DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA IBÈRICA Codi 12805211
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
BELARTE FRANCO, CARME
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
carme.belarte@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
BELARTE FRANCO, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Arqueologia Ibèrica pretén mostrar el naixement, evolució i desaparició del fet cultural que coneixem com a cultura ibèrica. S’analitzaran les dades sobre el món ibèric des d’una perspectiva integradora, fonts clàssiques, numismàtica, arqueologia, per tal de definir els marcs geogràfics i cronològics en els que s’enquadra, passant posteriorment a descriure l’organització territorial, les estructures de poblament, l’organització socio-política, l’economia, l’arquitectura i les creences.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional.
  AC4 Dominar els mètodes d'anàlisi de l'arquitectura arqueològica.
  AC5 Aprofundir en la cultura material de les societats mediterrànies antigues.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Cultura Ibèrica. AC1
Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític. Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament durant un període concret de la Història AC4
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels pobles protohistòrics. Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història. Coneix el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació AC5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Caracterització i periodització del període ibèric. Historiografia. La cultura ibèrica a les fonts clàssiques.
2. La formació del món ibèric: el bronze final i la primera edat del ferro
3. L’estructura del poblament ibèric i l’organització socio-política.
4. L’economia ibèrica.
5. Arquitectura i vida quotidiana.
6. El món de les creences: religió i ritual funerari
7. La conquesta romana i el final de l’època ibèrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
8 8 16
Seminaris
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La sessió introductòria, presencial, servirà per a fer una breu exposició de l'assignatura, metodologia, fonts d'informació i avaluació. Es realitzarà al primer dia de classe.
Sessió Magistral Es faran classes teòriques presencials per tractar el contingut del temari.
Pràctiques de camp/sortides S'efectuarà una sortida per conèixer els principals jaciments ibèrics del territorio.
Seminaris Els alumnes participaran en un seminari especialitzat sobre arqueología protohistórica.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat de l'assignatura per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada s’efectuarà individualment o en grup. Els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular. En el cas del grup, els objectius són bàsicament fomentar el treball en grup, si s'escau, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Es farà un treball sobre el temari de l'assignatura. 100 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALMAGRO, M., ARTEAGA, O., BLECH, M., RUIZ MATA, D., SCHUBART, H. (2001): Protohistoria de la Península Ibérica.  Editorial Ariel (Ariel Prehistoria), Barcelona

BELARTE, M. C. (ed. cient.) (2009): L’espai domèstic i l’organització de la societat a la protohistòria de la Mediterrània occidental (Ier mil·lenni). Actes de la IV Reunió Internacional d'Arqueologia de Calafell. Arqueomediterrània, 11, Barcelona.

BELARTE, M. C.; SANMARTÍ, J. (ed. cient.) (2006): De les comunitats locals als estats arcaics: la formació de les societats complexes a la costa del Mediterrani occidental. Homenatge a Miquel Cura. Actes de la III Reunió Internacional d’Arqueologia de Calafell. Arqueomediterrània, 9, 2006.

CHAPA, M.T.; MAYORAL, V. (2007): Arqueología del trabajo. El ciclo de la vida en un poblado ibérico. Ed. Akal.

DD.AA. (1991): Simposi Internacional d’Arqueologia Ibèrica. Fortificacions. La problemàtica de l’Ibèric Ple (segles IV-III aC). Ed. SCA. Manresa.

DD. AA. (1976-78): Els orígens del món ibèric. “Ampurias” 38-40. Barcelona.

DD. AA. (1981): La Baja Época de la cultura ibérica. Ed. Asociación de amigos de la Arqueología. Madrid.

DD. AA. (1986): Iberos. I Jornadas Arqueológicas sobre el mundo ibérico. Ed. Junta de Andalucía. Jaen.

DD. AA. (1992): Paletnología de la Península Ibérica. “Complutum” 2-3. U.C. Madrid.

DD. AA. (1992): Congreso de Arqueología Ibérica. Las necrópolis. Ed. U.A.M. Madrid.

DD. AA. (1993): El poblament ibèric a Catalunya. “Laietània”, 8.

DD. AA. (1998): Los iberos, príncipes de occidente, Fundación “La Caixa”, Barcelona.

DD. AA. (2013): Iberos del Ebro. Documenta 25. ICAC.

GRACIA, F.; MUNILLA, G. (1997): Protohistòria. Pobles i cultures a la Mediterrània entre els segles XIV i II a.C.

GRACIA, F. (coord.) (2008): De Iberia a Hispania. Ed. Ariel.

HARRISON, R.J. (1989): España en los albores de la Historia. Iberos, fenicios y griegos. Madrid.

OLMOS, R. (1992): La sociedad ibérica a través de la imagen. Ed. Ministerio de Cultura. Madrid.

PLÁCIDO, D.; ALVAR, J.; GONZÁLEZ WAGNER, C. (1991): La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental. Ed. Síntesis.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (2007): Iberos en Jaén. Junta de Andalucía.

SANMARTÍ, J.; SANTACANA, J. (2005): Els ibers del nord. Ed. Dalmau. Barcelona. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent