-Escola i família.
1.1.-Formes i canals per a la comunicació i la participació.
1.2.-Les competències compartides entre famíla i escola.
1.3.-Dificultats en la relació. Estratègies.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A3
A4
A5
A9
A10
20 40 60
Seminaris
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C3
16 32 48
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
C4
8 24 32
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A2
A3
A4
A5
A9
A10
C4
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries -Presentació i organització de l'assignatura.
Sessió Magistral -Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics.
Seminaris -Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria, en petit grup.
Presentacions / exposicions -Presentació davant el grup classe dels treball elaborats.
Atenció personalitzada -Guiar als estudiants en el seu procés d'aprenentatge.

Atenció personalitzada
descripción
-Guiatge als alumnes en la preparació del contingut de la matèria per les proves teòriques i pràctiques, així com dels treballs. -Resoldre possibles problemes i dubtes que generi el tractament de la matèria. -Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C3
-Realització en petit grup de treballs relacionats amb la matèria. 40%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
C4
-Exposar utilitzant les TIC, els treballs dissenyats. 20%
Proves de desenvolupament
A2
A3
A4
A5
A9
A10
C4
-Prova escrita on es valoraran els continguts treballats en la matèria. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

-Per aprovar el curs, l'alumne ha de realitzar totes les activitats d'avaluació del curs i tenir una puntuació igual o superior al 50% del percentatge de valoració.
-Es respectaran les normes de presentació dels treballs establertes per la FCEP. (S'adjuntaran al moodle)
-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel Consell de Mestres amb la finalitat de ser avaluats positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat.


Fonts d'informació

Bàsica CABRERA,D. ; FUNES,J. ; BRULLET, C., Alumnado, familias y sistema educativo, Octaedro, Barcelona
ANTON,M., Planificar l'etapa 0-6, Graó (2008), Barcelona
SANCHIDRIAN, C. i RUIZ, J., Història i perspectiva actual de l'educació infantil, Graó (2010), Barcelona
BASSEDAS, E. ,HUGUET, T. , SOLÉ, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó (2008), Barcelona
MARTIN, X., Investigar i aprender: cómo organizar un proyecto, Horsori, Barcelona
MAJÓ, F. i BAQUERÓ, M., 8 Ideas claves. Los projectos interdisciplinarios, Graó (2014), Barcelona

Complementària TONUCCI, F., Amb ulls de nen, Barcanova, Barcelona
MAJORAL, S., ¡Veo todo el mundo!, Octaedro, Barcelona
SAINZ, P., Educar en l'aula de 2 anys, Graó (2010), Barcelona
SUGRAÑES, E. i altres, Observar para interpretar, Graó (2012), Barcelona
VINYOLI, Albert, Mestres de mestres, Meteora (2012), Barcelona
GONZÁLEZ, A., La Educación Infantil, Octaedro, Barcelona
BORGHI, B. Q., Los talleres en educación infantil: espacios de crecimiento, Graó (2005), Barcelona
LAGUIA, M.J. i VIDAL, C. , Racons d'activitat a l'escola bressol, Graó (2009), Barcelona
DIEZ, M. C., Mi escuela sabe a naranja, Graó (2015), Barcelona
PALOU, S., El crecimiento emocional en la infancia, Graó (2015), Barcelona

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ORGANITZACIÓ DE L'ESPAI ESCOLAR, MATERIALS I HABILITATS DOCENTS/11254006

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
DIFICULTATS D'APRENENTATGE I TRASTORNS DEL DESENVOLUPAMENT/11254009
INFÀNCIA, SALUT I ALIMENTACIÓ/11254007

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
HABILITATS COMUNICATIVES/11254004
SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ/11254001
APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT/11254003
PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS/11254002
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.