Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP8 |
Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. |
|
AP9 |
Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
|
AP11 |
Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BP2 |
Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars. |
|
BP3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi. |
|
BP4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BP5 |
Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BP6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Identificar els fonaments i l'història dels sistema educatiu. |
AP9 AP10
|
BP1 BP2 BP5
|
CP2
|
Identificar les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa amb la finalitat de poder participar en la definició del projecte del centre i les activitats generals del mateix. |
AP1 AP2 AP4
|
BP1 BP5 BP6
|
CP3
|
Reconèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i al centre. |
AP4 AP5 AP7
|
BP1 BP2 BP3 BP4
|
CP4
|
Conèixer la forma de promoure l'atenció a la diversitat, la prevenció de problemes d'aprenentatge i de convivència en el centre. |
AP3 AP6 AP7 AP8 AP11
|
BP3 BP4
|
CP4
|
Tema |
Subtema |
1. El sistema educatiu i el marc normatiu de l'educació secundària. |
• Condicionants polítics
o La Constitució (Art. 27)
o Estatut d’autonomia (2006) Art. 21 i arti.131
• Antecedents legislatius
o El segle XX
o Les diferents lleis educatives
-Principis.
-Bases psicopedagògiques i Principis.
|
2. El sistema educatiu i els condicionaments polítics i legislatius de l'activitat educativa en educació secundària. |
o Principis i finalitats de la LEC
o Resum de les idees principals
• LOMCE
• El Sistema Educatiu a Catalunya
o Els diferents ensenyaments
o Currículum, competències bàsiques, organització
• El funcionament del centre escolar. Organització general.
o Normativa inici de curs: Aspectes bàsics del funcionament de centre
|
3.La interacció i l'educació a l'aula. |
• Aspectes bàsics de la proposta curricular
• Les unitats de programació
• La convivència al centre de secundària. La mediació.
|
4.La tutoria i l'orientació i l'atenció a la diversitat en l'educació secundària. |
• La tutoria
• Funcions del tutor.
o Objectius, àmbits, activitats.
• L’acció tutorial a l'educació secundària
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
13 |
0 |
13 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
29 |
44 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
2 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
35 |
39 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Atenció personalitzada |
Per dur a terme el bloc de treball de la unitat de programació i la seva exposició al grup classe |
|
Descripció |
Ajut i seguiment dels treballs de classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes treballats en les classes de seminari |
50% |
Proves objectives de tipus test |
Prova tipus text sobre el contingut introduit i desenvolupat a les classes magistrals |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. - Per poder superar l'assignatura s'haurà de tenir més d'un 4 en cada part de la matèria - L'estudiant disposarà d'una segona convocatòria. |
Bàsica |
SANMARTIN, NEUS, 10 IDEES CLAU.AVALUAR PER APRENDRE, GRAO, BARCELONA
ZABALA I altres, 11 IDEAS CLAVE PARA ENSEÑAR. COMO APRENDER Y ENSEÑAR COMPETENCIAS , GRAO, BARCELONA
Puig, JM; Martín, X .; Escardíbul, S, COM FOMENTAR LA PARTICIPACIO A L'ESCOLA, GRAO, BARCELONA
GOLEMAN, DANIEL, INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL, KAIROS, BARCELONA
PUIG, JM , L'EDUCACIO EN VALORS, , CUADERNOS DE PEDAGOGIA N 240
|
Són d´ús públic i les facilita el professor al moodle. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|