DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) BIOLOGIA Código 13904005
Titulación
Doble tit. de Grau de Biotecnologia i de Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BELTRÁN DEBÓN, RAÚL ALEJANDRO
Correo-e miguelangel.montero@urv.cat
juanbautista.fernandez@urv.cat
montserrat.poblet@urv.cat
mariafrancesca.fort@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
josemaria.simo@urv.cat
raul.beltran@urv.cat
merce.sunyer@urv.cat
esther.rodriguez@urv.cat
aitor.balmaseda@urv.cat
marta.sierra@urv.cat
elena.roca@urv.cat
Profesores/as
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
FORT MARSAL, MARIA FRANCESCA
GIRALT ESTEVE, MIREIA
SIMÓ SISÓ, JOSÉ MARÍA
BELTRÁN DEBÓN, RAÚL ALEJANDRO
SUNYER FIGUERES, MERCÈ
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
BALMASEDA RUBINA, AITOR
SIERRA CRUZ, MARTA
ROCA MESA, ELENA
Web
Descripción general e información relevante Estructura, funció i organització dels éssers vius

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Conèixer les característiques estructurals, la classificació i nomenclatura de les principals biomolècules i les seves principals funcions
Conèixer l'estructura i funció dels diversos tipus de biomolècules i macromolècules
Descriure l'organització dels éssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels éssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Valorar la importància biològica dels processos de replicació, i expressió gènica
 A8 Adquirir coneixements bàsics de la biodiversitat dels diferents tipus d'organismes, des de virus a procariotes i eucariotes
Adquirir uns coneixements bàsics d'ecologia
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Introducció 1. Biologia: la ciència de la vida. Característiques dels éssers vius. Nivells d'organització. L’aigua com dissolvent universal. Les forces de la vida.
Aminoàcids i proteïnes 2. Classes de proteïnes i les seues funcions. Monòmers de les proteïnes: Aminoàcids. Enllaç peptídic. Pèptids. Nivells estructurals de les proteïnes
Glúcids i polisacàrids

3. Característiques generals i grups funcionals. Monosacàrids, aldoses i cetoses. Estereoisomeria. Polisacàrids
Nucleòtids i àcids nucleics
4. Estructura de nucleòtids. Nucleòsids i desoxinucleòsids. Estructura primària dels àcids nucleics. Estructura secundària de l'ADN: Model de Watson i Crick i estructures alternatives. Estructura terciària: Superenrotllament del DNA. Organització cromosòmica: unions DNA-proteïna i estructures cromosòmiques. Estructures secundària i terciària del RNA.
Lípids 5. Naturalesa i funció dels lípids. Lípids d'emmagatzematge d'energia i lípids estructurals de membrana. Altres lípids amb activitat biològica: protecció, ceres, hormones, vitamines.
Evolució 6. Evolució. Origen de la vida terrestre. Paleobiologa. Diversitat de la vida. La classificació evolutiva dels organismes
Virus. Procariotes 7. Virus: estructura i tipus. Els procariotes: bacteris i metanobacterials.
Eucariotes 8. Protistes i origen dels eucariotes. Fongs: característiques i tipus.
Plantes 9. Plantes: estructures i funcions. Classificació. Plantes gimnospermes i angiospermes.
Animals 10. Animals: estructures i funcions. Classificació. Animals invertebrats i vertebrats.
Ecologia 11. Ecologia. Dinàmica de les poblacions. Comunitats i les seves interaccions. Ecosistemes.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A8
29 43.5 72.5
Seminaris
A4
A8
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A8
21 18.9 39.9
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A8
6 6 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació i àmbit d'estudi dels continguts de l'assignatura per part del professorat implicat.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts teòrics de la biologia
Seminaris Discussió de temes d'interès relacionats amb els continguts de la biologia
Pràctiques a laboratoris Desenvolupament dels protocols experimentals bàsics de biologia
Atenció personalitzada Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal i correu electrònic, a hores convingudes.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal i correu electrònic, a hores convingudes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A8
Informes o qüestionaris. 10 %
Proves mixtes
A4
A8
Avaluació continuada. Tres exàmens parcials al llarg del quadrimestre. Cada examen val 30%. 90 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria.

L'avaluació és continuada. Per aprovar l'assignatura s'han de aprovar els tres exàmens i tenir una puntuació global (contant amb la nota de pràctiques) de 5 sobre 10. Les parts de teoria suspeses s'hauran de superar a la segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Sadava, D. E., Vida : la ciencia de la biología, Buenos Aires, 8a, 2009
Campbell, N., Biology: a global aproach, Essex, England, Edició 10a, 2015
Curtis H., Biología, Médica Panamericana, Barcelona. Edició 7a, 2008
Nelson, D. L., Lehninger principios de bioquímica, Barcelona, Edició 6a, 2015
Solomon, E. P., Biología, México, Edició 9a, 2013
Mathews, C. K., Bioquímica, Madrid, Edició 4a, 2013

 

Complementària Alberts, B., Molecular biology of the cell, 6th, 2015
Voet, D., Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular, 2a, 2007

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.