DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) MÀRQUETING I COMUNICACIÓ EMPRESARIAL Código 12224224
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Correo-e nani.rodriguez@urv.cat
santiago.juan@urv.cat
Profesores/as
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura està estructurada en dos grans blocs que, sempre des del punt de vista de la comunicació en el món de l'empresa, pretén aprofondir en dos aspectes molt significatius. Per una banda el marketing directe en el punt de venda (Promocions, escaparatisme, merchaddising) i per altra banda una introducció a les estratègies de comunicació en situacions de crisi (missatges, portaveus, habilitats comunicatives). Els dos professors responsables són professionals reconeguts en aquestes arees, així, tot el contingut està enfocat des d'un punt de vista molt pràctic, compartint una visió del mon real de l'empresa.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses de publicitat i relacions públiques.
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i de les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions.
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
 A15 Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular.
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B9 Saber planificar i organitzar.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Coneix el funcionament d’una empresa de publicitat i relacions públiques
 A9 Coneix com es planifica la comunicació publicitària en les empreses i les institucions mitjançant el desenvolupament dels diversos aspectes i passos que comporta la realització d'una campanya publicitària
Adquireix una visió global de les relacions públiques, introduint-se en els seus conceptes clau, la seva terminologia específica, els seus elements distintius i les seves principals tècniques
Adquireix una perspectiva general de la pràctica de les relacions públiques (actors principals, departaments i agències, funcions i estructures), així com de les característiques i particularitats dels professionals de les relacions públiques
Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'activitat professional de relacions públiques
 A12 Sap planificar la comunicació estratègic a d’empreses i institucions
 A15 Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necessaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
Coneix els fonaments conceptuals del màrqueting directe i interactiu
Aprèn i practica els processos, tècniques i mètodes de treball per al desenvolupament creatiu i la gestió de les accions de màrqueting directe i interactiu
 A16 Crea textos i discursos publicitaris de diferents gèneres que s’adaptin als objectius comunicatius de les empreses i institucions
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors

Continguts
tema Subtema
La animació al punt de venda Percepcció de la qualitat ambiental
Objectius del punt de venda
Tècniques d'animació
Le promocions Concepte i classificacions
Objectius
Escaparatisme Qualitats
Funcions i característiques
Tiups i estructura
Il·luminació i colors
Introducció al merchadising Concepte i fases
Distribució comercial
Evolució
El punt de venda Ubicació
Estratègies comercials
Gestió del sortit i del lineal Objectius
Criteris
Ratis
La comunicació empresarial en situacions de crisis Gestió de la comunicació = gestió de la reputació
Introducció a les estratègies de comunicació de crisi Pla de comunicació
Dark site
Preparació de porteveus
Habilitats comunicatives
Mitjans de comunicació: complices o enemics Les lógiques internes de producció dels mitjans
Intervencións simulades per apendre a gestionar la por escència, millorar els missatges i ajustra l'estratègia comunicativa als objectius dessitjats

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A5
A9
35 25 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
10 25 35
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A5
7 40 47
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels dos plocs d'aquesta assignatura
Sessió Magistral Explicació dels fonaments teòrics i pràctics d¡aquestes dues materies
Supòsits pràctics/ estudi de casos Anàlisi i resolució de casos de marketing directe i tambè de situacions de crisis en el mon de l'empresa
Atenció personalitzada Tutories per resoldre dubtes dels alumnes

Atenció personalitzada
descripción
Es faran tutories per resoldre dubtes dels alumnes, en funció de les seves necessitats

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
Casos que precisen d'avaluació, valoració i resolució, relacionats amb el marketing o la comunicació de crisi a l'empresa 40%
Proves pràctiques
A5
Al Plató de TV, pesentació de casos pràctics, on es valorarà la gestió integral de la comunicació 40%
Otros  

Proves pràctiques de resolució de casos Asistència i participació


20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquells alumnes que no superin les proves pràctiques s'avaluaran en segona convocatòria a través d'una prova mixta que combina preguntes teòriques amb resolució de casos pràctics


Fonts d'informació

Bàsica
  • alcat, Enrique (2005): Y Ahora que? claves para gestionar una crisi, Barcelona, Ed. Empresa Activa  

 

  • Cervera Fantoni, Angel Luis (2005): Comunicación Total, Madrid, ESIC.

 

  • Del Pulgar Rodríguez, Lluís (1999): Comunicación de empresa en entornos turbulentos, Madrid, ESIC

 

  • Fita, Jaume (1999): Comunicación en programas de crisis, Barcelona, Gestión 2000.

 

  • Garrido, Francisco Javier (2004): Comunicación Estratègica, Madrid, Edicions Gestión 2000.

 

  • Morrós, Jordi i Vidal, Isabel (2005): Responsabilidad Social Corporativa RSC, Madrid, Ed. Confemetal.

 

  • Ramirez, Txema (1995), Gabinetes de comunicación, Barcelona, Ed. Bosch comunicación.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.