DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) HISTÒRIA I CONCEPTE DE PATRIMONI Código 12214118
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Correo-e annaisabel.serra@urv.cat
Profesores/as
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura vol ser un estudi del naixement i valorització del patrimoni al llarg de les diferents èpoques històriques.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A6 Aplicar els coneixements i aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
 A9 Gestionar els mitjans instrumentals aplicats a la història de l’art.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A3 Aplica i assimila una visió global sobre la Història i el concepte del Patrimoni.
 A6 Assoleix la terminologia i els coneixements necessaris per analitzar i interpretar els diferents corrents estètics, i la seva evolució en relació a l’entorn cultural i social.
 A9 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
tema Subtema
Bloc I EL PATRIMONI: UN LLEGAT VIU
Introducció: en busca de la identitat cultural i patrimonial d’un poble
El concepte de Patrimoni Cultural. Marc conceptual. Precisions
El desenvolupament de la consciència patrimonial. Preservar el patrimoni
Debats actuals sobre la definició de Patrimoni Cultural
Valor patrimonial
Gestionar i comunicar el patrimoni
Tipologies patrimonials i la seva vertebració

Bloc II EL NAIXEMENT DE LA CONSCIÈNCIA PATRIMONIAL: DE LES ANTIGUES CIVILITZACIONS AL NAIXEMENT DELS MUSEUS

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
C5
4 15 19
Pràctiques de camp/sortides
A2
8 5 13
Sessió Magistral
A2
40 70 110
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A6
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves mixtes
A6
Es faran dues proves amb un valor del 50% cadascuna 100%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.

Es valorarà l'assistència a les visites programades i a les conferències convidades sobre diversos temes patrimonials que es realitzaran al llarg del quadrimestre.

Pels exàmens s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. El acceso al patrimonio cultural: retos y debates. Universidad Pública de Navarra, Navarra, 2008.

ARENILLAS TORREJÓN, Juan Antonio/ MARTÍNEZ MONTIEL, Luis F. (coord.). Manual de documentación de patrimonio mueble. Junta de Andalucía, Sevilla, 2014.

CALAF MASACHS, Roser. Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Ediciones Trea, Gijón, 2009.

MACARRÓN MIGUEL, Ana Maria. Conservación del Patrimonio Cultural. Madrid, 2008.

RUIZ BERRIO, Julio (dir.). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Biblioteca Nueva, Madrid, 2010.

UBIETO ARTETA, Agustín. Propuesta metodológica y didàctica para el estudio del patrimonio. Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2007.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.