IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) PLANTEJAMENT CIENTÍFIC DELS ESTUDIS EN NUTRICIÓ HUMANA Code 13675104
Study programme
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinator
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
E-mail victoria.arija@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
Lecturers
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
Web
General description and relevant information Que l'alumne adquireixi la capacitat d'interpretar els estudis dels dissenys més habituals en epidemiologia nutricional, comprengui els criteris de causalitat i també identifiqui els biaixos més freqüents i les estratègies disponibles per a prevenir-los i/o corregir-los. També haurà d'adquirir la capacitat d'itnerpretar els índexs de qualitat de proves diagnòstiques. Aquesta assignatura integra parcialement les competènices de l'assignatura Orientació Professional i Ciutadania.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC3 Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC7 Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
  AR4 Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
AR2
AR3
AR4
Contrastar l'evidència científica amb la pregunta inicial revisió de la literatura científica. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Saber utilitzar les bases de dades de documentació cien-tífica. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Conèixer i saber determinar la qualitat dels articles cien-tífics. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Comprendre les característiques dels estudis epidemiolò-gics observacionals i experimentals i saber plantejar es-tudis epidemiològics. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Comprendre la utilitat de l'estadística com a eina de l'e-pidemiologia. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Saber escriure un protocol científic aplicant les especifici-tats dels seus apartats. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
CC4
CC5
Recollir i expressar les dades científiques de forma es-tructurada. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
CC4

Continguts
Topic Sub-topic
1. Idea científica. Contrastar la idea d'investigació mitjançant la revisió de la literatura científica. Bases de dades de documentació científica: PUBMED: Utilització pràctica Qualitat dels articles científics: Web of Kowledge.
2. Tipus d'estudis epidemiològics observacionals: trasversals, casos –control i cohorts.
3. Estudis experimentals d'intervenció: assajos clínics i comunitaris. Característiques, utilitat, avantatges i inconvenients, aplicació
4. Parts d'un protocol científic. Característiques dels seus apartats. Resum. Introducció. Disseny d'estudi. Mostra (característiques i grandària de la mostra). Mètodes (reproductibles i validats).
5. Estructuració de la recollida de dades.
6. Expressió dels resultats en taules i gràfiques.
7. L'estadística com a eina de l'epidemiologia.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 12 18
Seminaris
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 18 24
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts teòrics
Seminaris Plantejament d'un tema a debatre entre els alumnes, guiat pel professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de casos pràctics a resoldre per l'alumne principalment fora de l'aula, i presentació i defensa dels resultats
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description
El professorat de l'assignatura es troba a l'atenció de l'alumne en les hores fora de classe via e-mail i personalment, amb cita prèvia, per qualsevol dubte que pugui tenir l'alumne en relació al temari de l'assignatura.

Avaluació
  Description Weight
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació i defensa de la solució del cas pràctic 10%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements mitjançant un examen tipus test i/o preguntes curtes 50%
Proves pràctiques Resolució d'exercicis 30%
Others

Es valorarà positivament l'assistència a les sessions pràctiques. La no–assistència es penalitzarà proporcionalment al nombre de sessions on no s'hagi assitit.

10%
 
Other comments and second exam session

L'assistència no és obligatòria però compta per la nota.

L'assignatura té convocatòria única.

En les activitats avaluadores de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (normativa URV), a més de les indicacions específiques que faci el professor.

L'incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà la no avaluació del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà a l'inici del curs.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.