IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ I PURIFICACIÓ Code 13904129
Study programme
Doble tit. de Grau de Biotecnologia i de Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Obligatòria Quart 2Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
MASIP VERNIS, LLUIS
E-mail lluis.masip@urv.cat
Lecturers
MASIP VERNIS, LLUIS
Web
General description and relevant information Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més habituals basades en la transferència de matèria i el flux de fluids.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Type B Code Competences Transversal
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A2 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A13 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Integrar els coneixements de la Enginyeria Bioquímica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
 A15 Conèixer les operacions bàsiques d'enginyeria bioquímica.
Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Type B Code Learning outcomes
 B8 Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció als fenòmens de transport Equacions de velocitat, transport molecular en estat estacionari.
Operacions de separació basades en el flux de fluids: Filtració, sedimentació, centrifugació.
Operacions de separació de separació basades en la transferència de matèria: Extracció líquid-líquid, extracció sòlid-líquid, destil·lació i rectificació de mescles binaries, adsorció, intercanvi iònic i cromatografia.
Recuperació de productes intracel·lulars

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1
A2
A13
A15
B8
0.5 0.75 1.25
Sessió Magistral
A1
A2
A13
A15
B8
20.5 30.75 51.25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A13
A15
B8
6 9 15
Atenció personalitzada
A1
A2
A13
A15
B8
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
B8
7 10.5 17.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
B8
5 7.5 12.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Description
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
B8
Exercicis a entregar

Freqüència: Cada una o dues setmanes
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
B8
Dues proves d'avaluació de coneixements. Cada avaluació representa un 40% del total. 80%
Others  
 
Other comments and second exam session

Avaluació contínua: Per poder superar l'assignatura és necessari assolir com a mínim 4 punts sobre 10 en la mitja entre les dues proves d'avaluació de coneixements i 3.5 punts sobre 10 en els exercicis a entregar.

Segona convocatòria: Es realitzarà una nova prova d'avaluació (corresponent als continguts no superats en l'avaluació contínua) que substituirà la nota d'una o dues de les proves d'avaluació ja realitzades. En aquesta prova caldrà assolir com a mínim 4 punts sobre 10 per fer mitja amb els exercicis a entregar.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica GHOSH, R., Principles of Bioseparations Engineering, World Scientific, 2006

Complementària BAILEY, J.E., OLLIS, D.F., Biochemical Engineering Fundamentals, McGraw-Hill, 1986
McCABE, W.L., SMITH, J.C., HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993

Recomanacions

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119

Subjects that it is recommended to have taken before
FÍSICA/19204002
MATEMÀTIQUES/19204001
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118
TERMODINÀMICA I CINÈTICA/19204111
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.