DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) COMUNICACIÓ CORPORATIVA I EN LES PIMES Código 12765215
Titulación
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Correo-e ramon.vidiella@urv.cat
alejandra.arrellaga@urv.cat
Profesores/as
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
ARRÉLLAGA DE JUAREZ, MARÍA ALEJANDRA GUADALUPE
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura està estructurada en dos parts. En la primera s’ofereix una aproximació a la comunicació de la petita i mitjana empresa (pime), i es treballa sobre les particularitats i necessitats comunicatives. En la segona s'ofereix una introducció als conceptes bàsics de la comunicació corporativa (interna i externa), aspectes relevants d’un Pla de Comunicació i anàlisi de casos reals.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Aprendre els conceptes i tècniques bàsiques de comunicació estratègica aplicats a les empreses. AC1
AC4
BC2
CC6
Aprendre i aplicar tècniques per a la comunicació corporativa AC1
AC2
AC3
AC4
BC1
BC2
BC3
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
tema Subtema
MÒDUL 1. COMUNICACIÓN CORPORATIVA 1. Introducción a la comunicación externa e interna en corporaciones y empresas.
2. Planes de comunicación corporativa.
3. Análisis de casos de intervención en comunicación.
MÓDUL 2. COMUNICACIÓN EN LAS PYMES 4. La comunicación en las pymes y sus particularidades.
5. Técnicas de comunicación en pymes.
6. Empresas para la comunicación en pymes.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
2 4 6
Resolució de problemes, exercicis
3 1 4
Treballs
3 0 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació
Sessió Magistral Continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició a classe de treballs
Resolució de problemes, exercicis Es realitza un treball pràctic
Treballs Es realitza un treball sobre conceptes i criteris
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Tutories per tal de realitzar els treballs

Avaluació
  descripción Peso
Presentacions / exposicions Prsentació del treball a classe 20%
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'un problema pràctic 30%
Treballs Treball de lectures i conceptes 50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Al llarg del curs es proporcionen fonts per donar suport als treballs pràctics.

 

 

Alcaide Juan Carlos, Sergio Bernués, Esmeralda Díaz- Aroca, Roberto Espinosa, Rafael Muñiz y Christopher Smith. (2013)MARKETING Y PYMES Las principales claves de marketing en la pequeña y mediana empresa. www.marketingypymesbook.com, 2013.

CAPRIOTTI, Paul (1992): La imagen de la empresa: Estrategia  para una comunicación integrada. Ed. El Ateneo (Barcelona/Buenos Aires).

CAPRIOTTI, Paul (1999): Planificación Estratégica de la Imagen Corporativa (4º edición). Ed. IIRP-Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (Málaga, España).

CAPRIOTTI, Paul (2009): Branding Corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la Identidad Corporativa (Santiago, Chile).

COSTA, Joan (2011): El ADN del DirCom. Origen, necesidad, expansión y futuro de la Dirección de Comunicación. Costa Punto Com Editor (Barcelona).

COSTA, Joan (2013): Los 5 pilares del branding. Anatomía de la marca. Costa Punto Com (Barcelona)

COSTA, Joan (editor) (2009): Dircom, estratega de la complejidad. Nuevos paradigmas para la dirección de la comunicación. Valencia: Universidad de Valencia.

Equipo ESTUDIO DE COMUNICACIÓN (2011): Comunicación Interna en la Empresa. Claves y desafíos,  1° edición, España.

García, Maria y Marín, Pedro Pablo LAS REDES SOCIALES COMO ESCAPARATES DE LA COMUNICACIÓN. OPORTUNIDADES PARA LAS PYMES. Asociación Española de Investigación de la Comunicación.

https://paulcapriotti.wordpress.com/libros/

MINISTERIO DE INDUSTRIA, ENERGÍA Y TURISMO Retrato de las PYMES. Dirección General de Industria y de la PYME SECRETARÍA GENERAL TÉCNICA. Madrid.

Pérez-Tomé Julio  & Smith, Christopher R. (2006) Beautiful Pyme,Ideas prácticas de marketing y comunicación para pequeñas y medianas empresas.  Ed.McGraw Hill/Interamericana de España, S.A.U., Madrid, 2006.

 Tàpies, Josep (2009) Empresa familiar: ni tan pequeña, ni tan joven. Ed. Fundación Jesús Serra, Barcelona 2009

VILLAFAÑE, Justo (2013): La buena empresa. Propuesta para una teoría de la reputación corporativa. Pearson Educación.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.