Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| A4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| A9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
| | A4 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
| | A9 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Repàs d'alguns conceptes. Mecanisme semiconservatiu de la replicació (experiment de Meselson-Stahl). El dogma central de la Biologia Molecular. |
2. La Replicació del DNA. |
Iniciació de la replicació en bacteris. Múltiples orígens de replicació en eucariotes i arqueobacteris. DNA polimerases i altres enzims implicats. Mecanisme de replicació: cadenes conductora i retardada (fragments d'Okazaki). Acabament de la replicació. Replicació d'elements extracromosomals (virus, plasmidis i mitocondris).
|
3. La reparació del DNA |
Lesions en el DNA. Tipus de sistemes de reparació: Inversió directa, reparació per excisió, reparació per recombinació, reparació dels desaparellaments de base. |
4. La transcripció del DNA |
La transcripció als procariotes: Iniciació, elongació i acabament de la transcripció. RNA polimerasa. Seqüències promotores. Acabament de la transcripció. Transcripció als eucariotes: tipus de RNA polimerases, factors de transcripció i promotors de la RNA pol. I, II i III, potenciadors de la transcripció, acabament de la transcripció.
|
5. Processament i maduració dels RNAs. |
Modificacions post-transcriptionals als eucariotes: 5' Capping, splicing. Spliceosome. Splicing alternatiu. Trans-splicing. Edició del RNA. Estabilitat del mRNA. Processament dels rRNA i tRNA.
|
6. La traducció de mRNA a proteïna. |
Etapes de la traducció: iniciació, elongació i acabament. Els ribosomes. Factors d'iniciació, elongació i acabament. tRNA i aminoacil-tRNA sintetases. El codi genètic. Xaperones i el plegament de les proteïnes. Pèptid senyal i transport de les proteïnes al reticle endoplàsmic. Modificacions post-transduccionals. Ubiquitina i degradació de les proteïnes. |
7. Regulació de l’expressió gènica. |
Mecanismes de regulació de la transcripció. Regulació de l'operó lac i l'operó trp en E. coli. Regulació per cascades de factors sigma. Regulació de l'expressió gènica en eucariotes. Regulació per RNAs (riboswitchs, miRNA, siRNA).
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
40 |
84 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
27 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. En català i amb material addicional en anglès. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
descripción |
A través del fòrum de l'assignartura o presencial. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. |
15% |
Proves mixtes |
|
Dos exàmens parcials (preguntes test i de resposta curta) |
85 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
No es guarda cap nota (ni dels seminaris, ni dels exàmens) de cursos anteriors.
La segona convocatòria consistirà en un únic examen de tota la assignatura (no es guarden les notes de cap parcial) que valdrà un 85% de la nota final. Es guardarà la nota dels seminaris per la segona convocatòria. |
Bàsica |
[edited by] Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's Genes XI, 11a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2014
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Molecular Biology of the gene, 7a o la darrera disponible, Pearson, cop. 2013
B.E. Tropp., Molecular Biology: Genes to Proteins., 4a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2012
Krebs, E.S. Goldstein and S.T. Kilpatrick, Lewin's genes XII, 12 o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2018
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Biología molecular del gen, 7, Editorial Médica Panamericana
|
|
Complementària |
Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's essential genes., , Jones and Bartlett Publishers, cop. 2013
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|