Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Comú |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Comú |
Objectives |
Competences |
Diferenciar els elements moleculars, cel·lulars i tissulars que formen part del sistema immunitari. |
|
|
|
Descriure la importància fisiològica dels diferents tipus de leucòcits. |
|
|
|
Classificar els diferents mecanismes de defensa i enumerar els elements que hi intervenen. |
|
|
|
Relacionar els mecanismes i efectes de la resposta immunitària inespecífica i específica. |
|
|
|
Explicar el mecanismes fisiològics de resposta mucosal i tolerància. |
|
|
|
Descriure les principals patologies associades a la disfunció immunitària. |
|
|
|
Conèixer les tècniques que utilitzen l’anticòs com a eina metodològica. |
|
|
|
Cercar informació per tal d’actualitzar i completar l’estudi de la Immunologia. |
|
|
|
Interpretar un text científic en el context de la Immunologia. |
|
|
|
Analitzar de manera crítica exercicis pràctics sobre les alteracions i processos estudiats. |
|
|
|
Mostrar actitud d’observació i d’indagació, a més d’esperit crític i interès per la formació continuada. |
|
|
|
Topic |
Sub-topic |
Tema 1.- INTRODUCCIÓ AL SISTEMA IMMUNITARI (3 h)
|
Història. Característiques i propietats del Sistema Immunitari. Immunitat natural i adquirida: concepte d’antigen. Elements del Sistema Immunitari: cèl·lules immunocompetents, molècules i teixits limfoides. |
Tema 2.- RESPOSTA IMMUNITÀRIA NATURAL O INNATA (3 h)
|
Característiques i elements principals. Barreres naturals físiques, químiques i biològiques. Fagocitosi. Sistema del Complement. Cèl·lules Natural Killer (NK). Inflamació i processos inflamatoris. |
Tema 3.- RESPOSTA IMMUNITÀRIA ADQUIRIDA O ESPECÍFICA (I) (2,5 h) |
Característiques. Cèl·lules implicades: limfòcits i cèl·lules presentadores d’antigen. Anticossos: estructura, isotips i característiques. Receptors antigènics. Molècules del complex principal d’histocompatibilitat. |
Tema 4.- RESPOSTA IMMUNITÀRIA ADQUIRIDA O ESPECÍFICA (II) (2,5 h)
|
Processament i presentació antigènica. Activació i diferenciació de limfòcits T CD4+: efectors i memòria. Polarització Th1/Th2. Resposta immunitària mediada per limfòcits T CD8+: citotoxicitat. Resposta immunitària mediada per limfòcits B: resposta humoral. |
Tema 5.- SISTEMA IMMUNITARI MUCOSAL (1 h)
|
Estructura del teixit limfoide associat a l’intestí. Resposta immunitària inespecífica intestinal. Resposta immunitària específica. Secreció d’IgA. |
Tema 6.- TOLERÀNCIA I REGULACIÓ DE LA RESPOSTA IMMUNITÀRIA (1 h)
|
Tolerància central. Tolerància perifèrica. Anèrgia. Limfòcits T reguladors |
Tema 7.- TÈCNIQUES D’IMMUNOASSAIG (2 h)
|
Utilització dels anticossos com a reactius de laboratori: anticossos monoclonals. Tècniques d’immunoassaig: ELISA, ELISPOT i tècniques associades. Citometria de
flux. Immunohistoquímica. Altres assaigs. |
Tema 8.- IMMUNOPATOLOGIA (4 h)
|
Alteracions quantitatives de leucòcits i immunodeficiències. Reaccions d’hipersensibilitat i al·lèrgies. Malalties autoimmunitàries. Immunoteràpia: vacunes. Trasplantaments. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
24 |
43 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
24 |
30 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
La docència de l’assignatura es basa en un component teòric d’adquisició de coneixements que es desenvolupa en forma de classes magistrals i un component teòrico-pràctic que es realitza a l’aula (sessions d’exercicis i discussió). Així mateix es farà servir una aula del Campus Virtual on es trobarà tota la informació, materials, exercicis etc. del curs. |
Atenció personalitzada |
|
|
Description |
Francisco J. Pérez Cano
franciscoperez@ub.edu
Departament de Fisiologia, Facultat de Farmàcia
|
|
|
Description |
Weight |
Proves mixtes |
El sistema d’avaluació de l’assignatura pretén mesurar l’aprenentatge dels estudiants en l’àmbit dels coneixements i valorar la seva capacitat de raonament, integració i relació. Amb aquest objectiu l’avaluació serà continuada, i es farà a partir dels resultats obtinguts en tres proves d’avaluació continuada (PAC).
PAC1: Prova objectiva que es durà a terme desprès d’haver cursat els temes 1 i 2. La nota representa un 20 % de la qualificació final.
PAC2: Exercici teòrico/pràctic que inclou el desenvolupament d’un tema –que s’assignarà el primer dia de classe- . La nota representa un 30 % de la qualificació final.
PAC3: Última prova d’avaluació que constitueix el 50 % de la nota final. Es tracta d’una prova objectiva de preguntes tipus test i de desenvolupament d’extensió limitada sobre els continguts de tota l’assignatura (Temes 1–8). La PAC3 es durà a terme segons el calendari de proves establert. |
|
|
Other comments and second exam session |
L'assignatura té convocatòria única. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Abbas AK, Lichtman AH, Inmunología celular y molecular, 5a edición. Madrid: Elsevier, 2004
Janeway A, Immunobiology, 6th edition. Londres: Masson Taylor & Francis, 2004
Famboeim L., Introducción a la Inmunología humana, 5a edición. Madrid: Médica Panamericana, 2005
Male D, Brostoff J, Roth DB, Roitt I., Inmunología, 7a edición. Madrid: Elsevier, 2007
Pérez-Cano FJ., Nodrint les nostres defenses, 1a ed. Barcelona: Publicacions UB-Omnis Cellula, 2010
|
|
Complementària |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|