Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC11 |
Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer i comprendre els fonaments teòrics bàsics del funcionament del cervell, i de grau mitjà sobre el llenguatge, tecnologia prehistòrica i simbolisme. |
AC1 AC2 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC1 CC2 CC3 CC5
|
2.- Aprendre a comprendre, projectar i valorar les anàlisis i els models interpretatius sobre la complexitat cognitiva d'una espècie fòssil. |
AC1 AC2 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC1 CC2 CC3 CC5
|
3.- Aprendre a interpretar els indicadors de la complexitat cognitiva des del registre arqueològic. |
AC1 AC2 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC1 CC2 CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
A. Cervell
|
1. Anatomia bàsica i funcionament normal
|
B. Llenguatge |
1. Connexions neurals
2. Aparat fonador
3. Fonaments simbòlics de la comunicació
4. Comunicació i primats no humans
|
C. Tecnologia |
1. Connexions cerebrals
2. Relació amb l’esquelet postcranial.
3. Derivacions cognitives del desenvolupament de la tecnologia en l’evolució humana
4. Tecnologia i primats no humans
|
D. Simbolisme |
1. Primeres mostres artístiques
2. Primeres pràctiques funeràries |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
5 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
0 |
7 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al tema de la cognició i els criteris d'avaluació, tant biològics com comportamentals, de l'evolució de les capacitats humanes. Anivellament del grup. |
Sessió Magistral |
Activitat 3: Classes magistrals Objectius :
1. Assistència
2. Comprensió dels continguts i debat
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitat 2: Test i pràctiques
Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa
|
Treballs |
Activitat 1: Recensions de articles Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa.
|
Atenció personalitzada |
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
2.- Orientar el procés universitari de l’alumne.
3.- Potenciar la seva projecció en la investigació. |
|
Descripció |
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
2.- Orientar el procés universitari de l’alumne.
3.- Potenciar la seva projecció en la investigació.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució a l'aula i a l'exterior d'exercicis per avaluar i interpretar els indicadors d'evolució de l'anatomia, de la complexitat humana i de la capacitat d'intervenció |
20% |
Treballs |
Treball personal de l'alumne d'anàlisi de bibliografia seleccionada amb l'objectiu de comprendre, avaluar i aprendre a aplicar criteris nous |
40% |
Proves de desenvolupament |
Prova escrita amb els següents Objectius:
1. Capacitat per demostrar l’adquisició de continguts.
2. Capacitat de demostració de reflexió
3. Capacitat per relacionar conceptes i processos |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a avaluar el desenvolupament de l'alumne, es tindran en compte els següents factors: 1.- Assistència i participació. 2.- Treballs i exercicis. 3.- Examen Criteris: 1.- Participació activa. 2.- Demostració de que l'alumne sap expressar les seves idees. 3.- Desenvolupament de la capacitat crítica i valorativa. 4.- Desenvolupament de la capacitat sintètica. 5.- Demostració de que l'alumne sap relacionar processos i conceptes. |
Bàsica |
|
Aiello, L., and P. Wheeler. 1995. The Expensive Tissue Hypothesis: the brain and the digestive system in human and primate evolution. Current Anthropology 36:199-221
Falk, D., J. C. Redmond, J. J. Guyer, C. Conroy, W. Recheis, G. W. Weber, and H. Seidler. 2000. Early hominid brain evolution: a new look at old endocasts. Journal of Human Evolution 38:695-717.
Holloway, R. 1996. "Evolution of the Human Brain," in Handbook of Human Symbolic Evolution. Edited by E. A. Lock & Ch. R. Peters, pp. 74-116. Oxford: Clarendon Press.
Wynn, T. 1991. Tools, Grammar and the Archaeology of cognition. Cambridge Archaeological Journal 1:191-206.
Boesch, C., and M. Tomasello. 1998. Chimpanzee and Human Cultures. Current Anthropology 39:591-614.
Defleur, A. 1993. Les Sépultures Moustériennes. Paris: CNRS. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|