IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) TREBALL DE FI DE GRAU Code 13204301
Study programme
Grau de Química (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
12 Treball fi de grau Quart 2Q conv. única
Modality and teaching language
Prerequisites Per matricular el TFG cal tenir superats 168 ECTS, incloent tots els del primer i segon curs. To enroll the GFR is necessary to have exceeded 168 ECTS, including all of the first and second courses.
Department Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinator
MASDEU BULTÓ, ANNA MARIA
E-mail mar.reguero@urv.cat
gerard.lligadas@urv.cat
mariasoledad.larrechi@urv.cat
sergio.castillon@urv.cat
pilar.salagre@urv.cat
antonio.rodriguezf@urv.cat
josepxavier.ruiz@urv.cat
francesc.borrull@urv.cat
juancarlos.ronda@urv.cat
marta.calull@urv.cat
anna.clotet@urv.cat
rosamaria.marce@urv.cat
maribel.matheu@urv.cat
mariaelena.fernandez@urv.cat
yolanda.diaz@urv.cat
eva.pocurull@urv.cat
fxavier.rius@urv.cat
fina.gavalda@urv.cat
rosam.sole@urv.cat
annamaria.masdeu@urv.cat
carme.aguilar@urv.cat
mariacinta.pujol@urv.cat
josep.ricart@urv.cat
jaume.masons@urv.cat
marina.galia@urv.cat
magdalena.aguilo@urv.cat
j.carbo@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
josepmaria.poblet@urv.cat
omar.boutureira@urv.cat
jordi.riu@urv.cat
coen.degraaf@urv.cat
javier.lopez@urv.cat
xavier.mateos@urv.cat
joanjosep.carvajal@urv.cat
cyril.godard@urv.cat
franciscojavier.andrade@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
luca.guerrini@urv.cat
maria.besora@urv.cat
mathieu.tschan@urv.cat
Lecturers
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
LLIGADAS PUIG, GERARD
LARRECHI GARCÍA, MARIA SOLEDAD
CASTILLÓN MIRANDA, SERGIO
SALAGRE CARNERO, MARÍA PILAR
RODRÍGUEZ FORTEA, ANTONIO
RUIZ MARTÍ, JOSÉ JAVIER
BORRULL BALLARÍN, FRANCESC
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
CALULL BLANCH, MARTA
CLOTET ROMEU, ANNA MARIA
MARCÉ RECASENS, ROSA MARIA
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
FERNÁNDEZ GUTIÉRREZ, MARIA ELENA
DÍAZ GIMÉNEZ, MARÍA YOLANDA
POCURULL AIXALA, EVA
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
SOLÉ CARTAÑÀ, ROSA MARIA
MASDEU BULTÓ, ANNA MARIA
AGUILAR ANGUERA, MARIA DEL CARMEN
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
RICART PLA, JOSE MANUEL
MASONS BOSCH, JAIME
GALIÀ CLUA, MARINA TERESA
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
CARBÓ MARTIN, JORGE JUAN
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
POBLET RIUS, JOSEP MARIA
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
RIU RUSELL, JORDI
DE GRAAF , CORNELIS
LÓPEZ FERNÁNDEZ, JAVIER
MATEOS FERRÉ, XAVIER
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
GODARD , CYRIL
ANDRADE , FRANCISCO JAVIER
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
GUERRINI , LUCA
BESORA BONET, MARIA
TSCHAN , MATHIEU JEAN-LUC JOSEPH
Web
General description and relevant information Realització d'un treball basat en l'experimentació en una empresa o en un grup de recerca de la Facultad de química o centre equivalent.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc.
 A8 Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química.
 A9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 A10 Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesis i anàlisis), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos.
 A11 Demostrar habilitats per a l'ús adequat de la instrumentació química estàndard.
 A12 Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
 B10 Adaptar-se a noves situacions.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Type A Code Learning outcomes
 A5 Integrar les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
 A8 Justificar els resultats obtinguts
 A9 Aplicar les tècniques pròpies del camp científic en un projecte concret
 A10 Documentar correctament el treball (elaborar llibreta de laboratori o altres)
Fer una gestió adequada dels riscos al lloc de treball
Treballar de manera curosa i rigurosa
 A11 Manipular correctament la instrumentació al laboratori
 A12 Planteja correctament els càlculs necessaris, utilitzant les unitats adients
Tenir criteri per interpretar els resultats experimentals
Type B Code Learning outcomes
 B1 Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes (Planifica bé el seu temps)
 B10 Busca i sol.licita informació i/o retroalimentació front a situacions ambígües o poc clares
Respon amb obertura i recolza els canvis amb accions constructives
Canvia les seves pròpies idees, comportament o mètode de treball per ajustar-se a altres persones, situacions canviants o demandes de l'entorn
Type C Code Learning outcomes
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procedures

El treball fi de grau (TFG) és un treball sobre un tema específic relacionat amb els continguts propis de la titulació que té com a finalitat l'acreditació per part de l'alumne/a que ha adquirit les competències associades al grau de Química. El TFG es realitza sota la direcció d’un/a tutor/a, s'avalua individualment per a cada estudiant i es pot realitzar en els diferents laboratoris del Departament de Química Analítica i Química Orgànica, del Departament de Química Física i Inorgànica, en altres departaments de la URV, en altres universitats, en centres de recerca, en empreses o en universitats estrangeres.

Els alumnes es distribueixen en les diferents àrees de coneixement dels Departaments, i en empreses i universitats estrangeres en funció del nombre de places disponibles. La distribució procurarà mantenir les preferències que manifestin els alumnes, i en tot cas, es tindrà en compte l’expedient acadèmic de l’alumne.


Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del treball de fi de grau
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
B1
B4
B10
C6
3 0 3
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B10
C3
0 293 293
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A5
A8
A9
B6
B8
C3
C4
1 1 2
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Pla específic d'actuació
  Description
Activitats Introductòries Reunió de presentació de l'assignatura per part de la coordinadora
Selecció/assignació del treball de fi de grau Reunió d'assignació de treballs per part de la coordinadora
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Reunions periòdiques amb el/la tutor/a acadèmic/a en el cas del treballs realitzats en les empreses, centres de recerca o en altres universitats
Elaboració del treball de fi de grau/màster Planificació, desenvolupament experimental, discussions de resultats, elaboració de la memòria i de la presentació oral.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Defensa pública davant d'un tribunal del TFG

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Description

Els alumnes que facin el treball fi de grau (TFG) a la Facultat de Química tindran un únic tutor que serà un professor de la Facultat de Química, que tutoritzarà el desenvolupament del treball.
Els alumnes que facin el TFG fora de la Facultat de Química tindran dos tutors, un serà el tutor de l'empresa o institució on es realitzi i l'altre un professor de la Facultat de Química, o bé el coordinador de l'assignatura. 


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una avaluació externa (per part del centre de pràctiques) i una autoavaluació.
Methodologies Competences Description Weight        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
B1
B4
B10
C6
Els tutors de la Facultat (avaluació interna) valoraran, mitjançant tutories, l'actitud de l'alumne (motivació, participació del treball): (5-10%)
Autoavaluació: (5%)
Activitats externes vinculades a l'orientació professional: (0-5%)
5-15 %
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B10
C3
El tutor del treball valorarà la capacitat de l'alumne en el desenvolupament del treball i en l'elaboració de la memòria 40-45%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A5
A8
A9
B6
B8
C3
C4
Es valorarà la presentació escrita (aspectes formals, plantejament dels objectius, , introducció, part experimental, discussió de resultats, conclusions i bibliografia) i oral del treball i la resposta a les preguntes del tribunal 40-45%
Others
 
Other comments and second exam session

Una vegada finalitzat el treball, cada alumne presentarà una memòria escrita. El tutor/a del treball, ja sigui un/a professor/a del Departament o un tutor/a extern, qualificarà el treball realitzat al laboratori. Així mateix, es realitzarà una defensa del treball en una exposició oral de la memòria en sessió pública davant d'un tribunal format per diferents professors/es dels Departaments.

Només hi haurà una convocatòria d'aquesta assignatura que serà durant el mes de Juny. Tal i com s'especifica en la normativa acadèmica i de matrícula de la URV pels estudis de Grau, els estudiants podran sol·licitar l'avançament al gener o l'endarreriment al setembre de la convocatòria d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació seran específiques per cada treball en funció del tema.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.