Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
El curt segle XX |
Característiques generals del segle XX
Àmbit cronològic |
L'imperialisme i la Primera Guerra Mundial |
Causes i conseqüències de l'Imperialisme
Causes i conseqüències de la Primera Guerra Mundial |
La revolució soviètica |
La revolució soviètica
El naixement de la URSS |
Entreguerres (1920-1940) |
Els feliços anys vint
El crak del 1929
La crisi mundial |
Els feixismes i la Segona Guerra Mundial |
Feixisme italià
Nazisme
Segona Guerra Mundial |
La Guerra Freda |
Guerra Freda
Descolonització
Tercer Món
Crisi del petroli |
La Unió Europea |
Formació de la UE
Evolució de la UE |
El món després de la caiguda del mur de Berlín |
La caiguda del mur i l'esfondrament de la URSS
D'un món bipolar a un món multipolarç
La globalització
Les desigualtats |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
15 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Sessió Magistral |
|
32 |
53 |
85 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
7 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula. |
Sessió Magistral |
Explicacions del professor a classe |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca. |
Descripció |
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l'horari establert d'atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats relacionades amb la temàtica de l'assignatura, fora de l'aula per part de l'estudiant. . |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context presencial, virtual o semipresencial
|
10% |
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes segueixen l'avaluació continuada, i la qualificació final serà la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en les activitats i proves plantejades. Els alumnes que no superin la qualificació de 5, podran examinar-se de tot el temari de l'assignatura en una segona convocatòria. |
Bàsica |
|
Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012 Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011. Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008. Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008. Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009. Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006. Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012. Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001. Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta. Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002. |
Complementària |
Piketty, Thomas, El capital al segle XXI, RBA, 2014
Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|