DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) TEORIA DE LA IMATGE Código 12234108
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Correo-e arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Profesores/as
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura de Teoria de la Imatge es planteja l'estudi de les dimensions comunicatives dels discursos visuals i audiovisuals. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura planteja l'aplicació a l'estudi i a l'anàlisi de les imatges d'una teoria d'inspiració semiòtica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’acord amb la seva planificació, en el termini previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat 3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
B3
B4
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A2
38 0 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
8 14 22
Debats
A2
B3
B4
8 22 30
Treballs
A2
B3
B4
C3
1 28 29
Atenció personalitzada
A2
B3
B4
C3
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
2 26 28
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Debats Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula.
Treballs Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques.
Atenció personalitzada Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques.

Atenció personalitzada
descripción
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
Els alumnes i les alumnes hauran d'assistir a, com a mínim 7 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals propossats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. L'assistència a totes les sessions pràctiques permet optar a adquirir fins a un 0'9 si es participa activament en els debats. Aquest 0'9 se suma a la nota final
Debats
A2
B3
B4
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. L'assistència a totes les sessions pràctiques permet optar a adquirir fins a un 0'9 si es participa activament en els debats. Aquest 0'9 se suma a la nota final
Treballs
A2
B3
B4
C3
Els alumnes i les alumnes han de presentar tres pràctiques que consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. El 50% de la nota de l'assignatura s'extreu de la mitjana aritmètica de les 3 pràctiques lliurades.
Proves de desenvolupament
A2
Els i les estudiants hauran de realizar tres exàmens parcials. El pes de la nota dels exàmens és del 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura, els estudiants hauran de realitzar al llarg del curs 3 pràctiques de les 7 que proposaran les professores de l'assignatura (50% de la nota) i hauran de presentar-se a 3 exàmens parcials (50% de la nota).

Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4 tant en les pràctiques com en els exàmens parcials. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i en segona convocatòria caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En el cas de que no es presenti alguna de les proves, la nota que apareixerà a l'assignatura serà un "no presentat" i en segona convocatòria es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar en segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota.

A la nota obtinguda mitjançant la realització de les pràctiques individuals i dels exàmens, els estudiants hi podran sumar fins un 0`9 per l'assistència i participació activa a les pràctiques en grup que es realitzaran a classe en els dies determinats. Per poder optar a aquesta nota, caldrà assistir obligatòriament a totes les sessions pràctiques (es podrà faltar a dues sessions sense necessitat de justificar l'absència. Si es falta a més de dues sessions caldrà justificar l'absència).

L'assignatura s'aprova amb un 5.


Fonts d'informació

Bàsica SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.