IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) MÈTODES D'EXCAVACIÓ I REGISTRE EN ARQUEOLOGIA DEL QUATERNARI Code 12645106
Study programme
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
E-mail marina.mosquera@urv.cat
Lecturers
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://prehistoria.urv.cat
General description and relevant information Aquesta és una assignatura fonamentalment pràctica, dedicada a l’adquisició de tècniques de excavació per part de l’alumne, així com al seu desenvolupament en l’àmbit del coneixement dels paisatges sedimentaris i els jaciments més importants d’Europa.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració.
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Coneixement de paisatges sedimentaris i processos d'alteració postdeposicional AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
Planejar, controlar i gestionar excavacions, anàlisis de dades i interpretació de jaciments quaternaris. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2

Continguts
Topic Sub-topic
A. Geoarqueologia Principis de geoarqueologia
Paisatges sedimentaris
B. Mètodes d’excavació Prospecció
Tipus d’excavació en Quaternari
Tècniques de excavació i registre
Jaciments euroasiàtics més importants
C. Bases de dades Programes de maneig de bases de dades
Estadística bàsica
D. Complements Datacions, ADN, tècniques de laboratori

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
34 0 34
Pràctiques de camp/sortides
16 80 96
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a la metodologia d'intervenció arqueològica i anivellament de la preparació prèvia del grup
Sessió Magistral Classes teòriques i magistrals a càrrec d’altres especialistes per a facilitar l’adquisició de continguts.
Pràctiques de camp/sortides Explicació dels fenòmens naturals i antròpics en sortides de camp.
Control d’excavacions i registre en àmbits experimentals
Explicació de les tècniques d’excavació i registre
Treballs Treball de grup (memòria d’excavació)
Atenció personalitzada - Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
- Orientar el procés universitari de l’alumne.
- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Avaluació
  Description Weight
Sessió Magistral Assistència i participació en les classes teòriques. 40%
Pràctiques de camp/sortides Activitat 1: Sortides de camp
Objectius: Reconèixer paisatges sedimentaris.

Activitat 2: Sortides de camp
Objectius:
1. Reconèixer paisatges sedimentaris
2. Aixecament de columna estratigràfica.

Activitat 3: Excavació experimental
Objectius:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre

Activitat 4: Excavació real
Objectius:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre
3. Imbricació en equips d’excavació
40%
Treballs Participació en la Memòria
1. Control de bases de dades
2. Aplicació estadística bàsica.
3. Treball en equip
4. Organització de treballs de camp.
20%
 
Other comments and second exam session

L'assignatura serà avaluada en funció dels següents criteris: 1.- Assistència i participació en les classes teòriques. 2.- Participació activa en pràctiques de camp i experimentals. 3.- Excavació en jaciments 4.- Participació en l'elaboració de la Memòria d'excavació final del jaciment en què hagin col·laborat (treball de grup) 5.-Els estudiants hauran de tenir una qualificació suficient en tots els ítems qualificats


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

 

Butzer, K.W. -1989- Arqueología : una Ecología del Hombre. Ed. Bellaterra, Barcelona. 345 pp. (1ª Ed., 1982).

 

Chaline, J. -1982- El Cuaternario : la Historia Humana y su Entorno. Ed. Akal, 312 pp. (1ª Ed., 1972).

 

Harris, E. -1989- Principles of Archaeological Stratigraphy. (2ª ed.) Academic Press: London-New York

 

Renfrew, C. & P. Bahn (1991) Archaeology: theories, methods and practice. Thames & Hudson, Ltd. London, 543 pp. (Traducido)

 

Waters, M.R. -1992- Principles of Geoarchaeology : a North American Perspective. Univ. of Arizona Press, 398 pp. 

 

Aitken, M.J. -1990- Science-based Dating in Archaeology. London, Longman.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.