DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) BIOINFORMÀTICA Código 13904110
Titulación
Doble tit. de Grau de Biotecnologia i de Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Correo-e eduardo.guzman@urv.cat
miguelangel.montero@urv.cat
santi.garcia-vallve@urv.cat
josep.gomez@urv.cat
bryanpercy.saldivar@urv.cat
Profesores/as
GUZMAN DESCARREGA, EDUARDO
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
GÓMEZ ALVAREZ, JOSEP
SALDIVAR ESPINOZA, BRYAN PERCY
Web
Descripción general e información relevante L’objectiu d’aquesta assignatura és proporcionar-vos els coneixements bàsics sobre la teoria i les aplicacions pràctiques de les principals eines i bases de dades bioinformàtiques per analitzar seqüències de DNA i proteïnes i fer cerques bibliogràfiques.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques.
 A11 Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) recerca d'informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
 A11 Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) recerca d'informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
tema Subtema
1) Introducció Definició i àmbit d’estudi
Portals de bioinformàtica (EBI-EMBL, NCBI, Expasy)
2) Introducció al sistema operatiu LINUX Introducció als sistemes operatius. Instal.lació de paquets. Tasques senzilles per terminal.
3) Bases de dades bioinformàtiques Bases de dades bibliogràfiques (PubMed, ISI Web of Knowledge), bases de dades de seqüències (UniProt, GenBank). Altres bases de dades.
4) Cerca i anàlisi de seqüències Concepte d’homologia. Alineaments de parells de seqüències (algoritmes de Needelman-Wunsch i Smith-Waterman). Dotplots. Matrius de substitució (PAM, Blosum). Cerca de seqüències semblants (BLAST).
5) Alineaments múltiples i construcció d’arbres filogenètics Programes d’alineament múltiple de seqüències (Clustal). Bases de dades derivades de multialineaments (PROSITE). Mètodes de reconstrucció filogenètica. Visualització d’arbres filogenètics.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
28 17 45
Pràctiques a través de TIC
A7
C2
C3
30 25 55
Treballs
A11
C3
4 10 14
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
A11
2 16 18
Proves pràctiques
C2
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura i s'explicitaran els objectius.
Sessió Magistral Classe magistral. S'estimularà la participació dels alumnes, fent preguntes durant la classe relacionades amb el que s'està explicant i que els obligui a pensar i a reflexionar.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula d'informàtica. També es realitzaran exercicis emprant bases de dades i servidors d'internet.
Treballs Cerca bibliogràfica d'un tema
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de forma presencial o no presencial.

Atenció personalitzada
descripción
Mitjançant el fòrum de l'assignatura a través del Moodle, o de forma presencial amb el professor.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC
A7
C2
C3
Resolució de forma individual d'un qüestionari per cada tema. 10%
Treballs
A11
C3
Cerca bibliogràfica 20
Proves objectives de preguntes curtes
A7
A11
Examen teòric-pràctic 45
Proves pràctiques
C2
Examen Linux 25
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

És requisit imprescindible presentar el treball i fer l'examen de linux per aprovar l'assignatura. Caldrà treure un mínim de 4.0 en l'examen dels temes 1, 3, 4 i 5 (tant en primera com en segona convocatòria) per a que compti la nota de l'avaluació dels qüestionaris. L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en un examen, mantenint la nota dels qüestionaris, cerca bibliogràfica i examen linux amb els mateixos pesos que en la 1a convocatòria.

No es guarden notes de les activitats/exàmens de cursos anteriors.


Fonts d'informació

Bàsica Lesk, Arthur M., Introduction to bioinformatics, Oxford: Oxford University Press, 2008
Attwood, Teresa K.; Parry-Smith, David J., Introducción a la bioinformática, Madrid: Prentice Hall, DL, 2002
Claverie, Jean-Michel; Notredame, Cedric, Bioinformatics for dummies, New York: Wiley Pub., cop., 2007
Gibas, Cynthia; Jambeck, Per, Developing bioinformatics computer skills, Beijing: O'Reilly, 2001

Complementària

Garcia-Vallve S & Puigbo P. Ciento cincuenta años tras el árbol de la vida. Nuevos retos sobre el origen de las especies. Revista de la SEBBM. Junio 2009. Num. 160:18-21

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.