DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PLANTEJAMENT CIENTÍFIC DELS ESTUDIS EN NUTRICIÓ HUMANA Codi 13675104
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
Web
Descripció general i informació rellevant Que l'alumne adquireixi la capacitat d'interpretar els estudis dels dissenys més habituals en epidemiologia nutricional, comprengui els criteris de causalitat i també identifiqui els biaixos més freqüents i les estratègies disponibles per a prevenir-los i/o corregir-los. També haurà d'adquirir la capacitat d'itnerpretar els índexs de qualitat de proves diagnòstiques. Aquesta assignatura integra parcialement les competènices de l'assignatura Orientació Professional i Ciutadania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC7 Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
  AR4 Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AR2
AR3
AR4
Contrastar l'evidència científica amb la pregunta inicial revisió de la literatura científica. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Saber utilitzar les bases de dades de documentació cien-tífica. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Conèixer i saber determinar la qualitat dels articles cien-tífics. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Comprendre les característiques dels estudis epidemiolò-gics observacionals i experimentals i saber plantejar es-tudis epidemiològics. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Comprendre la utilitat de l'estadística com a eina de l'e-pidemiologia. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Saber escriure un protocol científic aplicant les especifici-tats dels seus apartats. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
CC4
CC5
Recollir i expressar les dades científiques de forma es-tructurada. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Idea científica. Contrastar la idea d'investigació mitjançant la revisió de la literatura científica. Bases de dades de documentació científica: PUBMED: Utilització pràctica Qualitat dels articles científics: Web of Kowledge.
2. Tipus d'estudis epidemiològics observacionals: trasversals, casos –control i cohorts.
3. Estudis experimentals d'intervenció: assajos clínics i comunitaris. Característiques, utilitat, avantatges i inconvenients, aplicació
4. Parts d'un protocol científic. Característiques dels seus apartats. Resum. Introducció. Disseny d'estudi. Mostra (característiques i grandària de la mostra). Mètodes (reproductibles i validats).
5. Estructuració de la recollida de dades.
6. Expressió dels resultats en taules i gràfiques.
7. L'estadística com a eina de l'epidemiologia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 12 18
Seminaris
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 18 24
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts teòrics
Seminaris Plantejament d'un tema a debatre entre els alumnes, guiat pel professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de casos pràctics a resoldre per l'alumne principalment fora de l'aula, i presentació i defensa dels resultats
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El professorat de l'assignatura es troba a l'atenció de l'alumne en les hores fora de classe via e-mail i personalment, amb cita prèvia, per qualsevol dubte que pugui tenir l'alumne en relació al temari de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació i defensa de la solució del cas pràctic 10%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements mitjançant un examen tipus test i/o preguntes curtes 50%
Proves pràctiques Resolució d'exercicis 30%
Altres

Es valorarà positivament l'assistència a les sessions pràctiques. La no–assistència es penalitzarà proporcionalment al nombre de sessions on no s'hagi assitit.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència no és obligatòria però compta per la nota.

L'assignatura té convocatòria única.

En les activitats avaluadores de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (normativa URV), a més de les indicacions específiques que faci el professor.

L'incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà la no avaluació del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà a l'inici del curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent