IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Code 12244206
Study programme
Grau de Periodisme (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
E-mail enric.castello@urv.cat
Lecturers
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
General description and relevant information Aquest curs es realitza completament en anglès i té un to reflexiu. El curs està enfocat als debats actuals sobre la globalització i els seus impactes culturals i socials. L’assignatura proposa una aproximació teòrica a conceptes com el ‘xoc de civilitzacions’, ‘la societat líquida’, ‘la postmodernitat’, ‘el postnacionalisme’, ‘la cultura de consum’, o el ‘cosmopolitisme’. Els estudiants desenvolupen els seus avenzos sobre lectures i l’anàlisi cultural (cinema i mitjans) amb un domini sobre aquests conceptes i una llista d’autors. Els estudiants apliquen aquest coneixement sobre un ventall d’assajos a produir (escrits i audiovisuals). Aquesta és una assignatura especialment dirigida als estudiants que tinguin objectius d’investigació en els camps de la cultura i els mitjans, en un entorn internacional. L’anglès és la llengua habitual per a les comunicacions, els lliuraments d’activitats, pràctiques i contribucions a classe. Així, s’espera un bon domini de l’anglès (B2) per a poder seguir el curs satisfactòriament. El curs també pressuposa habilitats per a la producció de mitjans, incloent fotografia i vídeo curt. L’assistència a classe és necessària i no és compatible amb d’altres matèries a la mateixa franja horària.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Type B Code Competences Transversal
 B7 Adquirir sensibilització pels temes mediambientals.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Type B Code Learning outcomes
 B7 Comprèn la sostenibilitat des d’una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Type C Code Learning outcomes
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Un món globalitzat? Temes clau 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. Representant societats plurals
1.4. identitat nacional i nacionalisme banal
2. Un món líquid? Més qüestions 2.1. Societat líquida i cultura líquida
2.2. De la modernitat a la postmodernitat
2.3. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum: consum polític i nacionalisme de consum
3. Mitjans, mercats i el global com a 'localització' 3.1. World music i world cinemas
3.2. Formats de TV: hibridació i adaptació cultural
3.3. Cultura transnacional: de Disney al FC Barcelona
3.4. Deterritorialització, no-llocs i patrimoni cultural
4. Hegemonia revisitada 4.1. El vell concepte d'hegemonia
4.2. Societat xarxa i poder
4.3. Geopolítica de la cultura: softpower
4.4. Riscs, escalfaments globals, sostenibilitats

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
30 0 30
Treballs
A1
11 33 44
Presentacions / exposicions
A1
10 8 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
B7
4 30 34
Proves mixtes
A1
2 19 21
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
Description
Durant el curs hi haurà tutories personalitzades per resoldre dubtes i guiar la feina dels estudiants.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A1
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves pràctiques
A1
B7
Producció: àudio, vídeo, slide... 30%
Proves mixtes
A1
Examen 30%
Others  

És important l'assistència i participació a la classe.

10%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. & Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. & Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Erikssen, Th. H. (2014) Globalization. Key Concepts. London: Bloomsbury.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996.

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009  (eds) Television Studies After TV. Understanding television in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Žižek, S. (2011) Living in the End Times. London: Verso.

 

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa a classe.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.