DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PATRIMONI I SOCIETAT Código 12214221
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Correo-e sofia.mata@urv.cat
Profesores/as
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripción general e información relevante Aproximació als itineraris i les rutes patrimonials

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Integra un coneixement sobre el Patrimoni i l’entorn geogràfic, per convertir la seva conservació i promoció en una possible eina per professionalitzar-se.
Reforça el perfil investigador de l’Historiador o la Historiadora de l’Art , en relació al seu compromís amb la societat.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
I.- Introducció Tema 1: Introducció a l'assignatura
II.- Els Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals Tema 2: Els Itineraris Patrimonials. L'ICOMOS. Les Rutes Culturals. El Consell d'Europa
III.- Disseny Tema 3: Disseny d'un Itinerari Patrimonial i d'una Ruta Cultural.
IV.- Principals Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals Tema 4: Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals de caràcter internacional. Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals principals a Espanya

Tema 5: Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals a Catalunya (1)

Tema 6: Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals a Catalunya (2). Les comarques de Tarragona

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
50 70 120
Presentacions / exposicions
A3
3 9 12
Pràctiques de camp/sortides
A3
2 2 4
Treballs
A3
2 8 10
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: programa, calendari d'activitats, bibliografia
Sessió Magistral Anàlisi del procès de gestació dels Itineraris Patrimonials i de les Rutes Culturals, de les diferents interpretacions dels mateixos segons l'Unesco i segons l'UE, i del principals Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals al món, a Europa, a Espanya i a Catalunya.
Presentacions / exposicions Els alumnes treballaran en grups reduïts tres exemples d'Itineraris Patrimonials
Pràctiques de camp/sortides Visita a un centre documental on es gestioni un Itinerari Patrimonial o una Ruta Cultural
Treballs Treball individual: cada alumne redactarà una proposta d'un Itinerari Patrimonial o d'una Ruta Cultural
Atenció personalitzada Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics.

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A3
Assistència regular i participació a classe 10%
Presentacions / exposicions
A3
Presentacio en grups a classe 30%
Pràctiques de camp/sortides
A3
Visita a un centre documental 10%
Treballs
A3
Redacció d'un treball amb una proposta d'Itinerari Patrimonial o de Ruta Cultural 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que es presenten a la segona convocatòria seran els que no han seguit l'avaluació contínua.


Fonts d'informació

Bàsica Roselló Cerezuela, David, Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción, Barcelona: Ariel, 2007
Querol, Maria Ángeles, Manual de Gestión del Patrimonio Cultural, Madrid: Akal, 2012
Morère Molinero, Nuria, Sobre rutas históricas e itinerarios culturales en el turismo. Revista de Análisis Turístico, num. 13, Barcelona, 2012
Martorell Rosselló, Alberto, Itinerarios culturales y patrimonio mundial. El patrimonio como factor de interrrelación o conectividad cultural, Madrid: UNED, 2008
Hernández Ramírez, Javier, Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 9, núm. 2, La Laguna: Universidad de La Laguna, 2011
Clifford, J., Itinerarios transculturales, Barcelona: Gedisa, 1999
Capel, Horacio, Las rutas culturales como patrimonio de la humanidad. El caso de las fortificaciones americanas del Pacífico. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. X, núm. 562, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2005
Ballart Hernández, Josep; Juan Tresserras, Jordi, Gestión del Patrimonio Cultural, Barcelona: Ariel, 2005

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT I/12214007

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II/12214008

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12214105
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.