Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòria semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’acord amb la seva planificació, en el termini previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
|
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
|
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
14 |
22 |
Debats |
|
8 |
22 |
30 |
Treballs |
|
1 |
28 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debats |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Treballs |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Atenció personalitzada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
Descripció |
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els alumnes i les alumnes hauran d'assistir a, com a mínim 7 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals propossats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
L'assistència a totes les sessions pràctiques permet optar a adquirir fins a un 0'9 si es participa activament en els debats. Aquest 0'9 se suma a la nota final |
Debats |
|
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. |
L'assistència a totes les sessions pràctiques permet optar a adquirir fins a un 0'9 si es participa activament en els debats. Aquest 0'9 se suma a la nota final |
Treballs |
|
Els alumnes i les alumnes han de presentar tres pràctiques que consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. |
El 50% de la nota de l'assignatura s'extreu de la mitjana aritmètica de les 3 pràctiques lliurades. |
Proves de desenvolupament |
|
Els i les estudiants hauran de realizar tres exàmens parcials. |
El pes de la nota dels exàmens és del 50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura, els estudiants hauran de realitzar al llarg del curs 3 pràctiques de les 7 que proposaran les professores de l'assignatura (50% de la nota) i hauran de presentar-se a 3 exàmens parcials (50% de la nota). Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4 tant en les pràctiques com en els exàmens parcials. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i en segona convocatòria caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En el cas de que no es presenti alguna de les proves, la nota que apareixerà a l'assignatura serà un "no presentat" i en segona convocatòria es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar en segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. A la nota obtinguda mitjançant la realització de les pràctiques individuals i dels exàmens, els estudiants hi podran sumar fins un 0`9 per l'assistència i participació activa a les pràctiques en grup que es realitzaran a classe en els dies determinats. Per poder optar a aquesta nota, caldrà assistir obligatòriament a totes les sessions pràctiques (es podrà faltar a dues sessions sense necessitat de justificar l'absència. Si es falta a més de dues sessions caldrà justificar l'absència). L'assignatura s'aprova amb un 5. |
Bàsica |
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|