Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A5 |
Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques de Bioquímica i Biologia molecular. |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| A13 |
Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A5 |
Conèixer els principals marcadors de patologies
Conèixer l'ús dels resultats de la bioquímica clínica en el diagnòstic i maneig de les malalties mèdiques comunes
Descriure les principals aplicacions de la bioquímica clínica
Explicar què significa el terme marcador en bioquímica clínica
| | A8 |
Explicar què significa el terme marcador en bioquímica clínica
Interpretar els resultats dels paràmetres bioquímics d'una analítica de sang i orina
| | A13 |
Conèixer els principals marcadors de patologies
Conèixer l'ús dels resultats de la bioquímica clínica en el diagnòstic i maneig de les malalties mèdiques comunes
Descriure les principals aplicacions de la bioquímica clínica
Explicar què significa el terme marcador en bioquímica clínica
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. INTRODUCCIÓ A LA BIOQUÍMICA CLÍNICA I PATOLOGIA MOLECULAR |
Laboratori de bioquímica clínica i patologia molecular. Ús del laboratori. Interpretació dels resultats i intervals de referència. |
2. BIOQUÍMICA CLÍNICA GENERAL |
Equilibri d'aigua i ió sodi. Transtorns de l'ió potassi. Exàmen bioquímic de la funció renal. Equilibri àcid-base. Proteïnes i enzims. Immunoglobulines. Infart agut de miocardi. Exàmen bioquímic de la funció hepàtica. Metabolisme de la glucosa i diabetes mellitus. Regulació del calci. Fosfat i magnesi. Malatia òssia. |
3. BIOQUÍMICA CLÍNICA ENDOCRINOLÒGICA |
Control endocrinològic. Funció hipofisària. Fisiopatologia tiroidea. Fisiopatologia suprarenal. Funció gonadal. |
4. EXÀMENS BIOQUÍMICS ESPECIALS |
Ferro. Coure i zinc. Etanol. Metabolisme de lipoproteïnes. Marcadors tumorals. |
5. PEROXIDACIÓ I PATOLOGIA (RADICALS LLIURES) |
Reactivitat dels radicals lliures (ROS i RNS). Funcionalitat dels radicals lliures. Els radicals lliures alteren l'estructura d'altres molècules. Patologies vinculades amb els radicals lliures. Sistemes de defensa antioxidant (enzimàtica vs. no enzimàtica) |
6. INFLAMACIÓ I PATOLOGIA (CITOQUINES) |
Components primaris del sistema immune (limfòcits i altres leucòcits sanguinis). Definició de citoquina i nomenclatura (característiques moleculars). Efectes en les cèl•lules i especificitat deguda a receptors. Secreció de citoquines i activitat biològica de tipus Th1 i Th2. Resum de les principals patologies inflamatòries (el cas especial de l'asma bronquial). Ciqtoquines proinflamatòries primàries i secundàries (TNF, el seu receptor i l'activació de la resposta en el nucli). Possibles usos terapèutics derivats del coneixement de les citoquines. |
7. APOPTÒSI I PATOLOGIA |
Apoptòsi com a mort en condicions fisiològiques. L'apoptòsi està programada genèticament. Diferències i semblances entre apoptòsi i necrosi.Els receptors d'apoptòsi: FAS i FAS ligand. El TNFR1. Activació citoplasmàtica del procés apotòtic: les caspases. El mitocondri allibera que regulen apoptòsi. Les fases incials: la fragmentació del DNA. |
8. ESTRÈS DE RETICLE ENDOPLASMÀTIC I PATOLOGIA |
Definició de l'estrès de reticle endoplasmàtic (RE stress). La resposta adaptativa a l'estrès de reticle - Unfolding protein response (UPR). Vies de senyalització vinculades amb RE stress i UPR (ATF6, eiF2alfa i xbp-1). Chaperones i proteasoma. Patologies vinculades amb l'estrès de reticle endoplasmàtic. |
9. MUTACIONS DE CARÀCTERS GENÈTICS COM A MOTOR DE CANVI |
Polimorfismes i variabilitat dels grups humans. Mutacions silencioses. Agents alquilants, agents intercalants, nitrits, la oxidació i les fonts externes d'energia radiant. El sol i les radiacions ultraviolades. L'estudi del Xeroderma Pigmentosum, malaltia de Huntington i síndrome del cromosoma X fràgil. |
10. MITOCONDRI I PATOLOGIA |
Organització del DNA mitocondrial de l'èsser humà. Genètica mitocondrial. Variants genètiques del DNA mitocondrial. Malalties mitocondrials: definicions i tipus. Alteracions genètiques del mtDNA (mutacions puntuals; delecions; associació entre haplogrup i patologia mitocondrial). Alteracions de la comunicació entre els genomes mitocondrial i nuclear. Disfuncions mitocondrials en les patologies neurodegeneratives. Mètodes d'anàlisi. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
48 |
77 |
Seminaris |
|
11 |
15 |
26 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
8 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Descripció dels continguts i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts teòrics de l'assignatura a l'aula |
Seminaris |
Lectura, anàlisi, presentació i discussió crítica per part de l'alumne d'articles/documents relacionats amb els continguts de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Desenvolupament dels continguts pràctics de l'assignatura al laboratori |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis relacionats amb el contingut teòric de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes teòrico-pràctics fora de l'aula |
descripción |
Atenció al despatx 106.
Cita prèvia a través del correu: miquel.mulero@urv.cat |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Avaluació del format i realització del seminari a l'aula |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Avaluació dels exercicis portat a a terme per part dels alumnes |
5% |
Proves pràctiques |
|
Entrega i avaluació informe de pràctiques |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Realització de dues proves relacionades amb els continguts de l'assignatura |
80% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació de l'assignatura a través de les proves de desenvolupament es durà a terme a través de dos parcials, a través dels quals s'avaluarà aproximadament el 50% de l'assignatura (Pes: 40%-primer parcial; 40%-segon parcial). Aquells alumnes que no superin el primer parcial (nota inferior a 5) se'ls repetirà l'examen al mateix dia que el del segon parcial. La segona convocatòria consistirà en un examen final (Pes: 80%-examen final) Es guardarà la nota de pràctiques per l'any següent per aquells alumnes que finalment no superin l'assignatura. L'assistència a pràctiques és obligatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i |
Bàsica |
|
Gaw, A. etal., "Bioquímica clínica ilustrada", Harcourt, any: 2006, EDICION: 2ª Diaz Portillo,Jacobo, "770 Preguntas Y Respuestas : Determinaciones Bioquimicas :Utilidad Y Valoracion Clinica ", Masson Gonzalez de Buitrago, JoseManuel "Patologia molecular", McGraw Hill, any: 2001 |
Complementària |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
BIOQUÍMICA/13214008 | SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR/13214115 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|