DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II Código 11254108
Titulación
Grau d'Educació Infantil (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e antoni.gavalda@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
mariaisabel.panosa@urv.cat
Profesores/as
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
CAMPS GIRONA, JAUME
PANOSA DOMINGO, MARIA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén que l'alumne entengui i validi la potencialitat de les ciències socials a Educació Infantil, per una acció professionalitzadora. Es buscarà que la part pràctica doni suport a la base teòrica, en format de vasos comunicants.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
 A3 Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
 A7 Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
 A11 Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i i sap justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
1.- La conceptualització de les diverses disciplines socials.
2.- El currículum d'Educació Infantil. L'àrea de descoberta de l'entorn.
3.- Treball de rutines, racons i projectes. Treball cooperatiu.
4.- El tractament d'eixos bàsics de geografia a Educació Infantil. Les bases de l'espai.
5.- El tractament d'eixos bàsics d'història a Educació Infantil. Les bases del temps.
6.- L'aplicació d'altres ciències socials a Educació Infantil.
7.- El rol de l'entorn a Educació Infantil.
8.- La investigació educativa en Didàctica de les ciències socials.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
C3
9 25 34
Seminaris
A2
B3
C5
10 18 28
Pràctiques a laboratoris
A3
B4
B5
14 14 28
Treballs
B4
C2
C4
4 12 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A11
B3
B4
10 12 22
Pràctiques de camp/sortides
A2
5 5 10
Pràctiques a través de TIC
A7
1 3 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
C3
C5
2 2 4
Proves pràctiques
A3
A11
B3
B5
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Explicació pautada de les disciplines socials del currículum d'Educació Infantil i la seva aplicació
Seminaris Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques tot reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. Exercicis pertinents als cicles educatius.
Treballs Disseny de projectes d'aula mitjançant estratègies cooperatives i comentaris de lectures.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades.
Pràctiques de camp/sortides Visita a un camp d'aprenentatge per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques.
Pràctiques a través de TIC Ús pràctic del Moodle.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i de la seva aplicació.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes i també en les hores de laboratori, tot aclarint tot tipus de conceptes. Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
B4
C2
C4
Comentaris de lectures, preparació d'exercicis sobre cooperació i treball sobre el currículum d'Educació Infantil. 20%
Proves pràctiques
A3
A11
B3
B5
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. 30%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
C3
C5
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a classe. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per superar l'assignatura s'han de complir tres requisits:

1) S'han d'aprovar cadascun dels dos exàmens.

2) S'ha d'aprovar la part teòrica en el seu conjunt.

3) És imprescindible lliurar els treballs per a poder aprovar l'assignatura. En cas que es lliurin en segona convocatòria, es baixarà la nota en un punt.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Gallego, J.L. i Fernández, E. (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
Throop, Sara, Actividades preescolares Ciencias Sociales, CEAC, 1978
Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó, 2006
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
Garaigordobil Landazabal, M., Intervención Psicológica para Desarrollar la Personalidad Infantil : Juego, Conducta Prosocial y Creatividad, Pirámide, 2003

Complementària Pla, M., Introducción a la educación infantil, Barcanova, 1994
Díez Navarro, M. C., 10 ideas clave. La educación infantil, Graó, 2012
Trepat, C.; Comes, P., El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Graó, 1998
Tonda Monllor, E. M., La didáctica de las ciencias sociales en la formacion del profesorado de educación infantil, Universidad de Alicante, 2001
Rivero García, M. P. (coord.), Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil, Mira, 2011
Castagnetti, M.; Vecchi, V. (coord.), Scarpa e metro. I bambini e la misura: primi approcci alla scoperta, alla funzione, all'uso della misura, Reggio Emilia, 1997
Tavernier, R, La escuela antes de los 6 años, Martínez Roca, 1987
Gross, Richard E. et al., Ciencias Sociales. Programas actualizados de enseñanza, Limusa, 1983
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III/11254109


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11254107
 
Otros comentarios
Hi ha una relació directa amb la didàctica de les ciències experimentals i de les matemàtiques, en la mesura que aborden també el coneixement de l'entorn.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.