DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL EN ARQUEOLOGIA I DEONTOLOGIA Codi 12805108
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PIÑOL MASGORET, LLUÍS
Adreça electrònica lluis.pinol@urv.cat
Professors/es
PIÑOL MASGORET, LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Paral·lelament al sorgiment d'una normativa específica per part de les administracions públiques, la professionalització de l'arqueologia ha comportat la necessitat de crear una legislació sobre la pròpia praxis de la professió. A més, l'assignatura permet visualitzar a l'alumne que, a més de l'arqueologia de camp i la investigació arqueològica, hi ha tota una sèrie d'altres sortides professionals que són interessants de conèixer i valorar. S'intenta inculcar a l'alumne la importància del treball en equip i de la col·laboració entre professional de diferents disciplines, per tal d'elaborar i oferir un millor producte.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional.
  AC8 Aprofundir en el coneixement de les ciències de l'antiguitat relacionades amb l'arqueologia: Història, Filologia clàssica, Epigrafia i Numismàtica i Història de l'Art Clàssic.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els codis deontològics que hi ha a Espanya i a altres països europeus i americans, per regular la bona pràxis en el camp de l'arqueologia professional. - Treballar la importància de crear equips pluridisciplinars per tal de fer bons projectes que t'ajudin a aconseguir feines. - Treballar aspectes de diversificació de la feina com a eina de incentivació del coneixement sobre la matèria i de fer més factible l'èxit a l'hora de presentar un projecte en el camp de l'arqueologia clàssica, - Veure altres sortides professionals més enllà de l'arqueologia de camp i la investigació. AC1
AC8
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC8
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Presentació de l'assignatura.
T1. Arqueologia, deontologia i ètica.
T2. El Codi deontològic del professional de l’Arqueologia.
T3. Els projectes culturals.
T4. Com fer un projecte?.
T5. La investigació i l’arqueologia d’intervenció.
T6. Turisme i patrimoni històric.
T7. Divulgació i recreació històrica.
T8. Pedagogia, difusió i divulgació del Patrimoni històric.
T9. Patrimoni històric i comunicació.
T10. la "gamificació" i el patrimoni històric.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
22 42 64
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de les fons d'informació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts segons temari
Atenció personalitzada Atenció a les consultes personalitzades en relació a la prova d'avaluació

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Descripció
Seguiment personalitzat de l'elaboració dels treballs/proves de desenvolupament. Comença per la definició dels temes, continua amb el seguiment del progrés en l'elaboració.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Treball personal sobre aspectes a concretar de l'asssignatura 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- A. Baldeón 2007: Deontología y responsabilidad profesional: el caso de los museos de Arqueología, Museo (12), 203-209.

- A. Bermúdez/J.V. M. Arbeloa/A. Giralt 2004: Intervención en el patrimonio cultural. Creación y gestión  de proyectos. Editorial Síntesis. Madrid, 2004.

- Ll. Bonet/X. Castañer/J. Font 1999: Gestión de proyectos culturales. Análisis de casos. Ariel. Barcelona.

- C. Burton/N.Michael 1995: Guía práctica para la gestión por proyectos. Paidós, Barcelona.

- R. Calaf 2008: Didáctica del patrimonio. Epistemología, metodología y estudio de casos.

- J.M. Cano de Mauvesín  2005: Turismo cultural. Manual del gestor de Patrimonio.

- Institute fot Archaeologists 1985: Code of Conduct. Revisat el 2014 (http://www.archaeologists.net/).

- Y. Évrard 1993: Le management des entreprises artistiques et culturelles. Edition Economia, París.

- J. Font 2004: Casos de turismo cultura. De la planificación estratégica a la gestión del producto.  Ariel.

- Fundación Del Patrimonio Histórico De Castilla Y León 2000: Turismo cultural: el patrimonio histórico como fuente de riqueza.

- M. E. Geber 2006: Las siete disciplinas esenciales para crear una empresa competitiva. Los secretos del e-myth. Paidós.

- P. Guber 2011: Storytelling para el éxito. Conecta, persuade y triunfa gracias al poder oculto de las historias. Empresa activa. Barcelona.

- Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 2001: Código deontológico profesional de la Arqueología, a PH (37), 7-10.

- N. Kotler/Ph. Kotkler 2001: Estrategias y marketing de museos. Ariel. 

- M. Lynott/ Y.A. Wylie 1995: Ethics in American Archaeology: challenges for the 1990’s,a Special Report. Society of American Archaeology.

- M. Lynott 1997: Ethical principles and archaeology practices development of an ethics policy, a American Antiquity, 62, 4.

- A. Martinell 2001: Diseña y elaboración de proyectos de cooperación cultural. Organización de Estados Iberoamericanos.

- J.A. Mondéjar-M.A. Gómez 2009: Turismo cultural en ciudades Patrimonio de la Humanidad.

- L. Puchol 2008: El libro del currículum vitae. Como superar la barrera del currículo y conseguir el trabajo que deseas.

- J.I. Pulido (coord.), M. de la Calle; M. Velasco 2013: Turismo cultural. Editorial Síntesis.

- C. Rapaille 2007: El código cultural. Editorial Norma.

- A. Ries/L. Ries 2005: The origin of brands. Collins.

- A. Ries/L. Ries 2005: La caída de la publicidad y el auge de las RR PP. Empresa Activa. Barcelona.

- D. Roselló 2011: Diseño y evaluación de proyectos culturales. (4ª edició). Barcelona.

- P. Santandreu 2003: Cómo preparar un buen currículum. Gestión 2000. Barcelona.

- Society of American Archaeology 1961: Committee on Ethics and Standards, Four Statements for Archaeology.

- S. Walter 2004: Think global, act local. Loath Press Ltd. Edinburgh.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent