DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ART, PODER I REPRESENTACIÓ Código 12214240
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Correo-e marta.serrano@urv.cat
Profesores/as
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura optativa té com objectiu analitzar les obres artístiques des d'una nova perspectiva. Es treballarà i s'argumentarà sobre promotors, artistes i audiències, però també sobre la utlització de l'art com a eina política i propagandística, sense descartar altres usos com els econòmics, memorials o devocionals.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A5 Assumeix l’aplicació dels coneixements assolits a les professions relacionades amb la història de l’Art.
Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
I.- L'ART I LA DISCIPLINA DE LA HISTÒRIA DE L'ART A LA SOCIETAT: Naturalesa i epistemologia de la Història de l'Art.
Historiografia bàsica.
Disciplines afins i auxiliars.
Cultura i consum social de la imatge en l'actualitat
II.- PROMOTORS I ARTISTES El món Antic i el món Medieval
El món Modern i el món Contemporani
III.- AUDIÈNCIES I RECEPTORS El món Antic i el món Medieval
El món Modern i el món Contemporani
IV.- LA PRODUCCIÓ ARTÍSTICA AL LLARG DEL TEMPS L'art com a eina política
L'art com a eina religiosa
V.- ALTRES FUNCIONS DE L'ART: ELS DISPOSITIUS DE MEMÒRIA I DESMEMÒRIA Art i poder
Art i memòria
VI.- PRESENTAR I REPRESENTAR
VII.- CONCLUSIONS La nova Història de l'Art

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
5 5 10
Sessió Magistral
A5
30 45 75
Pràctiques de camp
B3
B6
10 10 20
Simulació
B3
B6
10 15 25
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A5
B3
B6
4 14 18
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa i la bibliografia desenvolupada. Es farà la proposta dels treballs de curs amb les indicacions pertinents.(distribució de grups, assignació de temes, format, metodologia i tècnica de treball, dates límit de lliuraments, etc.). Es farà menció als tipus de proves i el seu pes en la nota
Sessió Magistral La professora ofereix els continguts de l'assignatura seleccionats en el programa. Proporcionarà material multimèdia revisat i actualitzat, i penjarà bibliografia fonamental que serà treballada a classe
Pràctiques de camp Visita i treball in situ a un monument i assistència i participació en d'altres activitats relacionades amb l'assignatura (exposicions, conferències
Simulació L’'alumne haurà de resoldre unt reball en el qual s’haurà de posar en la pell d’un professional d’art. Es valorarà la seva capacitat de recerca, creativitat i exposició.
Atenció personalitzada Atenció a l’alumnat per resoldre els dubtes acadèmics relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
descripción
La professora té un horari de visites i una atenció per solucionar dubtes i orientar el treball.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp
B3
B6
CLASSES PRÀCTIQUES (preferentement externes): assitència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades. 10%
Simulació
B3
B6
Ressolució de problemes amb caràcter profesionalitzador 30%
Proves de desenvolupament
A2
A5
B3
B6
Prova escrita al final del curs. No s'aprovarà l'assignatura si no s'han fet les pràctiques i els treballs. Per fer mitjana, es necessitarà aconseguir un mínim de la nota de l'examen (4 sobre 10). 30%
Otros  

Assistència a congresos, seminaris i altres activitats complementàries

30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convoctòria consistirà en una prova escrita que computarà el 100% de la nota total


Fonts d'informació

Bàsica

Belting, Hans,

Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la era del arte

, Akal, Madrid, 2009

Duby, Georges, Arte y sociedad en la Edad Media, Taurus, Madrid, 2011.

Gombrich, Ernst H., Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Debate, Madrid. 1997.

Gombrich, Ernst H., Historia del Arte, Alianza, Madrid, 1972

Le Goff, Jacques, Una Edad Media en imágenes, Phaidos, Barcelona, 2009

Palazzo, Éric, Liturgie et société au Moyen Age, Aubier, Paris, 2000

Panofsky, Erwin, El significado en las artes visuales, Alianza, Madrid, 1991

Strong, Roy, Arte y Poder, Alianza, Madrid,  1988

Zanker, Paul, Augusto y el poder de las imágenes, Aianza, Madrid, 1992

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
En les avaluacions no es permetrà la utilitzció de dispositius de comunicació o transimissió de dades.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.