DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Código 12244206
Titulación
Grau de Periodisme (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Correo-e enric.castello@urv.cat
Profesores/as
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripción general e información relevante Aquest curs es realitza completament en anglès i té un to reflexiu. El curs està enfocat als debats actuals sobre la globalització i els seus impactes culturals i socials. L’assignatura proposa una aproximació teòrica a conceptes com el ‘xoc de civilitzacions’, ‘la societat líquida’, ‘la postmodernitat’, ‘el postnacionalisme’, ‘la cultura de consum’, o el ‘cosmopolitisme’. Els estudiants desenvolupen els seus avenzos sobre lectures i l’anàlisi cultural (cinema i mitjans) amb un domini sobre aquests conceptes i una llista d’autors. Els estudiants apliquen aquest coneixement sobre un ventall d’assajos a produir (escrits i audiovisuals). Aquesta és una assignatura especialment dirigida als estudiants que tinguin objectius d’investigació en els camps de la cultura i els mitjans, en un entorn internacional. L’anglès és la llengua habitual per a les comunicacions, els lliuraments d’activitats, pràctiques i contribucions a classe. Així, s’espera un bon domini de l’anglès (B2) per a poder seguir el curs satisfactòriament. El curs també pressuposa habilitats per a la producció de mitjans, incloent fotografia i vídeo curt. L’assistència a classe és necessària i no és compatible amb d’altres matèries a la mateixa franja horària.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Adquirir sensibilització pels temes mediambientals.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Comprèn la sostenibilitat des d’una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes

Continguts
tema Subtema
1. Un món globalitzat? Temes clau 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. Representant societats plurals
1.4. identitat nacional i nacionalisme banal
2. Un món líquid? Més qüestions 2.1. Societat líquida i cultura líquida
2.2. De la modernitat a la postmodernitat
2.3. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum: consum polític i nacionalisme de consum
3. Mitjans, mercats i el global com a 'localització' 3.1. World music i world cinemas
3.2. Formats de TV: hibridació i adaptació cultural
3.3. Cultura transnacional: de Disney al FC Barcelona
3.4. Deterritorialització, no-llocs i patrimoni cultural
4. Hegemonia revisitada 4.1. El vell concepte d'hegemonia
4.2. Societat xarxa i poder
4.3. Geopolítica de la cultura: softpower
4.4. Riscs, escalfaments globals, sostenibilitats

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
30 0 30
Treballs
A1
11 33 44
Presentacions / exposicions
A1
10 8 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
B7
4 30 34
Proves mixtes
A1
2 19 21
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
descripción
Durant el curs hi haurà tutories personalitzades per resoldre dubtes i guiar la feina dels estudiants.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves pràctiques
A1
B7
Producció: àudio, vídeo, slide... 30%
Proves mixtes
A1
Examen 30%
Otros  

És important l'assistència i participació a la classe.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. & Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. & Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Erikssen, Th. H. (2014) Globalization. Key Concepts. London: Bloomsbury.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996.

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009  (eds) Television Studies After TV. Understanding television in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Žižek, S. (2011) Living in the End Times. London: Verso.

 

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa a classe.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.