Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Comprèn els orígens i conseqüències dels conflictes durant els diferents períodes històrics.
Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Gihadisme. La Guerra de Síria. Les implicacions mundials. |
|
2.- El conflicte Israel-Palestina. |
|
3.- Els processos migratoris. |
|
4.- El present i el futur de l'Àfrica Subsahariana. |
|
5.- La Construcció Europea: conflictes i desafiaments. |
|
6.- Els països emergents en el segle XXI. |
|
7.- Rússia i els conflictes de Ucraïna i Txetxènia. |
|
8.- Democràcia i populismes a l'Amèrica Llatina. |
|
9.- Els Estats Units en el món globalitzat. |
|
10.- Els Balcans: de la guerra a la creació dels nous estats. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Treballs |
|
4 |
28 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura |
Treballs |
Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.
Realització d’una investigació sobre un tema d'història del món actual a partir de la consulta de fonts secundàries.
Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals o en petits grups d’estudiants amb el professor dins de l’horari establert pel professor per l’atenció dels alumnes. |
Descripció |
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l’assignatura i a l’orientació del treball d'investigació. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d’un treball d'investigació d'un tema d'història del món actual, a partir de fonts secundàries i seguint les pautes del professor.
Es valorarà l'anàlisi del fet: causes, desenvolupament i conseqüències en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%
Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10% |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i critica. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Els alumnes que a l'Avaluació continuada obtinguin una qualificació inferior a 5 i aquells que no hagin seguit l'Avaluació Continuada, podran realitzar un examen final de segona convocatòria, que consistirà en una prova escrita sobre tots els continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
Castells, Manuel, Redes de indignación y Esperanza,, Madrid, 2012
Fontana, Josep, El siglo de la revolución, Barcelona, 2017
Fontana, Josep, Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Barcelona, 2011
Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio, Historia universal del siglo XX, Madrid, 2008
Hobsbawm, Eric, Historia del siglo XX: 1914-1991, Barcelona, 2008
Keylor, William R., A World of Nations, New York - Oxford, 2009
Judt, Tony, Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Barcelona, 2006
Judt, Tony, Pensar el siglo XX, Barcelona, 2012
Procacci, Giuliano, Historia general del siglo XX, Barcelona, 2001
Ucelay Da Cal, Enric i Parra, Emilio, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelona, 1994
Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona, 2002
|
Es recomanable anar llegint un d'aquests manuals en paral·lel al desenvolupament de l'assignatura. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
És molt important que l'alumne s'organitzi per tal de distribuir el seu temps fora de la classe per estudiar i fer els treballs de l'assignatura. Així com que cerqui assessorament en el professor per tal d'aclarir aquells dubtes que li sorgeixen.
Es recomana llegir de forma paral·lela a l'assignatura un manual d'història del món actual que permeti complementar les classes magistrals del professor i les classes pràctiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|