Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| A9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Identifica els mecanismes moleculars dels enzims claus involucrats en la biosíntesi i degradació de carbohidrats
Identifica i classifica correctament els diferents carbohidrats i les famílies de derivats
| | A9 |
Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals d’anàlisis de carbohidrats
Entén la literatura científica contemporània sobre diversos aspectes de la glicobiologia (síntesi, estructura, bioquímica i les seves aplicacions)
Reconeix l’aplicabilitat de les tècniques d’anàlisi estructural de carbohidrats i sap decidir quina es la tècnica més adient per a resoldre un problema concret de determinació estructural
Relaciona l’estructura dels carbohidrats amb les interaccions d’aquests amb altres biopolímers
Relaciona l’estructura dels carbohidrats i els seus derivats dins del context de diferents processos cel·lulars i de malaltia
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Principis generals de glicobiologia |
Àmbit d'estudi de la glicobiologia. Glicobiologia i biocomplexitat. Estructura, nomenclatura i bases estructurals de la diversitat dels carbohidrats. Conformacions i reactivitat bàsica dels carbohidrats. Glicòsids i glicoconjugats. Representació dels glicans. |
Estructura i síntesi de glicoconjugats |
Tipus de glicoconjugats. Biosíntesi, enzims que processen glicans. Glicoproteïnes. Estructura, biosíntesi i funció de N-glicans i O-glicans. Proteoglicans: Estructura i funció. Glicolípids, GPI anchors i altres glicans. Síntesi de glicoconjugats: estratègies i mètodes. Síntesi química en solució, en fase sòlida i enzimàtica. |
Reconeixement de carbohidrats per lectines |
Estratègies d'elucidacio de les funcions biològiques dels glicans. Tipus de proteïnes que reconeixen glicans. Lectines i GAGs. Mecanismes i principis generals de reconeixement. La multivalència en el reconeixement de glicans. Mètodes de determinació de les interaccions proteïna-carbohidrat. Aplicacions dels "arrays" de glicans. Inhibidors de les interaccions proteïna/lectina-carbohidrat. |
Estratègies d’anàlisi estructural de glicans |
Mètodes de detecció i visualització de glicans. Purificació i derivatització química. Tècniques instrumentals en l'anàlisi estructural dels glicans (RMN, espectrometria de masses, HPLC). Estudi de l'estructura tridimensional dels glicans. |
Glicosilació en processos fisiològics i malalties |
Glicoconjugats en el control de qualitat de glicoproteïnes. Control de qualitat i malalties. Glicoconjugats en infeccions virals i bacterianes. Malalties genètiques associades als glicans. Inhibidors dels enzims que processen glicans. Glicoconjugats i càncer. Glicoconjugats i malalties parasitàries. Present i futur de la glicobiologia. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
13 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic relacionat amb algun dels contingut de l’assignatura. També inclou la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes. |
descripción |
L'alumne podrà contactar amb el professor de l'assignatura en qualsevol moment del curs via correu electrònic, moodle o en el seu despatx per tal de resoldre dubtes referents a l’assignatura. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es resoldran a classe qüestions i problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes.
|
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic d’aplicació dels contingut de l’assignatura. Es valorarà:
- contingut: nivell, estructuració, cerca d’informació.
- respostes a preguntes formulades.
- correcció gramatical de la presentació
- claredat d’exposició, si es fa de manera interessant i convincent, així com la forma d’expressar-se en públic.
-correcta utilització de l’editor de presentacions (PowerPoint).
També es valorarà la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
A la segona convocatòria es realitzarà un examen que significarà el 50% de la nota final. L'altre 50% correspondrà a la nota obtinguda en la presentació i els exercicis fets a classe de la primera convocatòria Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
VARKI et al., Essentials of Glycobiology, Cold Harbor Press, darrera disponible,
Taylor, M.E. and Drickamer, K., Introduction to glycobiology, Oxford University Press, United Kingdom, darrera edició disponible,
|
|
Complementària |
Kamerling, J. P. (ed.), Comprehensive Glycosience, from chemistry to systems biology, vols. 1-4, Elsevier, Oxford, darrera edició disponible,
Lindhorst, T.K., Essentials of carbohydrate and biochemistry, Wiley-VCH, Weinheim, Germany, darrera edició disponible,
Sansom, C.; Markman, O., Glycobiology, Scion Publ. Ltd., Bloxham, United Kingdom, darrera edicio disponible,
Fraser-Reid, B.O.; Tatsuta, K.; Thiem, J. (eds.), Glycoscience-Chemistry and chemical biology I-III, Springer-Verlag, Berlin, darrera edició disponible,
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/13214107 | QUÍMICA ORGÀNICA/13214101 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|