DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PROYECTOS MIGRATORIOS TRANSNACIONALES: GÉNERO, FAMILIA Y GENERACIONES Código 12815211
Titulación
Antropología Urbana, Migraciones e Intervención Social (2013)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Correo-e mariamontserrat.soronellas@urv.c
Profesores/as
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante Las migraciones transnacionales configuran la realidad cotidiana de las sociedades actuales. Los estados gestionas los llamados flujos migratorios con los políticas migratorias y éstas inciden sobre los proyectos migratorios de las personas migrantes. Las migraciones y las decisiones migratorias encuentran su lógica en las políticas migratorias, en las condiciones marcadas por la economía global y en las situaciones particulares de las personas que deciden emprender una migración. Esta asignatura acerca a los estudiantes del máster en el estudio de las lógicas personales y familiares que organizan la migración teniendo en cuenta que estas se adaptan a las condiciones estructurales que determina el contexto económico y político de los estados-nación y transnacionales.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Entendre l'impacte de les lògiques econòmiques i les polítiques nacionals i transnacionals en els projectes migratoris de les persones migrants. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Revisar els estudis feministes i de gènere sobre les migracions transnacionals i la feminització dels fluxos migratoris. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Revisar els estudis migratoris fets des de l'òptica del parentiu i la família. Indagar en la literatura sobre famílies transnacionals. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Entendre la importància que adquireix la família i les xarxes parentals en la configuració dels processo migratoris. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Prendre consciència de les transformacions que la migració provoca en les estructures familiars, els rols de gènere i les relacions intergeneracionals. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Aprofundir en l'aprenentage de la recerca etnogràfica en el context de l'estudi dels processos migratoris des de la perspectiva de les persones migrants i les seves famílies. AC5
AC7
BC2
BC3
BC4
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
Revisar la literatura sobre les condicions d'inserció de la població migrant segons el criteri generacional definit a partir del moment de la migració (generació 1.0, 1.5 i 2.0) AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. L'impacte de l'economia global i les polítiques migratòries sobre els projectes de vida Migracions transnacionals i economia global. Mercats de treball i migracions. Les polítiques migratòries en les estratègies individuals i familiars. Projectes migratoris o projectes de vida.
Tema 2. La perspectiva de gènere i feminista en l'estudi de les migracions transnacionals. La feminització de les migracions. La mirada de gènere sobre les migracions: maternitats transnacionals, agència i cadenes migratòries.
La crítica feminista sobre els estudis de migracions femenines.
Tema 3. Famílies transnacionals. El concepte de família transnacional. Projectes migratoris i estratègies familiars. La maternitat transnacional. Cadenes migratòries. Relacions de gènere i conjugals. L'impacte de la política de reagrupament familiar en les estructures familiars.
Tema 4. El parentiu transnacional. Cura, emocions i obligacions Les relacions parentals transnacionals més enllà de la família. La cura com a forma d'exercir el parentiu. La cura transnacional: entre les emocions i les obligacions. Mercats internacionals de família: parelles i adopcions.
Tema 5. Les generacions de la migració Les generacions de la migració: conceptes i etiquetes. Relacions intergeneracionals i mobilitat social.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
15 4 19
Seminarios
10 10 20
Debates
8 16 24
Trabajos
10 30 40
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
14 30 44
 
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats adreçades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i a la presentació de l'assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminarios Treball en profunditat sobre un tema (monográfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb la pràctica professional.
Debates Activitat on dos o més grups defensen postures contràries sobre un tema determinat.
Trabajos Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i una extensió superiors que la resolució de problemes.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Aquesta activitat té un abast més acotat i una extensió més reduïda que els treballs i els projectes.
Atención personalizada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l'assignatura i / o webconferència.

Atención personalizada
 
Seminarios
Trabajos
descripción
Cada estudiant haurà d'elaborar un treball personal amb opció d'escollir el tema dintre de les categories establertes per la professora. Aquest treball rebrà un guiatge personalitzat que implicarà un mínim de dues tutories personals obligatòries. El treball serà presentat de manera oral el dia del seminari final.

Evaluación
  descripción Peso
Debates Debat a un fòrum del moodle i participació activa als debats de l'aula presencial 10%
Trabajos Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professora. 40%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercicis que hauran de ser resolts. 40%
Otros

Assistència a classe per sobre del 80% de les sessions. Assistència obligatòria al Seminari Final on es farà l'exposició del treball final.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica

Bibliografia

Bestard, J. y Marre, D. 2004, La adopción y el acogimiento: presente y perspectivas. Barcelona. Publicacions de la UB.

Brycesson, D. i Vuorela, U. (2002) The transnationalism Family. New European Frontiers and Global Networks. Oxford, Berg.

Carrasco, S. 2004, (ed.) Inmigración, contexto familiar y educación. Procesos y experiencias de la población marroquí, ecuatoriana y senegambiana. Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l’Educació.

Fine, A. (dir.) Adoptions. Ethnologie des parentés choisies. Paris Editions de la MSH.

Fons, V., Piella, A i Valdès, M. (2010) Procreaci´çon, crianza, género. Aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona. PPU.

Grau, J; Rodriguez, D; Valenzuela, H. (2011) Parentescos. Modelos culturales de reproducción. Barcelona. PPU.

Gregorio Gil, C. (1998) Migración femenina. Su impacto en las relaciones de género. Madrid, Narcea.

Grupo Interdisciplinario de Investigador@s Migrantes (coord.) 2010 Familias, niños, niñas y jóvenes migrantes. Rompiendo estereotipos. Madrid, La Casa Encendida.

Eng, D. L. (2010) The feeling of kinship. The queer liberalism and the racialization of the intimacy. London., Duke University Press.

Hondagneu-Sotelo, P. (1997) “I’m Here, but I’m There: The meanings of Latina Transnational Motherhood”. Gender and Society, 5(11): 548-565.

Loza, M. et alii (2007) “Jefaturas de hogar. El desafío femenino ante la migración transnacional masculina en el sur del Estado de México”. A: Migraciones Internacionales, 4(2): 33-60

Oso, L. (1998), La migración hacia España de mujeres jefas de hogar. Madrid. Instituto de la Mujer.

Parella, S. (2007) “Los vínculos afectivos y de cuidado en las familias transnacionales, Migrantes ecuatorianos y peruanos en España”. A: Migraciones Internacionales, 4(2): 151-181.

Poggio, S. Woo, O. (2000) Migración femenina hacia Estados Unidos. Cambio en las relaciones de género como resultado de la migración. México. Edamex.

Ribas, N. (1999), Las presencias de la inmigración femenina. Barcelona. Icària.

Roca, J i Allué, M. (2016) Amores lejanos. Historias de parejas transnacionales. Barcelona. Bellaterra.

Roca, J. i altres (2013) Migrantes por amor. La búsqueda de pareja en el escenario transnacional. València. Germania

Rodriguez, D. Inmigración y mestizaje, hoy. Barcelona. Publicacions de la UAB.

Soronellas, M. (2010) Familias en la migración. Emociones, solidaridades y obligaciones en el espacio transnacional. Barcelona. Icaria. CCDR.

Zavala de Cosío y Rozée, V. (2016) El género en movimiento. Familias y migraciones.México. Colegio de México

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.