DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA III Código 11254106
Titulación
Grau d'Educació Infantil (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Correo-e jaime.verrier@urv.cat
francisca.segarra@urv.cat
monica.lopez@urv.cat
Profesores/as
VERRIER DELAHAIE, JAIME
SEGARRA IBAÑEZ, FRANCISCA
LÓPEZ BAGES, MÒNICA
Web
Descripción general e información relevante -Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de les llengües a les escoles. -Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en educació primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. -Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Coneix la literatura infantil
Domina les tècniques d'expressió oral.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Cap a una definició de Literatura Infantil i Juvenil 1.1. Perfil del mestre de lectura
2. Funcions de la LIJ
3. Valor educatiu de la LIJ
4. La fascinació de la paraula: la literatura tradicional i popular 4.1. Literatura oral no argumental: endevinalles, cançons, embarbussaments, refranys
4.2. Literatura oral argumental: contes, rondalles i llegendes
5. Llibres per a nens lectors: gèneres de LIJ. Tipologies textuals 5.1 Itineraris lectors
6. Criteris de selecció d'un corpus de LIJ. Les contel.lacions literàries. Elaboració d'un corpus
7. Influències de la LIJ en la construcció del lector literari
8. Intertextualitat i metaficció a la LIJ
9. L'àlbum il.lustrat: un recurs pedagògic per al desenvolupament lector i emocional 9.1. Elements a tenir en compte per a l'anàlisi d'un àlbum il.lustrat
10. Aplicació didàctica de la LIJ. Activitats i recursos d'animació lectora
11. Biblioteca i Pla lector de centre

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
10 0 10
Sessió Magistral
A3
B3
20 40 60
Seminaris
B3
B6
30 40 70
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
20 20 40
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
10 20 30
Atenció personalitzada
10 5 15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats.
Seminaris Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes.
Presentacions / exposicions Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
Pràctiques a través de TIC Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüistic i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia.
Atenció personalitzada La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
B3
B6
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. 20%
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
Consistirá en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. 60%
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria. Es demanarà fer propostes per resoldre problemàtiques de lecto-escriptura


Fonts d'informació

Bàsica COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,
, http://www.elhuevodechocolate.es , ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
PAGÈS JORDÀ, V., De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un canon de literatura juvenil, 2009, Ariel, Barcelona
MENDOZA, A., La educación literaria desde la LIJ, 2005, Universidad Castilla-La Mancha, Cuenca
MENDOZA, A, i ROMEA, C. (coord.), El lector ante la obra hipertextual, 2012, Horsori, Barcelona
LLUCH, G., Análisis de narrativas infantiles i juveniles, 2003, Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca
COLOMER, T., Introducción a la literatura infantil i juvenil actual, 2010, Síntesis, Madrid
COLOMER, T., La formació del lector literari, 1998, Barcanova, Barcelona
DURAN, T., Àlbums i altres lectures. Anàlisis dels llibres per a infants, 2007, Rosa Sensat, Barcelona
BLOOM, H., El cànon occidental, 1995, Columna, Barcelona
COLOMER, T. et al., Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid

Amb * les obres més fonamentals i bàsiques.

La webgrafia serà penjada al moodle.

Complementària

Revistes:

- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó.

- CLIJ (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel.

-Cuadernos de Pedagogía.

-GUIX d’Infantil, Ed. Graó.

-In-fàn-ci-a  (educar de 0 a 6), Rosa Sensat.

-Perspectiva escolar, Rosa Sensat.

Webgrafia:

• http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm
• http://www.cuentoslokos.blogspot.com/
• http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm
• http://dlc.iec.cat/
• http://www.cuentosdecalleja.org/

 

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.