DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12274001
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GORT OLIVER, JORDINA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
jordina.gort@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
GORT OLIVER, JORDINA
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
Web
Descripció general i informació rellevant Durante el PRIMER QUATRIMESTRE esta asignatura se impartirá en HORARIO DE MaÑANA y HORARIO DE TARDE. En el grupo de MAÑANA se impartirán las clases en régimen PRESENCIAL. En el grup de TARDE se impartirán las classes en règim PRESENCIAL (nueva matrícula) y VIRTUAL (REPETIDORES) Durante el SEGUNDO QUATRIMESTRE habrá sólo un grupo de MAÑANA de carácter PRESENCIAL. Contenidos del PRIMER QUATRIMESTRE: Conocimiento sistemático de nociones básicas de teoría literaria, crítica literaria y géneros literarios. SEGUNDO QUATRIMESTRE: conocimiento básico de las características de la Literatura de la Filología en lengua inglesa

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text

2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris

3. ELS GÈNERES NARRATIUS
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.

4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.

5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.

6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura


De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.


La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat


L'enunciació i la partició dels gèneres
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere


Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització


Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos .

El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere



Introduction to Romanticism.
Romanticism challenged the Enlightenment ideals of reason, order and balance and privileged the imagination, freedom of spirit and subjective experience.
The Romantics and "A language for the people". Wordsworth & Coleridge.
Gendering Nature and Culture.
Blake "A turbulent visionary".
The Sublime, the Gothic, the Supernatural. Symbolisim of the Gothic.
Keats "La Belle Dame Sans Merci".
Mary Shelley, "Frankenstein or the Modern Prometheus".
Science and the limits of knowledge. Theories of discrimination. Inventions. Categorisations. Definitions of madness.
Nation and Empire. Colonisers and the colonised.
Rider Haggard "She".
Degeneration and Atavism.
Aestheticism: Literature & Art. Oscar Wilde and Beardsley.
The Femme Fatale.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
B1
2 2 4
Seminaris
A2
B1
60 62 122
Sessió Magistral
A2
C1
25 50 75
Atenció personalitzada
2 0 2
Presentacions / exposicions
A2
B1
C1
C4
25 62 87
 
Proves objectives de tipus test
A2
B1
C1
1 9 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The first class will introduce this module of literature, its contents, reading texts, methodology, exams and bibliography. It is important that all students attend regularly.
Seminaris The seminars will focus on the different contents related to the literature of the 19th century. There will be general introductions to the literary and cultural contexts, which will be done with power-point presentations. The seminars will also be practical and based on the reading of texts in your Dossier.

Sessió Magistral Part of this course will be based on lectures, especially the Theory classes. You will be introduced to different literary theories and also social and ideological theories which will help you to understand how the British Empire used power strategies to categorise and then discriminate. An important aspect of Imperialism was also the interest of various social groups trying to join forces to construct utopian societies.
Atenció personalitzada I will be pleased to receive students at my office for any kind of doubt or consultation. Let me know in advance, either through email or in class, when you would like to talk to me
You can also write to my email and tell me about your concerns.
Presentacions / exposicions Apart from writing an academic essay, you will be asked to give a power-point presentation in English. Again, you should follow the instructions in your Dossier very carefully.

Atenció personalitzada
Descripció
I will be pleased to receive students at my office for any kind of doubt or consultation. Let me know in advance, either through email or in class, when you would like to talk to me so that we can arrange a meeting. You can also write to my email and tell me about your concerns.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
B1
FINAL CLASS ESSAY
At the end of the course, you will be asked to write an academic essay based on all the work done throughout the semester. You will be given the topic to prepare at home. Nevertheless, the essay will be written in class without the support of material - either textual or digital.
30%
Presentacions / exposicions
A2
B1
C1
C4
THE ORAL PRESENTATION consists of working in a group of four and preparing a topic to teach to the class. Each group member will have 15 minutes to present and deliver their topic. Instructions for the Oral Presentation will be published in your Dossier and uploaded on Moodle.


10%
Proves objectives de tipus test
A2
B1
C1
THREE TESTS:
Each test will consist of 10 questions and will assess how much you have understood and learned from the topics discussed and analysed in class. The assessment will also be based on your language skills.
30%
Altres  

CLASS ESSAY. One essay to be written in class on a subject which will be related to the texts (or film) studied.


30%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

For students who attend classes regularly but fail ALL or PART of the continuous assessment:

You will have to take the RESIT Exam. If the sum of all your grades adds up to 50%, but you have less than 3 marks for one of the tests, you will have to take part of the RESIT EXAM (Segona convocatòria).

If you fail one or both essays, you will have to repeat part of the RESIT.

For students who do not attend classes regularly: you will be asked to do the RESIT EXAM or SEGONA CONVOCATÒRIA:

  • A 20-question test based on all the course material. (20%)
  • You will be required to write 2 essays on unseen topics. (50%)
  • Oral Exam: Based on the course material. Date of the Oral Exam will be announced on Moodle. (30%)

Fonts d'informació

Bàsica Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray, Norton Edition,
, Course DOSSIER, ,

The DOSSIER for this module will be available in the Photocopying Room in January 2017. It will contain texts, theoretical explanations, instructions on methodology and advice.

Complementària

There are many excellent websites on the 19th Century. Some of the best are:

  • Voice of the Shuttle:http://liu.english.ucsb.edu/voice-of-the-shuttle-vos/
  • https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist255/jkr/romanticism.html
  • http://www.uh.edu/engines/romanticism/introduction.html
  • http://www.online-literature.com/periods/victorian.php
  • http://www.victorianweb.org/vn/litov.html
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS I/12274119
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS II/12274120
INTRODUCCIÓ A LA LITERATURA ANGLESA/12274121
INTRODUCCIÓ A LA CULTURA DELS PAÏSOS DE PARLA ANGLESA/12274123


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent