DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) AVALUACIÓ I DIFICULTATS D'APRENENTATGE Codi 11605112
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Economia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
FERRAN MERCADÉ, JOAN
CAMPS RIBAS, ELISA
BLANCO COBO, EVELIN
Adreça electrònica mariaisabel.calle@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
dolors.puigjaner@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
cristina.valls@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
ramon.palau@urv.cat
evelin.blanco@urv.cat
joan.ferran@urv.cat
nuria.masgoret@urv.cat
meritxell.garciar@urv.cat
anna.llovera@urv.cat
Professors/es
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
PONS ALTES, JOSEP MARIA
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
BLANCO COBO, EVELIN
FERRAN MERCADÉ, JOAN
MASGORET FORTUNY, NÚRIA
GARCIA ROCA, MERITXELL
LLOVERA JUNCA, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant •Els alumnes dispossin de coneixements específics i contextuals per interpretrar les dificultats especifiques d’aprenentatge en base a dos nuclis bàsics: les diferències individuals i els mecanismos d’influència educativa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Aprendre a aprendre.
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BP5 Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BP6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en un àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador
  CP2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CP3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CP5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Que els alumnes dispossin de coneixements específics i contextuals per interpretrar les dificultats especifiques d’aprenentatge en base a dos nuclis bàsics: les diferències individuals i els mecanismos d’influència educativa. AP2
AP3
AP7
AP9
BP1
BP4
BP6
CP3
CP5
• Adquireixin coneixements dels processos d’aprenentatge bàsics (llenguatge oral, escrit, i matemàtiques) amb la finalitat de capacitar-los per desenvolupar les estratègies Educatives en el procés d’ensenyament aprenentatge AP3
AP5
AP6
AP8
BP1
BP2
BP5
CP2
CP3
Adquierixin alguns dels habits de treball i actituts de col.laboració, respecte, rigor intel.lectual i discreció que els capacitin per a l’abordatge conjunt de tasques amb altres professionanals i persones que intervenen en les situacions educatives. AP3
AP5
AP7
BP1
BP2
BP3
BP6
CP3

Continguts
Tema Subtema
1. L'avaluació: Conceptualització de l'avaluació: definició i dimensions implicades en l'avaluació. El professor com a avaluador 1.1. Anàlisi conceptual. Finalitat de l’avaluació
1.2 L'acte d'avaluació.
1.3. Anàlisi normatiu: LOE, LEC, LOMCE
- Decret 295/2008
- Decret 554/2008
2. L'avaluació d'aprenentatges: Aspectes conceptuals i aspectes metodològics i operatius 2.1. Fases de l’avaluació.
2.2. Agents d’avaluació.
2.3. Instruments d’avaluació. Construcció i desenvolupament.
3. Tècniques i instruments d'avaluació: construcció i desenvolupament. 3.1. La conceptualització de les dificultats d’aprenentatge i la forma d’abordar-les des d’una perspectiva psicoeducativa.
3.2. Instruments d'avalauació per la diversitat dels alumnes.
4. Les dificultats d'aprenentatge en l’especialització docent corresponent. 4.1. Detecció i avaluació de les dificultats d'aprenentatge en l'etapa ESO.
4.2. Mesures educatives en el procés d'atenció educativa i avaluació.
4.3. Eines i planificació de seguiment i avaluació dels alumnes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 50 60
Estudis previs
1 4 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 16 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb suport digital.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució de casos pràctics. Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autoregulació del procés d’aprenentatge.
Estudis previs Treball d'estudi i aprofundiment de les lectures recomanades per a cada mòdul. Es facilitaran qüestions que l'alumne, de forma individual, haurà de respondre amb la finalitat d'identificar aspectes rellevants del propi aprenentatge en relació als continguts abordats en el mòdul.
Atenció personalitzada Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. Es realitza en un context virtual o semipresencial a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, moodle i/o correu electrònic. Per qualsevol dubte dirigir-se a la coordinadora de l'assignatura, la professora Evelin Blanco (evelin.blanco@urv.cat).

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball en grup i/o individual sobre casos pràctics o problemes plantejats a l'aula. 50%
Proves objectives de tipus test Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a classe i referenciats en documents i materials d'estudi. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • Assistència a classe

L'assistència a les classes és obligatòria. Cada professor/a establirà els mecanismes que cregui convenient per constatar l'assistència de l'alumnat a classe. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

  • Requisits per aprovar l'assignatura

Per aprovar l'assignatura és necessari treure un mínim de 4 punts en cada part que forma l'avaluació continua (resolució de problemes i prova objectiva tipus test).

No s'acceptaran treballs entregats forma de termini.

  • Avaluació continuada

La nota final de l'assignatura es calcularà a partir de l'aplicació dels percentatges indicats:

  • 50% en la resolució de problemes o casos pràctics.
  • 50% en el examen tipus test.
  • Recuperació/Segona convocatòria: els alumnes tindràn dret a una recuperació realitzant una prova segons el criteri del profesor.

Fonts d'informació

Bàsica Martín Bravo, C;Navarro Guzmán.J (Coords), Psicologia para el profesorado de educación Secundaria y Bachillerato, Piramide , 2011
Miranda Casas.A;Vidal-Abarca Gámez.E; SorianoFerre.M, Evaluación e Intervención Psicoeducativa en Dificultades de Aprenendizaje, Pirámide, 2011
Coll.C.(Coords), Psicologia de la Instrucción:la enseñanza y el aprendizaje en la educación Secundaria, ICE Horsori, 2003
Zabala.A; Arnau .L, Cómo Aprender y enseñar competencias , Grao , 2007
Martin.E.;Mauri.T (Coords), Orientación Educativa.Atencion a la diversidad y educación Inclusiva, Grao, 2012
Sanmartín.N, Avaluar per Apendre , Departament D'Educació .Generalitat de Catalnuya, 2010
Departament d'Ensenyament .Generalitat de Catalunya , http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans, , 2014
Departament d'Ensenyament.Generalitat de Catalunya, ttp://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/tap, , 2014

Complementària , , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent