DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL A IMMIGRANTS Codi 12855203
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Reflexión acerca de la enseñanza de ELE a inmigrantes, el papel del profesor y la importancia de la adaptación de actividades.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
 A7 Gestionar la classe de manera adequada i adoptar diferents rols (transmissor, facilitador, mediador) en funció de les necessitats dels estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
 A6 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
 A7 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción: Panorama global de la inmigración. 1.1. Análisis de la situación actual de la inmigración.
1.2. Algunas estadísticas.
1.3. Perfil de los inmigrantes no comunitarios.
2. Análisis de necesidades y el perfil del profesor.
2.1. ¿Quiénes son nuestros alumnos?
2.2. Concepciones sobre los inmigrantes.
2.3. Rompiendo estereotipos.
2.4. El duelo del inmigrante.
2.5. La aculturación y el choque cultural.
2.6. Las necesidades de nuestros alumnos.
2.7. ¿Cuál debe ser el perfil del profesor?
2.8. Agrupación en el aula de EL2.
3. Enseñanza de ELE con fines laborales. 3.1. Diferencia entre enseñanza de EL2 con fines específicos y enseñanza de EL2 con fines laborales.
3.2. Características de la enseñanza de EL2 con fines laborales.
3.3. Metodología de la enseñanza de EL2 con fines laborales.
3.4. Evaluación y certificación oficial.
4. Adaptación y adecuación de actividades de ELE para inmigrantes. 4.1. Creación de materiales específicos para inmigrantes.
4.2. Ventajas y desventajas del uso de los materiales de para cursos generales de enseñanza de ELE.
4.3. Criterios de la adecuación de actividades en el aula de EL2 para inmigrantes.
4.4. Criterios para la adaptación de los materiales para el aula de inmigrantes y ejemplos de los mismos.
4.5. La evaluación en el aula de EL2 para inmigrantes.
5. Enseñanza de ELE para estudiantes no alfabetizados. 5.1. Enseñar español sin alfabetizar: enseñanza oral.
5.2. Necesidades y limitaciones de los estudiantes no alfabetizados.
5.3. Pistas y ejemplos para la enseñanza de EL2 a estudiantes no alfabetizados.
5.4. Algunas pistas para la alfabetización en EL2.
6. Análisis de materiales. 6.1. Presentación de los materiales específicos existentes.
6.2. Análisis práctico de los materiales específicos existentes.
7. La enseñanza de EL2 en contexto escolar. 7.1. Integración escolar del alumnado inmigrante en Europa.
7.2. El aprendizaje de EL2 para niños y adolescentes.
7.3. aproximación al español como lengua de instrucción.
7.4. El factor afectivo y la enseñanza de EL2 a inmigrantes en contextos escolares.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C5
2 2 4
Sessió Magistral
A6
B1
B2
10 20 30
Fòrums de debat
B3
C2
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis
A6
B2
C3
6 6 12
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
B2
C3
0 6 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
C3
6 2 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
C3
6 6 12
Atenció personalitzada
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción y presentació de la asignatura, de sus objetivos y de lo que se espera de los alumnos en esta materia
Sessió Magistral Explicación de las distintas teorías dedicadas a la enseñanza de ELE a inmigrantes. Explicación y presentación de los fines y los contenidos de esta disciplina y su manera de aplicarlos en las clases de ELE para inmigrantes
Fòrums de debat Foros de discusión sobre temas de actualidad relacionados con la asignatura y sobre las lecturas obligatorias propuestas por la profesora
Resolució de problemes, exercicis Resolución y debate conjunto de las distintas opciones de los problemas presentadas durante el transcurso de las sesiones de clase
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Los alumnos tendrán que leer las lecturas obligatorias proporcionadas y resolver actividades sobre las mismas.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Los alumnos deben resolver actividades con el uso de las TIC
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària En cada sesión se pedirá a los alumnos que resuelvan ejercicios específicos en el aula.
Atenció personalitzada Tutorías personalizadas según las necesidades de cada alumno

Atenció personalitzada
Descripció
Durante el transcurso de la asignatura el alumnado se mantendrá en contacto con la docente tanto por medio personal por medio medios informáticos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
B3
C2
Participación en los foros de discusión sobre los temas de actualidad relacionados con la asignatura o de las lecturas obligatorias sobre el tema que se esté trabajando a través de Moodle 10%
Resolució de problemes, exercicis
A6
B2
C3
Se evaluará la resolución de problemas y cuestionarios propuestos en el Moodle y en clase 40%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
C3
Resolución de actividades en Moodle. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
C3
30%
Altres  

Asistencia a clase y participación en el aula

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica.


Fonts d'informació

Bàsica García Mateos, C., Experiencias y propuestas para la enseñanza de L2 a personas inmigradas, Edinumen, 2004
García Parejo, I., Vademécum para la formación de profesores. Enseñar Español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), SGEL, 2004
VVAA, La enseñanza del español como segunda lengua / lengua extranjera a inmigrantes, Carabela (SGEL), 2003
Hernández, M. y Villalba, F., La enseñanza de español con fines laborales para inmigrantes, Glosas Didácticas Revista Electrónica Internacional, 2005
Hernández, M. y Villalba, F., La Enseñanza de Segundas Lenguas a Inmigrantes, Linred número V, 2007
Miquel, L., Reflexiones previas sobre la enseñanza de E/LE a inmigrantes y refugiados, Didáctica, 7 Servicio de Publicaciones UCM, 1995
Villalba, F., Hernández, Mª.T., Aguirre, C., Orientaciones para la enseñanza del español a inmigrantes y refugiados, Secretaría General Técnica. MECD, 2001
Villalba, F., Hernández, Mª.T., ), Las clases de lengua y cultura para inmigrantes y refugiados, Didáctica nº7, Servicio de Publicaciones UCM, 1995
Trujillo, F., Enseñar nuevas lenguas en la escuela L1, L2, LE…NL, Revista de Educación, nº 343, MEC, 2007

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GESTIÓ DE L'AULA: DINÀMIQUES DE TREBALL I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ/12855105
PROGRAMACIÓ DE CURSOS I UNITATS DIDÀCTIQUES D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855108
PRAGMÀTICA CULTURAL A L'AULA D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855110
ESPANYOL PER A FINALITATS ESPECÍFICS/12855205
L'ENSENYAMENT DEL LÈXIC A L'AULA D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855206
L'ENSENYAMENT DE LA PRONUNCIACIÓ A L'AULA D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855207


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
APRENENTATGE I ADQUISICIÓ DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855101
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855102
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/12855103
AVALUACIÓ DE LES COMPETÈNCIES EN ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855104
ANÀLISI I PRODUCCIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS/12855106
 
Altres comentaris
Para ampliar los contenidos de esta asignatura recomiendo la lectura de los siguientes libros o documentos: En el Parlamento Europeo se ha empezado a trabajar con una política de migración común basada en la solidaridad que se puede encontrar resumida en el documento "La Política de Inmigración" y en "Política de asilo". En el Portal de Inmigración del Ministerio de Empleo y Seguridad Social podéis encontrar enlazadas varias páginas de interés de entre las cuales destaco el Observatoria Permanente de la Inmigración en el que podréis encontrar información estadística en materia de extrajería, inmigración, protección internacional y nacionalidad y el Foro para la Integración Social de los Inmigrantes se intenta "promover la participación y la integración de os inmigrantes en la sociedad española" y en 2016 publicó el "Informe sobre la situación de la integración de los inmigrantes y refugiados en España. 2015". El informe más reciente que existe con estadísticas sobre los extranjeros residentes en España es del 30 de junio de 2016, publicado en la web de la Secretaría General de Inmigración y emigración el 30 de septiembre de 2016: "Extranjeros residentes en España a 30 de junio de 2016. Principales resultados". En cuanto a la enseñanza de segundas lenguas a inmigrantes, cabe destacar el apartado específico que incluye la Biblioteca ELE del Centro Virtual Cervantes "La enseñanza de L2 a inmigrantes". Si necesitáis consultar sobre aspectos más específicos de la enseñanza a grupos concretos de inmigrantes o queréis conocer algunas experiencias prácticas el libro de Crescen García "Experiencias y propouestas para la enseñanza de L2 a personas inmigradas" del año 2004 es de lectura muy recomendable y el Portal Todoele.net tiene un apartado específico sobre el tema, EL2: español para inmigrantes, dividido en Teoría, materiales didácticos y páginas web. En el CRAI encontraréis un libro un poco viejo (2001), pero útil "Orientaciones para la enseñanza de español a inmigrantes y refugiados" de Félix Villalba.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent